Gå til innhold

blir faktisk litt rystet over hvor mange det er som har "88", "89"etc i nicket sitt..


Gjest

Anbefalte innlegg

må si jeg vart truffet godt med pilen der... jeg er 18 år, bor sammen med kjæresten min som er 15,5år eldre enn meg, det vil si han er 33.

 

grunnen til at jeg valgte en som er så mye eldre enn meg, er fordi jeg føler jeg har mer til felles med han enn med jamaldringer. og jeg føler meg virkelig klar for å ta på meg et så stort ansvar, som et barn faktisk er -et stort ansvar..

de som vil må for all del bare prioritere reising, utdanning, festing og alt sånt framfor å få barn. men jeg har ikke behov for akkurat de tingene der. jeg tror jeg vil ha større glede av et barn enn en god utdanning og mye penger.

å reise, det kan vi faktisk gjøre med små barn!

 

Jeg vil vere en ung mamma som klare å følge med i tiden. håper mine unger får unger tidlig også, så jeg òg kan bli en ung og kul bestemor!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må bare få si at innlegget ditt var et lysglimt her inne :) Virkelig bra sagt! Jeg er selv 88-modell, mine foreldre var henholdsvis 29 og 34 da jeg ble født, og jeg er den førstefødte. Jeg har aldri følt at de er spesielt gamle, men jeg vet at mamma følte seg gammel når hun var 10 år eldre enn samtlige andre på foreldremøtene med klassen til den fire år yngre broren min.

 

Også har jeg så mye mer jeg gjerne skulle ha skrevet, men tror ikke jeg orker det :P Det er en grunn til at denne tråden er skrevet inne på krangle;) I alle fall så er de viktigste faktorene som skal til før man skal bringe et barn inn i denne verden er at man må ha en solid partner, som kommer til å elske den lille like ubetingelsesløst som det du kommer til. At man har en stødig økonomi, ikke nødvendigvis overflod, men nok til salt i maten og pålegg på brødskiva. Og så må man ha et trygt sted å bo. Andre ting kan man klare seg uten.

 

Nok en gang; Bra innlegg MorLykkelig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livserfaring er en faktor som ikke er mulig å diskutere. Hvert eneste individ har ulike forutsetninger og muligheter for å tilegne seg det. Jeg er 24 og kjenner flere 18-åringer som er mer egnet til å ha barn enn mange av mine 25-årgamle venninner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blir heller rystet over at folk som ikke tar vare på barna sine får barn. har jo ikke noe med alder å gjøre. skjønner meg dessverre ikke på deg HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns faktisk ikke at livserfaring har så mye å si når det er snakk om å få barn. Jeg var 22 da jeg ble mamma, hadde null erfaring med unger fra før. Men, fordi jeg heldigvis er relativt oppegående sånn generelt sett, falt det aller meste seg helt naturlig, og jeg var MAMMA fra dag 1, fullt og helt.

Jeg syns alle skal få velge når de vil ha barn selv. Men det finnes både unge og mer voksne foreldre der ute som på et eller annet vis ikke er skikket til å ha barn. Og da har vi rundt et ansvar med å holde øya oppe og følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud.. 18 år eller 40. Det viktiste er vel at barna for et trygt hjem og en god oppvekst. Noen er klare når de er 18, og noen senere. Dette er så forskjellig, og kommer alltid til å være det. Så, vi kommer aldri til bunns i en slik diskusjon.

 

Ja, klart.. mange 17-18 åringer som ikke skulle hatt barn - men det er jammen meg mange 30 åringer som heller ikke skulle hatt det!!!

 

:-) Synes vi skal respektere alles valg, uansett hva det måtte være!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel heller litt rystende at det er så mange av de som er litt eldre enn 20 som er fast bestemt på at yngre mødre aldri kan bli like gode mødre som dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skriver under på den Figa. Det er det jeg syns er litt frustrerende med denne debatten. Når ble det slik at det kreves et halvt liv med livserfaring før man kan få barn? men for all del. Ulike meninger om den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil da også legge til at det er like rystende med 20-åringer som tror de blir bedre mødre enn eldre fordi de får bedre "kontakt" med ungen. I det hele tatt er det rystende med damer som tror de er bedre mødre enn andre damer på grunnlag av alder. En ting er snakk om 14- og 60-år gamle damer som velger å få barn. Men det er ingen her inne som er i en veldig sjokkerende eller rystende aldersgruppe! -Ikke som jeg har sett hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det første barnet hjelper vel ikke all den livserfaringen med reising og festing så mye. Hva har det med barn å gjøre? Å få sitt første barn er en ny situasjon for alle. 30 eller 20 år som førstegangsfødende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på...få barn når dere er 40-50-60år, og lev med unger hele livet! Jeg skal iallefall ploppe ut min, oppdra det så godt jeg kan, selv om jeg bare er 24år, også skal jeg leve ut pensjonist tiden min uten barn! Så kan dere produsere barna deres i en alder av 40-50-whatever, så skal jeg sitte å minne dere på "livserfaring"

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være akkurat like stor forskjell på to jenter på 20 år når det kommer til modenhet, som det kan være på en på 20 og en på 30! Tror nok man kan bli en god mor, uavhengig av alder, men mer avhengig av personlige egenskaper. Da må jeg ærlig innrømme at jeg blir mer rystet over oppførselen til enkelte her inne!!

Er selv 23, så er nok langt fra de aller yngste her inne, men føler selv at jeg blir en relativt ung mor. Jeg synes det er værre når damer som nærmer seg 40 velger å få barn jeg. Når man velger å bli foreldre som så langt oppi åra, tar man fra ungen flere muligheter. For det første vil denne ungen emst sannsynlig få veldig gamle besteforeldre, som kanskje ikke har samme muligheten til å følge opp barnebarna sine. For det andre for denne ungen gamle foreldre, som i den perioden barnet selv velger å etablere seg og få barn kanskje begynner å bli pleitrengende! For all del, man har ingen garanto for helse osv. uansett hvor ung man er når man får barn , men syns uansett man bør tenke litt videre.

For all del, respektere folk i alle aldre som velger å få barn, 18 eller 40. Men synes det er helt bak mål å kritisere unge mødre og si at de ikke har det som trengs når man ikke kjenner til denne personen. For alt du vet kan det hende denne "unge mammaen med aaaaltforlite livserfaring" blir en laaangt bedre mamma enn du noensinne vil bli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er selv 88 modell, og jeg vet ikke om jeg er klar til å bli mamma eller ikke. Det at jeg ble gravid var ikke helt planlagt, og det var mye om og men og hvordan og hvorfor osv.

 

Men vi har allti snakka om at en gang skal vi gifte oss, vi skal bygge hus og har snakka om å stifte familie en gang i fremtiden. Men dette hadde vi tenkt å gjøre om 3-4 år.

Men nå ble det ikke sånn. Selv om jeg ikke er sikker på om jeg er helt klar eller ikke, så tror jeg aldri man blir helt klar uansett alder. Dette er noe nytt for alle enten de er 20 som meg, eller 30. Vi er like mye ulærte når vi aldri har fått barn uansett alder. Selvsagt har en på 30 mye mer erfaring fra saker og ting, men uansett alder så elsker vi barnet vårt grenseløst.

 

Selv om dette med barn kom litt brått på oss, så gleder vi oss noe helt sinnsykt. Vi kan kanskje ikke alt om det å ha barn, men vi lærer underveis. Det tror jeg vi gjør uansett hvor gamle vi er. Jeg VET at jeg kommer til å være en like god mor, og han en like god far, som de på 30.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting med foreldrerollen er helt klart. Så lenge man er normalt oppegående på andre områder, så faller foreldrerollen seg rimelig naturlig for de aller fleste. Mammaer, enten de er 18 eller 40 vil ofre både utseende, klær, armer og ben for at barna skal ha det bra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de tror at

man blir ikke gravid om man dusjer etterpå

man blir ikke gravid om han sier han har kontroll

man blir ikke gravid med kondomer på badet

man blir ikke gravid om ikke han får utløsning inne i en

man blir ikke gravid om man puler fort nok.

 

Jevnt over gode argumenter for å få seg en horisont og en utdannelse først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende at du var så dum i hodet når du var 20, hadde ikke overrasket meg. Du har ikke blitt et fnugg smartere.

 

Trist for deg at du mener det er viktig "å få seg en horisont" når du er så smalsynt selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det kan være greit å skille umoden/moden og klar/ikke klar. En 20 åring som får barn fordi det passer og hun føler seg klar kan ha tatt et modent valg. En 26 åring som velger å vente fordi det ikke passer, eller hun vil leve et annet liv kan ha gjort det samme. Forskjellige folk har forskjellige drømmer og behov, det er jo ikke slik at alt en gjør i livet før en får barn er for å få tiden til å gå til en endelig er "moden" nok til å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan være like gode mødre om vi er unge, der er ikke noen perfekt alder å få barn i. Det er inviduelt fra person til person.

Forstår ikke hvorfor folk skal legge seg opp i hva andre velger.

Er det sånn at du "Sperminated "høygravid!:)" mener at du kommer til å bli noe bedre mor enn jeg blir, at du har så mye bedre verdier å gi dit barn enn jeg?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv 23, venter nr 2 og er snart ferdig med 5. året på medisinstudiet. Sambo er 28 og ferdig nå i sommer. Vi har klart oss kjempefint, stortrives med barn. Det er absolutt ikke sånn at man må velge mellom barn og utdannelse!! Som ung forelder har man masse energi. Jeg vil virkelig ikke være 50 + når barna konfirmerer seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er festlig når man er opptatt av å være en ung og kul mor. he he. himmel og hav.

Og at livserfaring, god økonomi og eget hjem ikke er viktig. ja ja.

Klart man kan være en snill og god mor uten. man trygghet kommer ofte med alder, solid økonomi og et trygt og fast hjem.

 

Jeg har sett flere bevis på at det går kjempefint for mange å få barn når de er 20.

Men i jobben min har jeg sett mye stikk motsatt også. Slitne unge jenter som trenger sårt noen til å hjelpe dem med avlastning... Det er faktisk FLERE av dem enn de rundt 30.

Og da mener jeg beviselig, ikke bare noe jeg lirer av meg.

 

Vil bare legge til at det er mange der ute som ikke burde få barn når de er 30 heller!!

Så vi bør og skal være forsiktige med å generalisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ bare skrive en gang til jeg, selvom jeg sa oppover at jeg synes debatten var HELT tåpelig.

 

Jeg er 23,venter nå nr 2, tenker ikke på meg selv som ung og kul, men jeg synes bare det er helt toppers, og jeg er STORFORNØYD med tilværelsen.

Sønnen min er 3 år,og vi har aldri måttet låne penger,sende vekk ungen eller noe sånt.

Er mange som aldri eier et hus og, kjenner flere i 30årene som fortsatt ikkke har hus,men får seg barn.

 

Vi kan få lån og hus om vi vil, men vi venter på det rette huset på rett sted. har ikke noe med økonomi å gjøre.

Samboer er nestsjef ved et sted og jeg har jobb med bra lønn,selvom jeg VALGTE å ikke ta noen utdannelse enda.

sluttet på skolen FØR graviditeten.

 

Ungen min hadde absolutt ikke vært tryggere med eldre kvinner med hus,.helt tåpelig å i det hele tatt tenke det.

 

Jeg var voksen og moden når jeg var 20, t.o.m mange 30 åringer som fortsatt ikke er så moden.

 

Jeg er ung, men er ikke en sliten ung jente som trenger hjelp.

 

Min mor var selv 28 når hun fikk meg, så er ikke sånn at unge mødre har blitt lært det av foreldra sine.

Alder har ingenting å si om man er sliten eller ikke.

Jo eldre man blir jo fortere sliten blir man også. folk tror vel at alle ungjenter med barn ender som Britney??

 

synes denne diskusjonen og dette innlegget er helt teit fremdeles.

Finnes damer i 40-50 årene som får barn også, men jeg skal ikke si at de er for gamle til det..

Kommer helt ann på personen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, kjempe moden.. he he. " helt teit å mene at trygghet kommer med stabilitet"

ja ja, det sier jo sitt.

 

Jeg sier ikke at alle under 25 ikke burde få barn, absolutt ikke!!!!

Men ser mange unge innenfor min jobb, som har blitt alene med gjerne flere barn, og som absolutt ikke takler hverdagen. Dårlig økonomi, ikke fast bopel osv.. Og som faktisk kommer og forlanger avlastning i form av besøkshjem osv.

 

Tror det er helt individuellt når i livet man er klar for barn. Men det er stor forskjell på at "jeg vil ha barn" og at man faktisk har det som skal til for å tilby et barn en trygg og stabil hverdag.

 

Du har jo mann og fast jobb, så det var ikke myntet på deg ANDREGANGSGRAVID. :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man antar at man er 14 eller 15 som konfirmant, betyr det vel ikke at man automatisk er over 50 år gammel konfirmantmor?

 

Og den energien alle unge til stadighet snakker om? Gir den nødvendigvis trygghet? Den har da vitterlig mange småbarnsmødre jeg kjenner også-- som er både 25, 30 og 40 år! Det spørs bare hva du går inn for det? Denne energien- betyr det at alle på 19 som har denne energien bruker den på barna sine??

 

Tviler på det er denne gruppen som tar med barna sine på sykkelturer og fjellturer. Den energien foregår vel i høy grad på andre områder?

 

Jeg ser fordeler med å være ung mor, men ingen fordeler med å være umoden mor. Og det argumentet som går igjen jeg syns er umodent og lite gjennomtenkt er nettopp denne energien...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...