Gå til innhold

Oppdragelse


oktobermamma82

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på 11 mnd, som kan være veldig sta. Når han vil noe han ikke får lov til, hyyyyler han og ser sint på oss. Hva kan vi gjøre for å avvenne han med sånn oppførsel? Han skjønner jo ikke hva vi sier, og jeg er redd for at hvis vi overser han eller tar han bort fra situasjonen og lar han sitte for seg selv og sutre så vil han føle seg utrygg. Jeg føler det er litt tidlig med sånn type oppdragelse. Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han skjønner nok mer enn du tror! Han skjønner Nei og Ikke lov, og Farlig, og selv om han hyler og vil fortsette må du bare fortsette å si nei (i det uendelige :)), feks ta bort hånda hans hvis han vil røre noe han ikke får lov til og si "ikke røre", til han blir lei eller frustrert, og så kan du kanskje ta han bort fra situasjonen og få han til å tenke på noe annet. Vær like sta som han. Du trenger ikke å avvenne slik oppførsel, han kommer til å skjønne etter hvert at han ikke får lov hvis du er konsekvent. Hylingen hans er ubehagelig, men hans måte å si i fra på at han er uenig, og hvis du snakker rolig til han, lærer han etterhvert at det er slik man kommuniserer.

 

Det er lov for deg å bli lei og irritert, men husk på at han vil fort kopiere din oppførsel så det er viktig å ikke bli for hardhent og ikke mist besinnelsen. Vær tålmodig og oppfør deg slik du vil at han skal oppføre seg blant andre barn.

 

Det er aldeles ikke for tidlig med sånn type oppdragelse. Ikke undervurder sønnen din. Han lærer så fort at det er vanskelig å følge med, og han vil lære. Han liker å følge med og ta til seg informasjon, og herme etter det han ser, så pøs på med informasjon gjennom dagen. Han elsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi sier nei, nei, nei. En fin måte å stoppe uønsket oppførsel er å avlede oppmerksomheten over på noe annet istede for å stå der å være irritert og kjefte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...