Gå til innhold

Norrøne navn


anaina

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt litt.

På foreldreparet Liv og Einar, som på søttitallet fikk barna Rune, Frode og Hege.

Rune gifter seg med Hilde

Hege med Knut

og Frode er samboer med Toril

 

Opplever de seg som en familie med norrøne navn? For det er de jo?

 

Eller må barnebarna til Liv og Einar hete Ask, Embla, Brage og Idun for at det skal være "norrønt nok"?

 

Jeg bare lurer litt, jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo norrøne navn (sjekk navneguiden), men ved bruk har de liksom mistet det "eksotisk-norrøne", som man gjerne søker når man leter etter "norrøne" navn.

 

Lurer på om det samme skjer med Brage&co, at de etterhvert oppleves som helt nøytrale '00-talls-navn, på samme måte som jeg tenker på Hege og Rune som typiske 70-tallsnavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbinder heller ikke alle de navna som norrøne.. Er ingen storfan av norrøne navn uansett, egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fan av norrøne navn!

 

Har en gutt med norrønt navn fra før, og har tenkt ut et norrønt navn til jente om det blir det denne gangen. Har derimot ikke funnet noe norrønt guttenavn ennå..

Har også en greie om at de skal begynne med samme bokstav. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn som Frode og Hege er så vanlige at man nesten ikke tenker over at det er norrøne navn, men det er de jo. Så på den måten så må nesten barna hete Embla og Ask for at det skal bli norrønt nok i dag. Samtidig tenker jeg at det finnes så mange andre norrøne navn, som er vanlige, men lite bruk på små barn nå, men som samtidig er litt mer nøytrale enn nettopp Ask og Embla... Navn som:

 

Erling

Torbjørn

Inger

Signe

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...