Gå til innhold

det kan ikke bli mer urettferdig ='(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kjærsten min å meg har vært sammen i 2år nå, hvor 1av årene har han sitti inni (han sitter fårtsatt inne) han er ferdig å sone i august/september å vi venter nå et barn i september.

 

Men nå når ting så ut til å ordne seg meg leilighet, baby å at han snart kommer ut har vi fått beskjed om at han er blitt utvist fra Norge.

Det er helt forferdelig, jeg har ikke ord som kan beskrive hva jeg syns å føler om det her. Jeg bare gråter å gråter å vet ikke hva jeg skal gjøre.

 

Det er bare ikke riktig, han er ikke kriminell, kun gjort en feil som alle mennsker gjør, men å bli straffa så hardt som det er mener jeg bare er umensklig. Det er ikke bare han det går ut over, men meg, barnet hans, familie..Å han er ikke ant en et godt menske.

 

Så jeg lurer på om det er noen her i samme situasjon eller som har vært det eller noen som har peiling på di greine her???

 

Jeg klarer ikke, jeg kan ikke miste han.

Han er det vakreste, beste, det kjæreste jeg har. Ikke bare får min skyld men også får vår kommende baby..

 

Takk får svar-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke vært borti det du snakker om... men jeg har vært i en situasjon der min samboer har vært inne til soning. Jeg fikk da hjelp og litt støtte fra andre i samme situasjon. Det er en forening som heter foreningen for fangers pårørende www.ffp.no. Her finnes det et forum som du kan legge inn spørsmål på. Disse er også behjelplige på telefon. Detter er en forening som er til for DEG og ikke han, men du lider jo også under hans utvisning... så kanskje disse kan hjelpe???

 

Etter sommeren kan du også ta kontakt med jussbuss... ellers anbefaler jeg deg å sette deg ned og lese lovverk og odelstings propposesjoner denne sommeren... Jeg hadde problemer med en samboer som hadde psykiske problemer og var suisidal når han sonet... men etter mye jobb fikk jeg han til slutt ut og inn i en annen form for soning :) (Dette til tross for at ALLE sa det ikke kom til å gå igjennom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å joda, det går ann å bli mer urettferdig.. (Garantert ikke det svaret du ønsker, men...)

 

Jeg kjenner til mange tilfelder som er mere urettferdige enn deres, men jeg skjønner deg.

 

Du skriver ikke hvorfor han sitter inne, men loven er nå sånn at hvis du ikke er norsk statsborger og får en fengselsdom på 6 mnd eller mer blir du automatisk utvist av landet. Det skal ikke mere til å gjøre en dum feil som gir konsekvenser for resten av livet. Dessverre...

 

En kammerat av TobiDad fikk 6 mnd fengsel. Han sonet mens hans norske kone gikk gravid. De håpet på at han skulle slippe utvisning pga ungen og pga at fengselsåret er kortere enn kalenderåret, men neida. Nå har de anket utvisningen flere ganger og barn nr. 2 har kommet. Udi står på sitt. Ser ut som eneste mulighet for dem er å flytte til hans hjemland og bo der noen år.

 

Flere jeg kjenner sitter her med samboere som de har barn med som har fått avslag på asylsøknaden. De har alle fått vedtak om utsendelse mens de oppholder seg her mens familiegjennforeningsaken med barna pågår. Disse mennene er kriminelle i Udi's øyne uten å gjordt noe annet enn å forelske seg og få barn med norske jenter. De får ikke lov til å jobbe og kan ikke gå ut uten frykt for å bli tatt og sendt ut av landet med første fly. Så det at barna dems er norske statsborgere har ingen betydning. Udi mener at det å ha barn her ikke gir dem nok tilknyttning til Riket. Flere av dem har ventet på svar fra Udi i 2-3 år. En av disse fedrene har fått en utvisning på 5 år, og hvis han blir sendt ut kommer han aldri til å komme tilbake.

 

Politiet dukket opp på døra til ei jeg kjenner og hentet kjæresten mens hun var gravid og han ble sendt ut. Han hadde ikke fått beskjed om at han hadde fått avslag på asylsøknaden og det fikk de skriftlig fra advokaten hans, men det hjalp ikke. Han hadde oppholdt seg ulovlig i Norge i 3 mnd i følge dem. De har nå holdt på å anke utvisningen og etter 19 mnd ringte Udi henne og fortalte at hvis hun skaffet seg en jobb (har gått hjemme med dattera fordi hun ikke fikk bhgplass) kunne han få komme tilbake til Norge. Hun har ikke fått noen unnskyldning fra Udi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Mullah Krekar får bli..........................Herregud for et dustete land. Terrorister og flykaprere får bli, mens familier og familiefedre blir sendt ut. Til og med gravide og syke sendes ut mot legenes råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du sier noe der. Har tenkt den samme tanken 1 million ganger selv.. Men så lenge det er bevis på at han står oppført på dødslista til motstanderne hans i Kurdistan så får ikke Norge lov til å sende han ut pga Menneskerettighetene.

 

Sorry, men jeg sporer litt av.. Men jeg jeg må bare fortelle denne historien så lenge Mullah Krekar har blitt nevnt..

 

Leste i boka til Tomm Kristiansen, "Afrika, en vakker dag", om en kvinnlig journalist fra Rwanda(mener jeg det var) som kom hit til Norge som flyktning. Hun tilhørte feil gruppering i samfunnet, og mange 100.000'er hadde blitt drept pga det, deriblant familien hennes. Hun hadde valgt å komme til Norge fordi Tomm Kristiansen også er journalist (jobbet som Afrika-korsponent for NRK). Etter noen år holdt det rwandiske miljøet en sammenkomst, og der møtte hun de samme menneskene som hadde beordret folkemordet og andre som hadde oppfordret vanlige mennesker om å voldta og drepe naboene og vennene sine fordi de hadde smalere nese og lepper. Hun kom til Norge for å føle seg trygg, men det ble det slutt på da.

 

Jeg anbefaler denne boka på det varmeste. Den er ganske rå til tider, men den inneholder også mange fine historier om tilgivelse og motet til å klare og leve videre etter å ha opplevd de mest groteske tingene som går ann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom ikke her og fortell meg at ikke mannen din er kriminell om han har sittet inne i ett år! Det er ikke akkurat en liten dom, når man tar i betraktning at man har forholsdvis lempelige starffer i lendet. Skjønner at dette er kjipt for deg, men jeg mener at kriminelle innvandrere bør sendes på huet og rævva ut av Norge! Som man reder, får man ligge! Har dere liksom blitt gravide mens han har sittet inne, kun for at han skal unngå å bli utvist, eller? Bare lurer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, verden er av og til kjip...

 

Min venninne som har termin i disse dager med nr 3!!!! Blir alenemamma nå. Da må mannen hennes inn å sone en straff han ikke har begått. Det skal jeg fortelle deg er bittert det! Det finnes så mange mange som sitter der USKYLDIGE!! Og det er urettferdig med stor U!

 

Så nå må hun klare seg alene med 3barn på 4,2 og 0 år. Det blir nok tøft!

 

Men for all del, din situasjon er jo også kjedelig. Men ville bare du skulle vite at det finne flere..

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Så du "anonym" er en av di som ikke kan gi mennesker en ny sjanse?

Kjæresten min er ikke kriminell i det hele tatt, han er et av di godeste mennesker jeg har vært bort i, han har kun gjort en feil en gang i sitt liv som nå får så store konsekvenser. Har du aldri gjort en feil å blitt tilgitt får det??

 

Det er mennesklig å gjøre feil, å han gjør opp får seg nå, så av deg å si at alle kriminelle utlendiger kan bare bli kasta på hue å rævva ut syns jeg ganske provoserende å stygt av deg. Ikke ta alle under en kam!

Di som får bli her i landet er faktisk di som er mest kriminelle, di som gjør riktig å jobber som alle andre nordmenn (som min kjærste) er di som blir sent ut!

 

Vi fikk vite i februar at vi skulle ha en liten baby, utvisningen fikk vi ikke vite noen ting om før nå i sommer.

Så babyn ar ingen ting med utvisningen å gjøre sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett så bør du tåle å høre svar fra alle når du skriv her inne. positive å negative. alle har rett te sin mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan tåle det jeg, men er litt mer sårbar nå en ellers.

Men jeg synes ikke noe om å ta alle under en kam, hadde han vært en kriminell utlending som ikke gjør "riktig" får landet å snylter på trygda som mange andre, hadde jeg sett meg enig i det svaret fra henne.

Men sånn er det nå ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du si at han har gjort noe galt (selv om det er en "tabbe") og at han gjør opp for seg ved å være i fengsel, og samtidig benekte at han er kriminell? I det første innlegget skal du nærmest ha det til at han er uskyldig dømt eller noe, for så å komme med "han har gjort en liten tabbe" varianten. Sitter man i fengsel er man kriminell, med mindre man er blitt uskyldig dømt! Ett år er ganske lenge for en "bagatell". Er du tøff nok til å stå frem med hva han er dømt for? Jeg antar at svaret er "nei", fordi du da vil bevise at han er kirminell og ikke så hellig som du skal ha han til å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JODA...

det ville vært mere urettferdig om:

-Barnefaren døde...

-Umistet barnet ditt..

-du ikke kunne få barn...

- osv...

 

kan fortsett lenge...

 

Livet er ikke rettferdig.. ikke på noen måter!

 

Av og til må man tåle å få høre den realistiske sannheten.

Slutt å klag, vær glad for de positive tingene i livet ditt.

En dom med soning på 1 år er ingen fillesak. så pass kan man si om det norske rettsamfunnet (her får noen mindre straffer for overgrep mot barn)

Ditt barns far er en straffedømt, med andre ord en kriminell.

Uansett om man gjør små eller store feil her i livet må man gjøre opp for dem, og dersom det betyr utvisning fra landet, så er det bare en del av straffen!

 

Det er klart at det er uheldig for deg, men du har blitt gravid med en som er under soning.. burde kanskje ha ventet til din kjære slapp ut.

 

Men når det alt er skjedd, gjør det beste ut av det! ikke klag, vær glad for hverdag du kan våkne opp og være frisk, og barnet ditt sparker livlig i magen din! skap en trygg hverdag for den lille som snart kommer!

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slutt å klag hva faen?

Dette er ikke en klage innlegg, jeg skrev i forumet her for håppet det kanskje var noen her som var\hadde vært eller kunne noe om dette.

 

Ja, alle burde være gla over positive ting som at barnet sparker.

En ting er lettere sagt en gjort, uanset hvor bra man har det har noen det bedre og uanset hvor vondt du har det er det altid noen som har det værre!

 

Skriver ikke alle i forum for å dele tanker\føleser\erfaringer ect for å kunne "hjelpe" hver andre.

 

Jeg skrev ikke her for å få slengt dritt i trynet å gjøre saken værre, og heller ikke for å få trøst.

Jeg skrev i håp om et lite hjelp!

 

Det er veldig alvorlig at han blir utvist av landet for altid, jeg for aldri se han igjen å vår datter for heller ALDRI se sin far, er ikke det ille?

Det er en lov som sier at man for ikke lov til å ta foreldre bort fra sine barn, om man skal gjøre det skal det være av grunn at mor eller far er til skade for barnet. Og det er langt i fra kjæresten min.

 

Men dere har jo deres så da er alt bra, hadde dere vært helt ok med at deres kjære hadde en dag blitt henta å sent vekk å du fikk aldri se han igjen??!!

 

NEI, det tviler jeg på!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det ille at dit barns far blir sendt ut av landet. men det er jo en konsekvens av noe han har gjort. Det som er synd, er jo at dere ikke har fått opplyst om det tidliger, som f.eks under rettsaken, at han kom til å bli sendt ut av landet.

Alle barn har rett til en mor og en far, det er ikke det som er problemet, men du får det til å høres ut som om det kun er en filleting han har gjort, som han har fått en fengselsstraff på 1 år for...

Men jeg respekterer at du ikke ønsker å fortelle hva det er han er dømt for, og jeg respekterer at du kjemper for ditt barns rett til å vokse opp sammen med sin far. det burde alle i din situasjon.

har du kontaktet UDI? advokat? osv.?

 

får du aldri se han igjen? har du ikke mulighet og besøke han i hans hjemland?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei!

Leste innlegget ditt og føler hvordan du har det.

Jeg er daglig leder i en organsiasjon som heter rekyl. Vi er en informasjonsside på nettet som omhandler utvisning og som har sterkt fokus på barnas rettigheter i en slik situasjon.

 

Gå inn på våre sider www. rekyl.org og registrer din historie.

Du kan være helt anonym hvis du ønsker dette.

 

Vi trenger å få registrert disse historiene og hvordan utvisning virker inn på menneskers liv på alle plan. Konsekvensene må bli satt i fokus.

 

Du er hjertelig velkommen til å sende oss spørsmål du måtte ha og delta i vårt blogforum. Du har også mulighet til å bli medlem og inneha verv i organiasasjonen.

 

Med vennlig hilsen

Regine Rayani

Daglig leder i Rekyl

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er daglig leder i Rekyl- en informasjonsside på nettet som omhandler utvisning med fokus på barns rettigheter.

Jeg håper du vil tipse dine venner om våre websider

 

www.rekyl.org

 

Vi trenger hjelp av all som er berørt av utvisning til å dele sine historier. Vår oppgave er å registrere,amle og dokumentere konsekvenser av utvisning på kort og lang sikt. Det samfunnsmessige aspektet.

 

Formålet er selvfølgelig å kunne sette større fokus på dette i samfunnet og påvirke de som tar beslutninger vedrørende utvisning.

 

Med vennig hilsen

Regine Rayani

Daglig Leder i Rekyl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

helt enig. samboeren min sitter inne, vi har dokumentert på film at han ikke har gjort det som han er dømt for! er veldig frustrerende når han alikevell blir dømt får dette. han fikk innkalling til soning bare noen dager før min termin, men fikk utsatt det til barnet var født.

føler jeg blir like mye straffet som han med at han er der inne, jeg ung å nybakt mor sitter igjen hjemme alt er nytt bor på ny plass kjenner nesten ingen her,

rett systemet i norge er av å til så urettferdig.

 

mange vil kansje tenke nå ja sikkert at han ikke har jort noe å bla bla..

tror hva dere vil, men noen adovkater har samlet seg og sett på denne filmen og jobber med og få han ut og eventuelt erstatning.

(suns rett å slett det er dårlig av dere som begynner å slenge "dritt" for de som har et sårt tema å ta opp! vis dere ikke har støttende ord eller noe "snilt" og si så hold heller kjeft!)

 

for han er ikke det verste å sitte innesperret men og gå glipp av de første ukene/månedene med sitt første barn. han har gått glipp av de første smilene osv. dette er noe han aldri kommer til og få tilbake, kjenner jeg koker inni meg av og til når jeg tenket på rettsystemet.

 

men jeg klare meg godt lille jenta er så snill og sover hele nettene, men eg glad jeg bare har henne. håper venninnen din klarer tiden som "alene mamma" bra med tanke på 3 barn. kjenner bare hvor sliten jeg blir av og ha 1 barn 24/7 alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår du har klokketro på den Norske rettstaten. :)

Er du klar over hvor mye diskriminering det foregår i Norske rettsaler?

Jeg så på brennpunkt at en professor i jus gikk offentlig ut og sa at det eksisterer systematisk diskriminering av ikke europeiske borgere.

Og hvorfor er det ikke en eneste utenlandsk i juryene?

Juryene trenger ikke engang begrunne hvorfor de finner tiltalte skyldig.

Psykologisk institutt har laget en rapport pga.en hovedfagsppgave gjort av studenter som omhandler dette temaet.

 

Dessuten så står Den internasjonale Barnekonvensjonen over norsk lov med visse unntak.

 

Så lenge man har sonet straffen hvis man har gjort noe kriminelt og ikke er en fare for rikets sikkerhet så ser jeg ingen grunn til at man skal straffe en hel familie dobbelt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sende meg mail til [email protected] og spørre om hva du vil.

Rekyl er en frivillig medlemsorganisasjon som jobber med å registrere og samle utvisningshistorier for å synliggjøre dette temaet i samfunnet.

Det er vanskelig for mennesker som ikke har fått oppleve i praksis å få livet sitt snudd opp ned å forstå hva en utvisning virkelig innebærer på alle plan. Spesielt for barna som er involverte.

 

se vår nettside www.rekyl.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du er fortvilet HI men er enig med de som har kommentert tidligere.. Som man reder ligger man, har man gjort noe ulovlig (eller en tabbe som du kaller det) så er man per definisjon kriminell og skal straffes etter loven. Og det er nok ikke bare bare om han har fått ett års dom, mange som har gjort svært alvorlige forbrytelser som får langt mindre enn det. Når det gjelder det med utvisning så synes jeg det er rett av udi å gjøre det - vi ønsker ikke å være et fristed for utlendinger (inkl svensker, dansker, osv) som vil være kriminelle.. At man så har gått hen og fått seg kjæreste og skal få barn er jo trist, men samtidig ikke grunn nok til å IKKE bli utvist... Tenk hvor mange som desperat ville ordnet seg en kjæreste (finnes jo en del triste skjebner der ute som ville vært glad for oppmerksomhet og ville gått rett i fella) og fått henne gravid bare for å få bli i landet??? Er det rett da? Det er jo blodig urettferdig overfor de andre utlendingene som har gjort noe kriminelt og sendes ut av landet - skal de straffes for at de ikke har greid å få seg en kjæreste og gjort henne gravid da??? Nei her må du nok være voksen og gjøre ditt for at barnet ditt får en god oppvekst. Og så får du dra på besøk til pappaen der han er, evt bosette deg i hans land...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Heisann! Vet dette innlegget er noen år gammelt, men lurer på hvordan det gikk/går med dere og saken? Jeg sitter i nesten samme situasjon selv, og føler med deg!! Alle fortjener en ny sjanse, og ihvertfall når det er barn involvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...