Gå til innhold

Hva tenker dere, Bor i lillestrøm og skal føde på Gjøvik?


Har 1engel, venter nr2<3

Anbefalte innlegg

Jeg satt oppe ganske lenge i går og så at noen her var litt redde ettersom at sykehuset hun ene skal føde på ligger en halvtime unna.

 

Jeg har skjekket litt rundt når det kommer til akkurat dette med hvilke sykehus jeg selv ønsker og føde på. Og etter litt om og men valgte vi Gjøvik sykehus. Jeg er veldig følelses messig avhengi av og ha min kjære ved min side under det hele. Jeg mener også at dette er "like" stort for han dette som skal skje som for meg, i forhold til at dette er jo hans første barn også. Og det er jo like viktig at han er til stede tiden rett etter fødselen slik at han også kan få skapt et lite bånd med henne og bli kjent med henne han også. om ikke viktigere, ettersom at vi blir jo og gå hjemme og amme den lille ett helt år til, mens han har bare 2 uker på seg så er det tilbake på jobb, og da blir han jo ikke og få like mye tid over hode til akkurat dette.

 

Jeg synes det er helt lattelig at enkelte sykehus har "pappa" tider, så jeg selv ville ha et sykehus som har familie rom. Egentlig skulle jeg føde på A-Hus, men etter at jeg fikk vite at de har "pappa tider"de også, var det egentlig helt utelukket for meg. Jeg har jo hørt om ABC og ringte opp dit for og høre med dem hvordan ABC jobber og hva det vil inne bære og føde der. Da jeg fikk høre at de kvinnene som skal føde der ikke kan få smerte stillende og må føde helt naturlig trodde jeg jeg skulle daue med tanken på det. For ettersom jeg er veldig pinglete når det kommer til smerter og med bare tanke på det har litt fødselangst, tenker jeg som så, hvis man kan slippe store mengder med smerte eller bedøve dem litt hvorfor ikke.

 

Og midt oppi min leting etter det perfekte sykehus fødte min svigerinne, og gjett hvor, jo Gjøvik. Hun var helt i ekstase etter en kjempe fin fødsel og ordentlige hyggelige leger og jordmor, gode smertstillende og kjempe fint opphold på familierom i 4 dager.Etter og ha vært der møtt endel jormødre sett sykehuset og det hele bestemte jeg meg for Gjøvik. Hvor jeg kan få både familierom, opphold over noen dager,alt jeg ønsker av smertestillende og så hyggelige jormødre. Og i tillegg så er det veldig lite på gang på det sykehuset, slik at de har bedre tid til hver enkelt pasient.

 

Eneste som er litt dumt da er at det er 2 timers kjøre tur før jeg er det.. :-S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Det var et godt begrunnet og bevisst valg. Jeg er helt enig med deg i at valg av fødested er viktig. Spesielt hvis det er førstemann, og man helst ikke skal bli skremt vettet av med tanke på å våge seg utpå en gang til:-)

 

Selv bor jeg fem minutter unna sykehuset på Gjøvik, så det var i grunn ikke på tale å prøve noen andre. Men i etterkant har jeg forstått at det er en veldig bra avdeling, sammenlignet med fleres erfaringer fra andre steder. Litt(...) fødeangst ble godt ivaretatt i samtale med spesialjordmor på forhånd, epiduralen satt som den skulle, vi fikk tilbud om familierom i fire dager og med ett unntak bare hyggelige og forståelsesfulle ansatte.

Det ble travelt på slutten da vesla måtte ut, og nå foran forestående fødsel har jeg vært hos spesialjordmor igjen og gått gjennom forrige opplevelse. Dessuten ble jeg lagt inn en gang underveis for undersøkelse etter mulig vannavgang. Føler meg i det hele tatt godt ivaretatt av fødeavdelingen her, og er glad jeg skal føde på Gjøvik også denne gang.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vil bare nevne at Kongsvinger sykehus har familierom. Er jo nærmere Lillestrøm enn Gjøvik er...

 

Førstemann kom til på Kongsvinger og vi er ikke skremt fra å velge Kongsvinger igjen. Jeg endte opp med keisersnitt så familierom var uaktuelt, men hadde ei ventenatt på et fint familierom. Synes alle som jobbet der var kjempetrivelige og flinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei!

 

Jeg kommer opprinnelig fra Oppland, og har derfor et forhold til Gjøvik sykehua, og er født der selv også for 29 år siden :o) Nå bor jeg i Oslo, og har fødeplass på A-hus. Første barnet mitt fødte jeg på ABC-på ullevål.

I dette svangerskapet var jeg på ultralyd på Gjøvik fordi det passet sånn da vi var på ferie hos mine foreldre akkurat på den tiden.

Og etter det vurderer jeg virkelig å føde der også! Jeg ringte først til A-hus for å endre på den ultralydtimen jeg hadde fått. Det var helt umulig. Fullt, fullt, fullt. Ikke en eneste ledig time 14 dager før eller etter!! Jeg kom selv på tanken å ringe til Gjøvik og høre om det var mulig å få ultralyd der istedenfor siden jeg var i området. Og de var så koselige! Hadde god tid, og selvsagt skulle jeg få time! Fikk akkurat den dagen det passet best for meg, og det føltes så godt at de hadde god tid til deg! Det tror jeg vil være fint med tanke på fødsel også! Og spesielt første fødsel! Jeg ble kasta ut etter 2 dager forrige gang, og det føltes altfor tidlig, men fikk ikke bli, siden det var fullt, fullt, fullt. På Gjøvik får du bli til du selv føler deg klar for å hjem tror jeg. Alle jeg kjenner får bli i 4 dager om de vil ihvertfall!

Så du har vært kjempelur!

Eneste jeg vil si til deg er at ha i bakhodet, at uansett hvor gode omstendighetene er , så kan en fødsel bli helt anderledes, og ikke så fin opplevelse som man har sett for seg på forhånd, uansett sykehus. Ting kan jo skje med komplikasjoner og sånn, og kanskje gjør situasjoner at ikke man kan få ligge på familierom dersom man må ha spesiell oppfølging etterpå og sånn. Sikkert greit å ha det i bakhodet, så ikke man blir veldig skuffet.

Vet ikke når du skal føde, men husk at det blir pasienthotell på A-hus nå 1. oktober når nytt sykehus åpner.

Lykke til på Gjøvik, tror det er et veldig godt valg!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat født på Gjøvik for andre gang nå, og bare fått et forsterket inntrykk av at det er en veldig bra avdeling. Fikk litt komplikasjoner denne gang, og ble fulgt veldig bra opp etterpå. Kunne bli så lenge jeg ville, og opplevde ikke en eneste gang at noen ikke hadde tid når jeg spurte om noe.

Så lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Jeg kan dele mine erfaringer med føden på Gjøvik. Jeg har sykehus skrekk og tilegg hadde jeg fødelsangst. Men vi fikk omvising på føden, vi fikk snakket med jordmødre der og det eneste jeg kan si om de er at de er helt fantastiske:) All ære til de som jobber der! Fødselen min gikk over all forventing takket være jordmødre på gjøvik føden, jeg fikk god støtte og de lyttet til meg og far. Etter fødselen hadde vi en god og behagelig samtele med jormoren som tok i mot gutten. Vi koste oss på familie rom og dette har gjort at jeg ikke lenger har den samme angsten som jeg hadde. Nu går jeg med mitt andre barn og bor på vestlandet, det er ikke noe tvil hvor jeg vil føde. Det er på føden Gjøvik!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Skal føde for første gang på gjøvik sykehus eg å..termin om 28 dager..ser frem til det og ble glad for at folk skryter over gjøvik:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Nå har jo pasient/barselshotellet åpnet på Ahus også så nå kan pappa ligge over mot at man betaler et lite tillegg for det så tror vel at jeg hadde valgt det som ligger nærmest mot å sitte 2 timer i bil...

 

Eneste er jo at alt må være normalt, dvs ingen komplikasjoner av noe slag, med mor & barn for at man skal kunne ligge på hotellet kontra vanlig barselsavdeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Ei venninne av meg fikk ei jente for 2 år siden ved gjøvik sykehus. Hun fikk ikke hjelp med amming og sluttet å amme 4 dager etter hun kom hjem. Var ikke ledig tid å få på helsestasjon heller.

 

Hun skal føde en gutt om 2 mnd. Valget stod mellom Lillehammer og Elverum. Hun har valgt Elverum, etter anbefalinger fra 3 venninner av seg. De fikk ikke fullrost Elverum.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

jeg skal føde for 4.de gang på gjøvik!!!! ingen andre steder ville jeg følt meg så trygg som der der vet jeg hva jeg går til... hatt det veldig flott der før !!! litt småtteri men ingen store ting å klage på.. og ammehjelp får man om ikke må man jo si ifra så vil jeg tro det blir rettet opp i fort!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...