Gå til innhold

Er det noen samer her eller noen som har peiling på samiske håndarbeid?


Måne x

Anbefalte innlegg

Mannen min er halvt samisk og jeg har lyst til å strikke noe med samisk mønster til unga våre, men.... Jeg har ikke klart å oppdrive en eneste strikkeoppskrift. Jeg har søkt på nettet men har ikke funnet noe. Så da lurer jeg på ;strikket ikke samene, finnes det ingen oppskrifter, ble de borte under krigen? Ville bli kjempe glad vis noen kunne hjelpe meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søk på duodji (samisk kunsthåndverk). Enten på nett eller på bibliotek. Da vil du nok finne noe. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke samene har noe tradisjon for strikking, tradisjonelt hadde man jo mest bruk for skinn - om du ser på de samiske koftene er de sydd og brodert. Kan ikke huske å ha sett noe strikketøy som har vært "typisk"samisk.

 

Kofter er det mange som syr da, og de er ganke enkle å få til dersom man har litt peiling (noe jeg ikke har, hehe) Hvor er han fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

holder akurat på å strikke en samekofte til lillemor, MÅ bli ferdig til lørdag, Har brukt oppskrifta på en kjole jeg fannt oppskrift på på en håndarbeidsbutikk, og brukt egne farger/mønster enn de som skulle være. Hvor er mannen din fra? Har han kofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slekta hans er fra Tana, og alle søskenbarna hans har kofte men ikke han. Han er oppvokst på Østlandet, og her er det ikke mange samene å oppdrive. Unasett den kofta du strikker virket intressant, kan du legge ut en bilde av den, så jeg får se. Nysjerrig på alt som har med strikking og gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er gitt ut bok/hefte med tradisjonelle strikkemønster fra Tana iallefall. Tror det hovedsakelig votter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte finnes det lokale mønstre fra forskjellige plasser. F.eks så strikker mamma masse etter gamle samiske mønstre fra Porsanger.

 

Råder deg til å ta kontakt med det lokale husflidslaget der mannen din opprinnelig er fra, så vil nok de kunne svare deg på om det finnes mønstre fra hjemplassen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...