Gå til innhold

Noen som kan svare meg HEKT ærlig, hadde dere valgt å få pseudotvillinger på nytt?? Ønsker mange svar!!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Du anonym over her: Bare for at du er pseudo, så betyr det ikke at du har svaret og vi som ikke er det er helt blåst og uvitende.

Det hadde vært fint om du heller skrev ned din dårlige erfaring, slik andre som vurderer pseudoer får mer info å forholde seg til.

 

Jeg har spurt de jeg kjenner som er og har pseudotvillinger for å få erfaringer, og det er stort sett bare positive svar jeg får. Skal jeg be de lage seg profil her inne og svare deg skriftlig for at det skal være et godkjent innlegg i pseudodebatten? Eller kanskje sambo kan signere dette innlegget, slik det får mer troverdighet, siden han er pseudo og ikke jeg?

Du er pseudo og ønsker ikke pseudo-tvillinger, jeg er ikke-pseudo og jeg ønsker pseudo-tvillinger ;)

 

Jeg gleder meg til nr 2 kommer, og håper mine pseudotvillinger vil komme godt overens.

(Nå har jeg skrevet pseudo så mange ganger at ordet ser helt rart ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Vi har tre tette, men bare de to første er pseudotvillinger. (4 år, 2,5 år og 4,5 mnd) Nr tre var ikke planlagt, men det var de to første, og vi er utrolig glade for at vi fikk de så tette! Det er 21 mnd mellom dem, og for oss var det helt flott. De har mye glede av hverandre allerede, og jeg tror nok de kommer til å ha det i framtiden også!

Og ja, pappaen deres er også pseudotvilling, og han og søsteren har alltid hatt et nært forhold ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hmm.. Er 1 1/2 år mellom meg og min lillesøster, og da vi var barn hadde vi det kjempebra! Vi hadde jo alltid noen å leke med, aldri alene hjemme=) Koset oss, er verre nå da vi er blitt "voksne" er jo bare 21 og 19 enda, men nå er det turbulent, men jeg tror det er fordi vi er så utrolig forskjellige, har vel egentlig alltid vert det, jeg var den ryddige, kosete og ansvarsfulle, mens hun var en rotete, grisete og rampete av oss, så det er ikke sånn at alle blir "like" av å komme så tett.

 

Nå er jeg gravid med nr 2, h*n kommer når vetla er omtrent nøyaktig 18 mnd. Har dårlig samvittighet, men vetla elsker barnehagen, hun er så utrolig sosial av seg og elsker andre barn, så jeg tror dette skal gå fint=) Blir nok kjempetravelt, men satser på at dette går bra. Har ikke angret enda, men så har h*n ikke kommet enda heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 16 måneder mellom mine gutter, nå er yngstemann 22 måneder, og vi håper nr 3 kommer snart. Det var slitsomt, hadde begge hjemme, men mest kos, nyter det nå som de har så mye glede av hverandre. Men det krever foreldrenes tid, mye annet er prioritert bort en periode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at mange skriver om egne erfaringer her, så tenkte jeg kunne gjøre det samme. Fikk første lillesøster da jeg var 2 år og 4 mnd, jeg forgudet henne og vi har alltid hadd ett fint forhold selv om vi er ulike. Da jeg var 3 år og 6 mnd kom lillesøster nr 2. Jeg "hatet" henne fra første minutt tror jeg... vi kranglet gjennom hele oppveksten, hun var helt anderledes en meg og tok min del av oppmerksomheten slik at jeg ( den snille og stille) ble sittende for meg selv og være litt sint og utafor. vi snakket nesten ikke sammen før vi begge var over 20..

 

Har en liten en selv nå og lurer litt på om det er bedre med to år en tre år i mellom, som noen ovenfor også skrev litt om. Fikk en lillebror da jeg var blitt fem år som jeg forgudet og ikke hadde antydning til sjalusi ovenfor. De to lillesøstrene mine var perlevenner fra starten av, dem var det 14 mnd i mellom.. men er nok ikke bare stas med tette søsken heller selv om det ser fint ut på "utsiden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er 20 mnd mellom mine to første og det er perfekt. Ville valgt det samme igjen. Nå kommer det en "attpåklatt" 3,5 år etter yngstemann. Det blir artig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg er pseudotvilling og er sjokket over at noen mener det er egoistisk gjort av foreldrene. Det er 12 mnd mellom meg og min søster og hun har gjennom hele livet vært min beste venn. Anonym her er nok enten en svært sjalu person, eventuelt har hennes foreldre gjort en utrolig dårlig jobb. Jeg kan ikke fatte at man kan være sjalu på sitt eget søsken i en slik grad at man skulle ønske at man ikke var psudotvilling. Jeg har alltid gledet meg over hva min storesøster har fått til, og hun har alltid gledet seg på mine vegne. Jeg tror også at dette er hva som er vanlig i den "normale" familie. Dersom du velger å få pseudotvilinger gir du ditt barn den største gave et barn kan få.

 

Maren

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv pseudotvilling da det er 12 mnd mellom meg og min søster. Det har gjennom hele livet vært fantastisk å ha et søsken som er så nært i alder. Min søster har alltid vært der for meg, og jeg har alltid vært der for henne. Jeg er sjokkert over hva noen pseudotvillinger har svart deg, og tror ikke at dette er hva pseudotvillinger flest mener. Dersom du velger å gi ditt barn en pseudotvilling, gir du en venn for livet. Den største gaven et barn kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her var det mye forskjellige meninger gitt... =)

 

Tror nok at dette er en avgjørelse du må gjøre utfra hva du selv ønsker og mener og har "ork" til.

 

Jeg kommer fra en søskenflkokk på 4( en gutt og 3 jenter). Det er ca 15-16 mnd mellom hver av oss.. jeg er nest eldst. Jeg vil betrakte min familie som en helt fantastisk familie.. vi er utrolig nære alle mann.. Vi har alltid lekt med hverandre og hatt helt utrolig mye glede av hverandre.. selv om vi alle har forskjelige personligheter... og jeg er mest lik min ygnste søster går jeg like bra sammen med min storebror og min andre søster... Jeg tror at oppskriften for at dere skal bli en velfungernde familie ikke avhenger av personligheten eller alderen til barna men foreldrene sin holdning og oppdragelse. Da jeg var liten jobbet faren min på oljeplattform og mamma var alene med oss et par uker i slengen.. så det blir 4 små fordelt på 1 voksen og jeg har ADHD!!! ... men kan aldri huske at jeg har følt mangel på oppmerksomhet eller kjærlighet. Vi har med andre ord en supermamma!! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nei, det hadde jeg ikke. Da hadde jeg spart minstemann et par år.

Men spør igjen når minste har blitt litt eldre og verste babyperioden har roet seg (han er 4 mnd nå), så kanskje jeg har ombestemt meg.

 

Grunnen til at jeg ikke hadde gjort det igjen er at jeg føler jeg får for lite overskudd til hvert enkelt barn. Hadde eldste vært litt større hadde han ikke trengt hjelp til absolutt alt og jeg hadde fått mer tid til minste. Også hadde eldste fått all oppmerksomhet noen år til, uten å måtte dele all tid med lillebror.

Nå har jeg veldig greie og medgjørlige unger så hver for seg hadde de vært en drøm, men sammen kan de tidvis utgjøre et lite mareritt, selv om jeg elsker dem over alt på jord og aldri ville vært foruten noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! jeg har en gutt på 2år og ei jente på 1 år.. litt under året mellom dem.. jeg må innrømme at jeg kanskje ville venta noen mnd til hvis jeg kunne gjort det om igjen.. men jeg er jo veldig glad for at jeg har to tette, for de kommer til å få mye glede av hverandre fremover.. og har masse glede av hverandre nå allerede! men jeg syns 2 år virker lettere.. med tanke på både kropp, foreldre og barn.. jeg følte jeg gikk gravid i 2 år, i samme sleng så hadde jeg bekkenløsing og var hatl tappet for energi når begge småtrollene var ute.. :)

 

 

men for all del veldig koselig med to tette.. mine er jo veldig tette, så får spørsmål hele tiden om de er tvillinger! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

NEI!!!!!!!!! Har hatt ei lita ei nå på 4 månder (og ei på 20 mnd) Den minste har hatt nakkelåsning (kiss) og det har gått utover ALLE!!!! Jeg trodde jeg kunne bestille en stille og rolig andremann...... Heldigvis nå så roer det seg og vi skal ha laaang sommerferie alle 4, men dette var ikke ok for noen, og jeg kjenner jeg må ha godt med tid for å komme meg igjen......

MEN når det endelig er sagt, jeg ser allerede nå de har glede av hverandre, så vi får bare være optimistiske på at dette blir bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er pseudotvilling (20 mnd til lillebror) og har både ekte tvillinger og "pseudo-trillinger". Det er 18 måneder mellom tvillingene og minstemann. Det var ikke så mange andre barn å leke med der vi vokste opp, så det var godt med en bror som var så tett. Mamma var hjemme med oss begge til vi begynte på skolen. Vi kranglet ganske mye også... Nå er vi veldig gode venner, og vi har barn på omtrent samme alder som leker godt sammen.

 

Minstemann er bare 3,5 mnd, så det er ikke så lett å si hvordan det kommer til å gå ennå. Det kan bli ganske vilt her når jeg er alene med barna (vi har ei jente som er fem år også). Tvillingene klatrer opp i vogna, takhengekøya og lekegrinda til minstemann. Hvis han skal få sove i fred mens de er i nærheten må jeg låse ham inne på et rom eller trille rundt på vogna. De kan selvfølgelig leke med andre ting også, men man må passe på hele tiden. Heldigvis er de tre eldste i barnehagen til hverdags, så da kan minstemann få kos og alenetid sammen med mamma, og etter hvert pappa.

 

Pseudotvillinger er noe helt annet enn tvillinger. Pseudotvillinger vil alltid ha en naturlig rangering etter alder, mens tvillinger er like gamle. De har ikke en gang bursdagen for seg selv...

 

Siden vi har såpass mange barn er jeg glad de er tette. Da håper jeg at de skal kunne leke med og støtte hverandre, siden de hver får mindre mamma- og pappatid enn de ville fått hvis de hadde vært enebarn. Når man blir voksen har man forhåpentligvis søsknene sine lenger enn mamma og pappa. Siden barn på forskjellig alder har såpass forskjellige interesser er det også enklere å glede alle når de er tette i alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

22mnd mellom nr 3 og 4. Helt topp- ville gjort det igjen, og vurderer nettopp det:-)

 

to+fem: --- jeg har og utrolig mye klesvask, men du slår meg nok --- hahaha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg og søsteren min er også tette. 14 måneder imellom. vi har alltid hatt hverandre, men også vært egne individer. vi er bestevenner og ringes hver dag. hun er verdens beste tante, og verdens herligste søster:) tror det er forelderne som i stor grad styrer om det er bra eller ikke. hvis de tar hensyn til at barna er forskjellige og gir begge alenetid ser jeg ikke noe problem:) jeg ville ikke ha vært foruten min sudo tvilling for alt i verden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI!!!

Angrer ikke på et eneste av barna, men hadde ikke gjort det samme om igjen.

Har en gutt på 7 mnd og ei super aktiv jente på snart 2 år. Hun er rett og slett gal:) Minstemann har slitt med kolikk og sliter med astma, og har i tillegg en på 11 år med kronisk lidelse + nytt hus osv osv. Ser frem til de blir større og får mer glede av hverandre. Må bare si at jeg er møkk lei det livet jeg har til tider. Når den ene ungen avløser den andre med grining og mas. Når man omtrent ikke har sovet på en uke, og man er på randen til sammenbrudd, så blir man rimelig nedfor. Jeg er veldig glad i barna mine, men kan ikke si noe annet enn at det er slitsomt til tider. 2 timer med meg og mine er så godt som 100% sikker prevensjon:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

JA. Vi fikk panikk når jeg ble gravid, her ble det 15,5 mnd mellom.

Livet er aldeles ikke så stressende og travel som jeg fryktet (ja, det er travelt, men helt overkommelig). Nå er vi veldig glad det ble som det ble ;) Hadde glatt gjort det igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hehe,hva skal jeg si,har ikke tenkt over det før jeg leste spm ditt..

Det er 20 mnd mellom mine..og hvis minsten hadde vært like rolig som eldstemann hadde dette gått knirkefritt!

MEN,det ble altså ikke sånn, vi fikk en skikkelig kolikk-unge, han er vanskelig å legge,eier ikke tålmodighet så vil ikke ligge alene på gulvet etc...tar IKKE mme,tar ikke flaske/kopp..Så her har vi å gjøre på fremover som du sikkert skjønner..

Nå er heldigvis eldstemann på vei over en trasse-periode,så håper på ei lita pause rett rundt hjørnet:)

til mer jeg skriver til mer i tvil blir jeg altså:)...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg har ikke det selv, men kan svare som pedagog. Jeg jobber på en stor skole og har flere barn i klassen som er pseudotvillinger + barn i klassen til barna mine som er det. Jeg ser ikke den store fordelen med det i forhold til andre søskenforhold, eller motsatt. Det er ofte mye diskusjon med dem på skolen. De krangler om venner (ofte felles venner), de krangler om klær (ofte lik i strørrelse). Den minste av dem bruker å slite med å finne egne venner de første to årene, og vi må ofte inn å skille de (dvs. oppfordre de til å leke med klassekamerater i stede for storebrøsters venner på skolen). De sliter også litt i forhold til dette med ansvarlighet, med bare et år i mellom er det ikke noe selvfølge at storesøster/bror skal være den fornuftige Det er sikkert fint å ha så tette barn hjemme, men når de blir større og i den store verden er jeg ikke så sikkert på at det er en fordel. De fleste andre søsken med 2-3-4 år mellom viker det som har et mer avklart forhold. De har egne venner, men går ofte hjem sammen og kan fint inkludere hverandre i fellesleker der det passer (sissen, fotball, hoppetau etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker. Men jeg hadde tre eldre barn, og så ble jeg i tillegg alene med pseudotvillingene. Hektisk når de er små... Mine er to og tre år, så vet ikke hvordan det blir når de blir eldre. Samtidig, det er tre år mellom hvert av de eldste barna, og tre år ned til pseudotvillingene, og tenker at det beste hadde vært om pseudotvillingene kom mellom de tre eldste, Dvs 5 barn med halvannet år mellom hvert barn er det jeg nå ser for meg hadde vært perfekt, selv om det hadde vært grusomt travelt når de var små ;) Det er forskjell på nå og da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leste jeg akkurat inlegget over meg,-så morsomt anonym, vi er helt i samme situasjon vi! Ikke mange jeg møter som er det:o) Mine er født 20. og 21. så det er akkurat 12 mnd imellom.

Er flere som har det slik, mine har bursdag samme dag med ett år mellom...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...