Gå til innhold

Hva kaller man en mannlig helsesøster?


Kåre Moradi

Anbefalte innlegg

Mannlig jordmor er vel jordfar, ergo er mannlig helsesøster helsebror? Eller?

 

Rart de ikke har skftet yrkestittel egentlig, navnet er i allefall ikke med på å rekruttere menn til den jobben. Kunne jo hete helsestasjonsarbeider eller gjerne noe? He he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jordmor er en beskytta tittel, dvs alle kalles jordmor uansett kjønn...

 

Lurer på om det samme gjelder helsesøster, ikke helt sikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

noen som vet om en "mannlig helsesøster" som kan spørre? Vi lurer så fælt her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en helsebror på ungdomsskolen. Han gikk bare under navnet helsebror, han :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mannlig helsesøster. "Helsebror" er ikke morsomt lenger, for å si det sånn :P Han er helsesøster, ja, men de (ikke bare mennene) ønsker seg egentlig en annen tittel siden de har sykepleierutdanning m.m. så "helsesøster" er ganske utdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke menn bli jordmødre? Høh.. Da lærte jeg det også i dag.

 

Trodde ""Ola" kunne bli jordmor han å hvis han ville.. Men så feil kan man ta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn kan absolutt bli jordmor ja!

Jeg kjenner faktisk flere.

Samme med barselpleier.

 

Jeg har hørt et nytt ord for helsesøster, som ikke engang lignet, men jeg skjønte jo kjapt at det var det. Åh, at jeg ikke kan huske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en mannlig jordmor har ikke lov å kalles jordfar.. Dessuten mener jeg jordfar er en som begraver folk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja ok, mente jeg hadde hørt om mannelige jordmødre.. Men jeg hører mye rart, så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da, jeg skrev at menn ikke kan bli jordmødre. Det jeg har hørt er at jordmor er en beskyttet tittel og har tolket det feil....sorry!! Søkte på nettet og fant ut at på landsbasis er det 10 menn som er jordmor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi en mann som er helsesøster og når man ringer dit,tar han telefonen og sier `søster Ivar,værsegod`......

Holdt på å dø av latter første gang jeg ringte,måtte bare legge på... :))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dame som er brannmann kalles vel også for det og ikke for branndame.

Det er jo tross alt yrkestittlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordfar, eller jordfaring, eller noe sånt, er vel selve begravelsen. Altså at man farer i jorda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...
Gjest Aprikos Syltetøy

Det hørte jeg faktisk de snakket om på Jordmødrene på NRK. En mannlig jordmor kalles en jordmor, i ordet ligger det ikke at yrkestittelen er en kvinnelig tittel, mennat man jobber med fødende mødre. Fra "jord" til "mor" eller noe sånt, husker ikke helt eksakt, men i ordet "jordmor" ligger begrepet mer tiltenkt til den fødende kvinnen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...