Gå til innhold

Hadde dere akseptert at svigemor skulle være med på fødselen, selv om dere hadde sagt at dere ikke ønsket dette? Har den fødende lov til å legge ned veto?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg regner med at de indignerte damene som har svart over her aldri har født før. Våkn opp! Det er du som skal føde - ikke mannen din! Og din mor har faktisk født før, så hun kan støtte på en helt annen måte enn noen mann - hvor fantastisk han enn er. Og spesielt om noe ikke går som det skal. Jeg priser meg lykkelig for at mamma var med på min første fødsel. Hun var en enestående støtte, og passet på at ønskene mine ble etterfulgt. Og da det gikk galt, og jordmor fikk panikk, var hun stoisk rolig i påvente av fødselslegen. Fødsler er i første omgang for kvinner, men her i vesten skal vi være så moderne og likestilte at vi har glemt hva det handler om. Barnefar må gjerne komme med ønsker, men om dette kolliderer med kvinnens ønsker bør han ha vett til å gi slipp på det av hensyn til kvinnen. En fødsel er slitsom, smertefull og aldri helt risikofri, og siden far er en iakttager bør han vite å ta hensyn.

åja når jordmor fikk panikk enda...du verden det må ha vært en dårlig jordmor det, spesielt når mor som skulle bli bestemor beholdt roen. Og hva har det å gjøre med at din mor har født før? Er hun dermed da bedre enn en jordmor? Da har iallefall alle mødre jævla gode forutsetninge for å bare troppe opp å ta imot babyer...bare tull med jordmor som yrke da! Du kunne ikke hatt et helt godt forhold til mannen din siden du bare så på ham som en iakttager, å ikke faktisk en som skulle bli far. For all del, hvis han ikke var til stede eller ikke var en god fyr så skjønner jeg den, men ga du han valget om å bli med eller skulle du bare ha det som du ville?

Jeg ser på det som en selvfølge at jeg skal være med på fødselen og ikke bare som en iakttager, jeg skal være der å støtte mor å passe på henne som er min jobb som hennes mann. å at fødselen først å fremst er for mor!? Hvilket århundre er det du lever i, med de innstillingene der? Ville aldri hatt barn med noen som hadde tenkt sånn.

Jeg er da delaktig på samme måte som mor, mitt barn å...Jeg skal være pappaen og er utrolig viktig for meg å! Så nei, min svigermor hadde ALDRI fått vært med på fødselen, det er mellom meg og mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir provosert av dette som mann...spesielt når det blir sagt at far ikke skal ødelegge mors fødselsopplevelse...hva med fars da!? Dere som skriver at fødsel er risiko å hele pakka å at da er det bra at mor er der fordi hun har født før...hva faen liksom..."Oi, setefødsel på gang her, jeg som jordmor kan ikke takle det...du som har født før kan du ta den imot for meg kansje? Leger å sånt duger jo ikke, spesielt ikke meg som har tatt imot en 100 unger".

å hvis dere lurer på om dette er ironi å sarkasme, så trenger dere ikke lure!

Håpløse argumenter av mødre som vil detaljstyre alt, å frata den andre person i livet til barnet gleden ved dette. Vil iallefall ha eksempler på hva mor til den fødende kan gjøre i en krisesituasjon jeg? Som liksom alle de andre der som jobber ikke kan gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

Blir provosert av dette som mann...spesielt når det blir sagt at far ikke skal ødelegge mors fødselsopplevelse...hva med fars da!? Dere som skriver at fødsel er risiko å hele pakka å at da er det bra at mor er der fordi hun har født før...hva faen liksom..."Oi, setefødsel på gang her, jeg som jordmor kan ikke takle det...du som har født før kan du ta den imot for meg kansje? Leger å sånt duger jo ikke, spesielt ikke meg som har tatt imot en 100 unger".

å hvis dere lurer på om dette er ironi å sarkasme, så trenger dere ikke lure!

Håpløse argumenter av mødre som vil detaljstyre alt, å frata den andre person i livet til barnet gleden ved dette. Vil iallefall ha eksempler på hva mor til den fødende kan gjøre i en krisesituasjon jeg? Som liksom alle de andre der som jobber ikke kan gjøre!

 

Jeg synes at selv om man er far, hvis man ikke har empati nok eller er flink nok til å gi god støtte til samboer/kone under fødselen, så har man ingenting på fødestua å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir provosert av dette som mann...spesielt når det blir sagt at far ikke skal ødelegge mors fødselsopplevelse...hva med fars da!? Dere som skriver at fødsel er risiko å hele pakka å at da er det bra at mor er der fordi hun har født før...hva faen liksom..."Oi, setefødsel på gang her, jeg som jordmor kan ikke takle det...du som har født før kan du ta den imot for meg kansje? Leger å sånt duger jo ikke, spesielt ikke meg som har tatt imot en 100 unger".

å hvis dere lurer på om dette er ironi å sarkasme, så trenger dere ikke lure!

Håpløse argumenter av mødre som vil detaljstyre alt, å frata den andre person i livet til barnet gleden ved dette. Vil iallefall ha eksempler på hva mor til den fødende kan gjøre i en krisesituasjon jeg? Som liksom alle de andre der som jobber ikke kan gjøre!

 

Jeg synes at selv om man er far, hvis man ikke har empati nok eller er flink nok til å gi god støtte til samboer/kone under fødselen, så har man ingenting på fødestua å gjøre.

Ja enig i den forsåvidt, men skal man ha barn for første gang, er det jo vanskelig å vite hvordan far kommer til å være der? Selvfølgelig hvis man vet han er en tulling så for all del ta med noen andre!

Men noen her får det til å virke som om det er helt opp til mor uansett, fordet om far gjerne vil, å vil være den støtten for henne, å være med på den store opplevelsen! sånn jeg forsto det at mor bare kan drite i uansett hva far mener for det er hennes fødsel. Uenig i den siden man må være 2 for å lage barnet, å 2 som gjerne vil ha den opplevelsen. Er far oppegående å vil være der, har ikke kvinnen noe med å legge ned veto. å går noe galt er det en grunn til at jordmor er der, å leger. De som kan jobben sin, å helt sikkert vil gjøre den uten noen som står der å tror de vet bedre fordi de har født selv:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor gidder dere å dra frem en tråd fra 2008?

 

DET ER JO DU SOM STARTET TRåDEN !!!!!!!!!

 

Se på antall innlegg 43 391. DET ER JO DU DET. Og samtidig svarer til deg selv flere ganger.

 

Stakkar kvinne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gidder dere å dra frem en tråd fra 2008?

 

DET ER JO DU SOM STARTET TRåDEN !!!!!!!!!

 

Se på antall innlegg 43 391. DET ER JO DU DET. Og samtidig svarer til deg selv flere ganger.

 

Stakkar kvinne....

 

Er du dum, eller bare later du som.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gidder dere å dra frem en tråd fra 2008?

 

DET ER JO DU SOM STARTET TRåDEN !!!!!!!!!

 

Se på antall innlegg 43 391. DET ER JO DU DET. Og samtidig svarer til deg selv flere ganger.

 

Stakkar kvinne....

 

Er du dum, eller bare later du som.....?

Er ikke det, og kan fortelle deg at siden kl. 13.52 har du skrevet 22 innlegg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gidder dere å dra frem en tråd fra 2008?

 

DET ER JO DU SOM STARTET TRåDEN !!!!!!!!!

 

Se på antall innlegg 43 391. DET ER JO DU DET. Og samtidig svarer til deg selv flere ganger.

 

Stakkar kvinne....

 

Er du dum, eller bare later du som.....?

Er ikke det, og kan fortelle deg at siden kl. 13.52 har du skrevet 22 innlegg.

 

HAHAHA! morro...tror du har misforstått litt :P alle som skriver som anonym, får samme antall innlegg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Nå er det jo slik da, at det til alle tider så har fødende kvinner fått hjelp av mødrene sine og andre nære kvinnelige slektninger. Menn har gjort en relativt nylig entre på fødestuen. Det er mye enklere å ha med seg en mor på fødestua enn en vordende far dersom man har et godt forhold til sin mor vel å merke. Hun har jo faktisk født før og det har (av en eller annen logisk grunn?) ikke mannen. Han vet ikke hvordan det føles eller hvordan det oppleves. Det er kvinnen som skal føde, og er ikke hun komfortabel med det hun har rundt seg, så kan det oppleves som både traumatisk og ubehagelig, og i verste fall kan det faktisk høyne risikoen for komplikasjoner. Så vil dama ha med moren sin så mener jeg hun bør få det. Hun har helt sikkert sine grunner. Hva mannen måtte mene kommer i andre rekke i denne situasjonen. Han kan bidra etterpå, når ungene er født og man skal etablere kontakt med den nyfødte. Han blir ikke en dårligere far fordi om kvinnen vil ha med moren sin også. Jeg har prøvd begge deler, og for mitt vedkommende, skulle jeg ha født flere ganger skulle jeg definitivt hatt med meg en god venninne, for det ga meg den beste støtten og opplevelsen... Både min mor og min eks kommer til kort der. Så konklusjonen er at kvinner er forskjellige, og hver enkelt må selv tenke igjennom hva som passer best i deres situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...