Gå til innhold

Leserbrev i Agder


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Onsdag 23. juli la min gravide kone og jeg ut på biltur. Turen gikk til Sørlandet der vi skulle feriere noen dager. Hun hadde ikke termin før 16. august, så vi tenkte det var greit å reise bort for en kortere periode.

Ferien gikk likevel ikke helt som planlagt. Vi reiste hjemmefra (Jæren) litt ut på kvelden, og hadde ikke kommet lenger enn til Helleland da hun klaget over at «kynnerne» begynte å bli litt vonde. Vi bestemte oss likevel for å kjøre videre, da hun hadde hatt kynnere både titt og ofte gjennom hele svangerskapet.

Da vi nærmet oss Flekkefjord en liten time senere, hadde smertene økt ytterligere og vi bestemte oss for å kjøre innom byens sykehus for å sjekke at alt var i orden. De slapp oss inn umiddelbart og jordmor foretok de tester som er vanlige i slike situasjoner.

Til vår store overraskelse fikk vi beskjed om at fødselen var i gang, og at vi ikke «slapp herfra» uten baby. Under to timer senere var lille Linnèa født. Fødselen gikk uten komplikasjoner og både mor og barn var i god form.

Når vi nå ser tilbake på de første dagene etter fødselen, er vi glad for at vi havnet på Sørlandet sykehus Flekkefjord. Der ble både mor og barn virkelig tatt vare på. Personalet tok seg tid til oss, og vi følte ikke at det gikk «på samlebånd» som jeg har hørt det ofte er på andre større sykehus.

De første to nettene fikk vi et dobbeltrom, der alle tre kunne sove sammen. Siden fikk mor og barn enerom, og jeg kunne komme og gå som jeg ville.

Siden Linnèa var litt for tidlig født, hadde vi litt problemer med å få henne til å drikke skikkelig. Her fikk vi god hjelp fra et fantastisk personell.

Gjennomsnittlig liggetid for førstegangs fødende ved barselavdelingene på norske sykehus er bare to døgn. På Flekkefjord sykehus fikk vi beskjed om at mor og barn kunne ligge i en uke dersom det var ønskelig. Dette tilbudet benyttet vi oss selvfølgelig av, da Linnèa er vår førstefødte og vi ikke følte oss så trygge på den nye tilværelsen.

Da vi dro hjem, drakk Linnèa fra mor uten problemer. Vi var alle uthvilte og vi hadde funnet en god rutine på når barnet skulle ha mat, bleieskift, osv.

Det er ingen tvil om at vi også neste gang kommer til å velge fødeavdelingen på sykehuset i Flekkefjord, selv om det innebærer å måtte kjøre dobbelt så langt som til Stavanger Universitetssjukehus. Jeg kan på det varmeste anbefale dette sykehuset til alle andre som har barn i vente.

Ove Unhammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...