Gå til innhold

des/jan 09


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen her som skal føde i førde da? Er annengangs, og var veldig fornøyd med førde forrige gang, så spent denne gangen;) Er jo så mange som sie så mye forskjellig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

hei, hvordan er det her? er førstegangs og veldig nyskjerrig. er jordmødrene hensynsfulle eller sure og grinete kjerringer*? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

nei, veldig bra og kjempe bra oppfølging i førde følte jeg i alle fall;)

Så spennende da, PlommeKetchup!;)

Har termin (mens og tidlig UL) den 1 januar;) Håper jeg klarer å knipe igjen til over nyttår!!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha tvillinger der i september/oktober... Tida vil vise om det blir fødsel eller keisersnitt... :) Gleder meg gjer eg uansett!

Har hørt berre positivt om føden i Førde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Så kjekt med tvillinger da!! Gratulerer så mye!!;);)

Eg har hørt litt negativt derifra, men ikkje sånn ekstremt negativt, va sjøl veldig fornøyd sist;) Aå litt spent dinna gangen;)

 

Du med termin 11 januar, er du fra Førde da eller?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tvillinger blir stas ja, spesielt siden det blir våre to første også! :)

Har faktisk gått i klasse med samboeren din, på grunnkurs elektro!

Har sneke på bilder av Gabriel på Facebook, skikkelig nydelig gutt :)

Og nå venter dere en til? Gratulerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ja, tenker det blir kjempe spennende!;) Litt spesielt å få tvillinger første gangen da? Det må være helt fantastisk;)

Er vel begynt å bli veldig tungt å slitsomt nå da, i og med at du nermer deg termin?

 

Hehe, har du det?? Så morsomt da!;)

Ja, Gabriel er en god`gutt, begynt å bli veldig lur og utspekulert da, men tror det er en fase:)

Ja, vi venter en liten en til, termin 30 desember etter UL:) Blir spennende, men sikkert travelt i begynnelsen:)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir veldig spennende! Gleder meg skikkelig til å få hilse på dei! :)

Er 31 uker på vei i morra, så ikkje SÅ veldig lenge igjen no!

Er litt "lei" av å gå sånn, men går bra. Har ikkje lagt på meg så veldig, og er ikkje så stor som mange forventa at eg skulle vere no.

Ser ut som om eg "berre" har 1 inni magen... Hehe... :)

 

Men merker eg blir fortere trøtt og sliten, skal ikkje mykje til... Men har heldigvis ikkje hatt andre plager enn det hittil! (bank i bordet!!!!)

 

Blir koselig med en til da! Og sikkert stas for Gabriel å få en å vere storebror til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

No har vi vært på ferie i syden, så va visst litt treig med å svare;)

Godt at du slipper å være for stor da, kan vel fort bli veldig tungt å gå med tvillinger?

Syns liksom det va tungt med en i magen på slutten, og enda så va eg/han/magen litt liten i forhold til normalen..:P hehe

Godt du har sluppet plagene og da;) Og håpe du går dei siste ukene uten og!;)

Blir det keisersnitt eller vanlig fødsel på deg da?

Får du velge det selv når du bærer tvillinger?

 

Klart det, viktig å ta det rolig å slappe litt av når kroppen gir beskjed på den måten da;) Kor lenge var du i jobb i svangeskapet da?:)

 

Komt til uke 24 no, syns tida går fort dinna gangen!;) Blir nok veldig stas for Gabriel ja, men er forberedt på litt sjalusi og sånn, det hører vel med;) Eg er i alle fall veldig klar for en liten en til no, blir kjempe stas;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig med en liten ferie da! :)

 

Er slitsomt å gå med tvillinger, men har ikkje andre svangerskap å sammenligne med så veit ikkje om det er litt tyngre eller masse tyngre... Hehe... ;)

Har jo vore veldig heldig heile veien, ikkje hatt plager eller problemer. Så da måtte det jo selvfølgelig skje nåke!

Ikkje lenge etter forrige innlegg, så fekk eg ei lita blødning som resulterte i 2 overnattinger på sjukehuset. Dei ville ha meg til observasjon. Eg var da 31+1 på vei. Blødninga gikk heldigvis over av seg sjøl samme dag. MEN vi fant ut at livmorhalsen min på to dager hadde gått fra 25 mm til 19 mm. Så dei ga meg lungemodningssprøyte for sikkerthets skyld. Fikk heldigvis lov å reise heim siden eg bur så nære. Ei veke etter at livmorhalsen var målt til 19 mm var eg inne igjen, og da hadde den minka til 10 mm...

Så no har eg lagt på sofaen i fleire veker... :/

Kjedelig i lengda, men alt for dei små!

 

Er snart 34 veker å vei no da, så er ikkje farlig om dei kjem no. Men vil helst ha dei LITT til inne i magen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, huff da, så kjedelig!:(

Tenke du blei bra bekymra da du fekk blødning. Ekkelt det, i alle fall så seint i svangerskapet tenke eg!

Bra alt gikk bra da;) No har du jo komt så langt at det e trygt for dei å komme ut og, selv om det selvfølgelig vil være best for dei å være litt til inne i magen;) Desverre kan vi jo ikkje styre det sjøl.

Men det går seg nok til!

 

Sikkert utrolig kjedelig å være sofa liggande, eg syns det e kjedelig nok å være sjukemeldt, men da kan eg no i det minste styre litt på...!

Ja, klart det, alt for dei små!;) Det e jo verdt det uansett!

Så spennande det blir da! Huska ikkje om eg har spurt, men skal du føde, eller blir det keisersnitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har spurt om det, men berre eg som har glemt å svare... Hehe... ;)

 

Sånn som tvilling1 ligger no (skrått seteleie) så blir det keisersnitt om fødsel setter i gang. Men om dei mot all formodning skulle snu seg sånn at en av dei havner i hodeleie så blir det vanlig fødsel. Er jo det eg har mest lyst til, men vi får sjå kva som skjer... :)

 

Var skikkelig glad på fredag, da var eg nemlig 34 veker på vei! Så no er neste mål 35 veker! Setter meg sånne små-mål for å komme gjennom dei siste vekene... Hehe...

 

Alt bra med deg då? Formen er fin? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med fullgåtte 34 uker!;)

Tror nok det e viktig å sette sånne små-mål eg! Syns no det høres ut som du e flink:)

 

E jo heilt spesiell opplevelse å føde normalt, men om det ikkje ligge til rette for det, så e jo keisersnitt en god mulighet!

Mangen som e gravide med tvillinger som velge keisersnitt har eg inntrykk av? Så det e vel veldig vanlig;)

Uansett så blir det jo en fantastisk opplevelse då!;)

 

Lure litt på kordan det e å føde 2 samtidig i stede for 1:)

 

Joda, alt e kjempe flott her, har fått utrulig god matlyst å endelig begynt å legge på meg igjen;) Magen e begynt å bli stor (syns eg da - den e masse større enn på samme tid med førstemann i alle fall!)

Einaste e at eg slite veldig med bekkenet då.. Blitt fullt sjukemeldt no.. Forhåpentlig vis bare for en peride men.. Har gått til kiropraktor i førde 2 ganga i uka sia eg va 8 uke på vei for å forebygge/utsette bekkenløsninga.. men no ser det ut som det ikkje e så mykje meir å gjøre.. Kjedelig å slite med det så tidlig i og med at eg har 4 mnd igjen å gå gravid:S Men men.. Sånn va det jo sist og, så regna på en måte med det...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så kjedelig... :( Eg er så glad eg ha sluppe unna bekkentrøbbel, høres ikkje godt ut... Håper det kjem seg da, at det blir litt bedre litt lengre ut i svangerskapet!

Må vere grusomt å gå sånn i fleire måneder. Det er no bra du er sjukemeldt da, kanskje det hjelper litt også :)

 

Er heilt fantastisk å ha komt over 34 veker! Og no nærmer det seg 35! Hehe... Joda, greit med sånne mål. Greier på en måte å "presse" seg litt videre :)

Har legetime i morra, med ul. Blir spennande å sjå kor mykje dei har vokst siden sist, om dei har flytta litt på seg eller ikkje og evt høre ka legen seier om fødsel/keisersnitt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, utrulig kjedelig å måtte gå sånn i mange mnd.. Merka i alle fall når eg må bli sjukemeldt så eg får henta meg inn igjen da.

Sist svangerskap pressa eg meg sjøl til grensa, så da fekk eg bekken kollaps. Det va heil forferdelig! Da va eg sjukemeldt fra uke 22 og ut svangerskapet.. Så det prøva eg i alle fall å unngå da;)

 

Så spennande med legetime med UL da!;) Blir aldri lei av å se dissa små på skjermane, gleda seg alltid enda meir til dei kommer ut da;)

Blir sikkert veldig kjekt å se kossen dei ligge og sånn da! Er du ofte på UL no på slutten da? Med tanke på å planlegge fødsel/keisersnitt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått relativt ofte heile svangerskapet faktisk. Pga tvillinga blir en tett fulgt opp. Var først inne på tidlig UL i veke 9, det var då vi såg det var tvillinga.

Så var eg på ordinær i veke 18/19, og sia det har eg gått kvar 4. veke faktisk. Då både til jordmor og lege på sjukehuset :) Så føler meg veldig godt i varetatt! :)

 

Men vart litt meir etter blødninga og innleggelsen. Var hos jordmor i forrige veke, og lege igjen veka før der. Men om det blir særlig meir etter mi morra veit eg ikkje... :)

Men viktig å følge med på veksten, at dei vokser jevnt. Og ikkje minst følge med på leie. Så får vi sjå ka som skjer om fødsel evt starter, da kjem dei også til å ta ul-undersøkelse for å sjå kossen dei ligge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt å høyre!!

Kjempe godt å blir skikkelig ivaretatt, i alle fall når det e første svangerskapet og det e tvillinga som e i magen;)

Syns generelt dei i Førde e kjempe flinke, va så fornøyd med oppfølginga gjennom svangerskapet sist og, og no får eg tett oppfølging og;) Veldig deilig, og ikkje minst beroligande!;)

 

Kordan gikk det på sjukehuset i dag da??

Har dei lagt på seg skikkelig, og kordan ligg dei?:)

Veldig spent:D

Du e jo ganske nermt no, så kan vel igrunn skje når som helst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan egentlig skje når som helst, så spennande framover ja! :)

Når det gjelder tvillingsvangerskap så regner dei 37 veker for fullgått fakatisk. Så ikkje SÅ lenge igjen siden eg er 34+4 i dag :)

 

Kontrollen gikk bra i dag, var først hos jordmor. Og alt var bra med meg! Fint og stabilt blodtrykk, ingen sukker eller eggekvite, og ingen ødem! Og hjertelyden til nurkene var kjempefin :)

 

Var inne hos lege etterpå, ho hadde med student. Og så kom overlegen inn også :) Så var fullt hus der inne... Hehe... Dei vokser fint, er faktisk på gjennomsnittet til enlinger! Tvilling1 var 2500gr og tvilling2 2300gr, så jevne og fine :)

Tenk, eg har nesten 5 kilo rein baby i magen!!! Og i tillegg kjem fostervatn og alt det andre... Hehe...

 

Når det gjelder leie så virker det som om dei har snudd på seg, og med tanke på all aktiviteten som har vore i magen i det siste så forbauser det meg ikkje...

Ut i fra vekta så sa legen at dei no hadde bytta plass... I tillegg så ser det ut som om dei "krangler" om å vere tvilling1... Den eine med baken, den andre med hodet.

Så vi får håpe sistnevnte vinner den kampen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, gjør dei det?? Det visste eg ikkje! Da e det no i alle fall ikkje lenge igjen, så spennande!!;)

 

Godt når alt går så bra;) Ekje det tungt no da? Bra å ikkje ha ødem og sånt da, du må ha en sterk kropp tror eg:) 5 kg med baby og alt det andre i tillegg i uke 34 e jo bra! hehe:)

 

Så rart!! På grensa til enlinger?? Gabriel veide 2380 gram når han kom, det e jo bare 80 gram meir en den minste din! Så rart å tenke på:) Og det va bare 16 daga før termin:) men men.. Navlestrengen fungerte ikkje heilt, så det har no sine grunna:)

 

Godt å få litt større unga og, når dei blir født så små så trenger dei enda meir pleie! Vi måtte gi Gabriel diverse prematur medisin (pga vekta-ikkje at han va fødd så masse før tida) i 6 mnd etter han va født.

Og amming minst kvær 3 time heile døgnet. Pluss større sjangsa for Kolikk osv.. Slitsomt! men det gikk bra!:D

Så e jo kjempe lovende at det e så fin vekt på dei i uke 34! Høres ut som du e en kjempe flink ruger!;)

 

Ja, får håpe det, hadde nok vært ekstra stas å få føde normalt da, men kan jo ikkje bestemme det sjøl i den situasjonen:) Uansett blir det nok fantastisk!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei gjorde visst det i følge overlegen eg prata med på sjukehuset i går :)

 

E faktisk ikkje særlig tungt, hadde trudd det skulle vere verre! Men så har det vel litt med at eg er førstegangs også, er vel som regel litt mindre da enn ved seinere svangerskap. Har berre gått opp 10-12 kg totalt, så føler meg litt heldig sånn sett. Men kjem vel litt meir no mot slutten kanskje... :/

 

Skreiv eg på grensa? Meinte i så fall på gjennomsnittet... Hehe... Viss ikkje navlestrengen fungerte heilt, så er det ikkje rart om han var litt liten da han kom :) Men eg ser det har n gått bra med han! Skjønn liten kar :)

Ho overlegen i går sjekka til og med gjennomstrømminga i navlestrengen, også der såg alt flott ut :) Og så hadde dei så flotte pustebevegelser, og det hadde dei ikkje hatt om dei ikkje fekk det dei trenge av næring sa ho. Så dei hadde det godt :)

 

Gleder meg i alle fall til dei kjem, for eg må ærlig innrømme at eg er ganske så lei no... Hehe... Har berre lyst å kose nurkene mine... Hihi... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei du skreiv på gjennomsnittet, bare eg som visst hadde skrevet feil!:P hehe

 

Har du bare lagt på deg 10-12 kg?? Det e jo kjempe bra da:) E nok litt heldig der ja, trodde det va vanlig å legge på seg en del meir med tvillingsvangerskap enn med en baby i magen..? men det veit eg ikkje nåke om igrunn da..:P

Håpe eg og legge på meg litt meir ditta svangerskapet, va på minus1 kg den dagen eg fødte Gabriel.

Ditta svangerskapet har eg gått en del ned, men faktisk allerede komt meg opp igjen til startvekta no! Men trenge enda en del ekstra kg, så eg håpe dei komme, sakte men sikkert:D hehe..

Ja, han e en god gutt, absolutt;)

 

Dei sjekka gjennomstrømminga i navlestrengen med han og, den såg ut som den virka fint, men med fødselen sleit den, og dei fant da ut at den hadde vært festa feil på morkaka, så den hadde ikkje fungert skikkelig likevel. Hørtes rart ut meinte eg men..

 

Veldig godt at det går så bra, ingenting som e bedre enn det! Pustebevegelsa visste eg ikkje at dei sjekka engang!;) Men så flott da!;)

Høres ut som dei har det godt inni der ja:D

 

Tenke det, forstår godt at man blir lei når man nerma seg slutten;) Men jammen e det fantastisk å være gravid og! Litt synd at dei fleste ikkje ser det før etter dei e ferdig med graviditeten:D Har i alle fall lært meg fra forrige gang at eg skal sette pris på den tida, selv om man får plage og ikkje har det så grett alltid:D hehe

Men det e jo så fantastisk når dei komme ut, så det e jo bare greit! Blir jo så nyskjerrig på kordan dei ser ut, og kem dei e lik osv;) Kjempespennande!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, eg har ikkje lagt på meg særlig masse meir enn det... Toppen 15 kg trur eg! :)

Men no har eg spesielt siste tida slitt med å få i meg nok mat, blir så fort mett. Ikkje så rart siden det bur to små krabater i magen... Hehe... :)

Men jordmor og lege har ikkje påpeika at eg har lagt på meg for lite i alle fall, og så lenge ungane vekse som dei skal så er vel alt i orden :)

 

Når det gjelder pustebevegelsane så veit ikkje eg kor vanlig det e å sjekke det, men det er i så fall ikkje før mot slutten av svangerskapet. Artig å sjå på i alle fall :)

 

Alt i alt så er eg jo fornøgd med svangerskapet, har jo gått over all forventning! Føler meg veldig heldig i forhold til mange andre gravide. Enkelte får jo eine plagen etter den andre stakkar... Men eg har vore i fin form heilt til no, fekk jo skryt av jordmora fordi eg var så sprek... Hehe... ;) Og samboeren skryter av meg også, og det er jo kjekt!

 

Så no går vi her begge to og venter på dei to små... Gleder oss vanvittig! Samboeren er heilt tussete, og håper vi må gi litt flaske i tillegg til å amme (viss eg kan det). For han vil nemlig mate han også!! Så søtt... :)

Og så er det jo det du seier, sjå kem dei e lik og sånt.. Det er jo alltid like kjekt!

Gabriel ser no ut som han har mykje av deg og dine farger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, nei det e kanskje ikkje så rart, med tanke på kor stor plass ungane tar i magen din;) Andre ting inni der får jo desto mindre plass, så kanskje derfor du føle deg fortere mett?:)

Alt e flott så lenge ungane vekse bra og sånn tenke eg:) Og så lenge du har nok energi og sånn selv om du får i deg mindre enn du e vandt til da:)

 

Uff ja, mange som får slite med alt mulig forskjellig! Litt sånn som mitt forrige svangerskap, så utrulig glad eg har vært beire dinna gangen!;)

Misunna dei som har litt lette svangerskap og må eg sei! Men så kan det kanskje være forskjellig fra person til person? Enkelte tåla jo mykje meir enn andre sånn smerte messig og, men veit ikkje om det har så mykje å sei når det komme til svangerskap da men:)

 

Ja, Gabriel har masse fra begge! Ganske lik Ole no syns eg igrunn. Han har mine farge, og mine auge.. Resten lure eg på om e Ole sitt:D hehe.. Eg huska at det va det eg va nesten mest spent på, kem skulle han ligne mest på osv:P Tenke det samme no, men komme nok enda meir mot slutten:D

 

Så hærlig da! E så godt når dei kommande fedrene gleda seg så mykje!

Prøvde dåkke lenge før dåkke blei gravide da?

E nok veldig stas for dei å få mate litt med flaske ja! Og uansett så går det jo ann at du pumpa og han får gi litt fra flaske og då. Blir kjempe stas tenke eg!;)

Men du har plana om å amme dei eller?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...