Gå til innhold

Separasjonsangst? (Samme som småtroll)


hamsterpia

Anbefalte innlegg

Mini på 8 mndr har vært kjempeflink ved leggetid hele tiden, men nå har han begynt å hylskrike så fort han blir lagt i senga. Jeg står og stryker på han noen minutter, men han gir seg ikke. Og hvis jeg prøver å gå unna senga, blir han nærmest hysterisk. Jeg tar han opp og setter meg på sengekanten med han og da sovner han i løpet av noen sekunder. Men når jeg da reiser meg og går mot senga, er det på`n igjen.

 

Han er også slik når han våkner på natta. Og hvis jeg tar han opp i senga vår, så krøller han seg sammen inntil meg og sovner med en gang. Ligger da og venter til han har sovnet ordentlig før jeg bærer han bort i sin egen seng, og da går det max 1 time før han er våken igjen.

 

Hva kan jeg gjøre for å forandre på dette?

Jeg vil ikke la han stå i senga si og gråte hysterisk (hadde det bare vært småsutring og klaging, hadde det vært annerledes), men jeg har ikke lyst til å venne ham til å sove i vår seng heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har dessverre ingen tips til deg. Men føler med deg. Vi har hatt det sånn her også noen dager. Men igår gikk det greit å sove i egen seng igjen. Selvfølgelig en del protester, men han ga seg relativt raskt.

 

Vi får håpe det bare er et forbigående tilfelle hos deg også.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problemet hos oss. Han har plutselig funnet ut at han ikke vil sove i egen seng, og helst ikke sove i det hele tatt når det nærmer seg kveld. Alt er bra så lenge han blir holdt eller sover inntil oss, dersom vi sitter ved siden av sengen hans og ikke tar ham opp med en gang han gråter, blir han enten hysterisk eller forsøker å le/"tulle" sånn at vi bare må le tilbake til ham slik at han blir plukket opp. Hver kveld er en liten kamp, og det tar opptil 3 timer før han tilslutt sovner. Våkner også flere ganger i løpet av natten. Dette er en helt ukjent situasjon for oss da han frem til for noen uker siden sovnet kl 19 hver kveld og sov hele natten frem til 07 neste dag. Håper dette er en forbigående periode som går seg til etterhvert da dette kan være nokså tærende på mamman og pappan til tider..men får litt dårlig samvittighet også når man sier sånn, han er jo bare så søt og go' :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så "godt" å høre at andre har samme problem. Trodde vi var på rett kurs igjen nå, for han har blitt merkbart lettere å legge, og natt til i går sov han fra kl 19.30 til 04 før han våknet. Men i natt våknet han kl 23.30 og var våken helt til kl 05.... Da sovna han på tvers i senga vår (turte ikke flytte han da, så jeg og sambo har ligget helt på kanten), og kl 06.30 var det visst morgen. Så jeg er rimelig sliten i dag da, kan man vel si. Får jo ganske dårlig samvittighet ovenfor sønnen til sambo, som spør etter hva vi skal finne på i dag. Har mest lyst til å sove i hele dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har plutselig Marius også begynt å slå seg helt vrang på kveldstid. Vi har fulgt den vanlige rutinen hans, med bading, kveldsmat etterfulgt av kos på fanget til pappa. Dette har fungert veldig lenge, men nå de siste dagene blir han også helt hysterisk når vi legger han i senga. Hylskriker og tårer og snørr renner, og jeg syns så fryktelig synd på han. Vanligvis sover han hele natta, men i natt våknet han med et hyl kl 3, og sovnet ikke igjen før klokka var nesten 630. Som dere andre så syns jeg også at dette er fryktelig slitsomt, og jeg kjenner allerede at jeg begynner å gruve meg til han skal legge seg i kveld......

Håper det bare er en fase han går igjennom, og at det gir seg snart......

Hvordan går det med babyene til dere andre? Blir det noe bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann...

 

Ååååå så godt å se at d er flere som har d som oss, nå har Marina sovet natten i 5-6 måneder og plutselig har hun begynt å bli skikkelig urolig og våkner flere ganger om natten og hyyylgriner. Ikke annet som hjelper enn å ta henne opp og kose/roe henne ned igjen for så prøve å legge henne igjen. Det har som regel godt fint, men har dager der hun ikke nøyer seg med noe annet enn å kose i en god stund, nesten til hun sovner. Men så skal det også sies at hun også holder på å få 4 tenner SAMTIDIG oppe, så d kan jo hende det også plager henne i tillegg... Guuuud som jeg gleder meg til de blir så store at de er ferdige med den slags problematikk...

 

Men husker fra da eldstemann hadde den separasjonsangsten din, da var eneste mulighet å sitte med han på rommet slik at han kjente ditt nærvær til han sovnet også liste seg ut på tå... Men d varte i noen uker til ett par måneder også gir d seg. Det viktigste er at barnet får inntrygg av og føler seg trygg, da går d over av seg selv. Tror det er noe nesten alle opplever og må igjennom, en må nesten ta det i barnets fart, beklageligvis...Nå er vår gutt snart 7 år og kom seg gjennom den fasen uten noen traumer tror jeg :oP

 

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Kan oppdatere litt her, hvis noen er interessert!

Mini har nå blitt mye bedre å legge på kvelden. Jeg har begynt å sette meg på senga vår med han på fanget og kose litt (2-3 minutter bare), før jeg legger han i senga si. Da får han vendt seg til soverommet, får en rolig avslutning på dagen, og litt ekstra kos før natta. Da sovner han med en gang jeg legger han, uten gråt i det hele tatt. Så der er det en radikal forbedring.

 

Men på natta derimot er det vill vest fortsatt. Han våkner som regel mellom kl 23-01, og da er det bare å glemme å prøve å legge han igjen. Så for at jeg skal få litt søvn selv også, så har jeg rett og slett bare begynt å ta han opp til oss og samsove. Men jeg har begynt å sove med t-skjorte, så han ikke kan finne seg pupp flere ganger om natta. Jeg prøver å flytte han over i sin egen seng når han har sovnet godt, men da tar det max 1 time før han er våken igjen. Blir han liggende i senga vår, så sover han til rundt kl 06 stort sett.

 

Noe av plagene er nok pga tenner. Han har fått 2 tenner på litt over 2 uker nå, og 2 til er på tur. Håper det blir litt enklere å avvenne han med dette tullet når tennene ikke plager han mer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer litt oppdatering fra vår front også. Marius kjørte samme hyle-løpet i 3 netter på rad, og han var også veldig vanskelig å legge om kvelden. Tror nok at det kommer litt av at han holder på å få 2 tenner, men det virker ikke som at det plager han på dagtid så jeg godtok ikke tenner som en "unnskyldning" på hylinga. Kom heller frem til at han ikke gride å roe seg ned fordi han akkurat har funnet ut hvordan han reiser seg. Så han står i senga hele tida, og ville ikke ligge ned. Så i går kveld laget vi en hjemmeversjon av en Baby-safe, og det gjorde underverker! Marius fikk ikke til å reise seg opp, og han sovnet uten ett pip på mindre enn 5 minutter. Sov hele natta uten noe hyling i det hele tatt, bare satte inn smokken 2 ganger. Så nå har jeg fått lånt en ordentlig Baby-safe av ei venninne, og den skal prøves ut i kveld. Det var uansett utrolig godt å få sove godt ei hel natt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, godt å høre at det er flere!! Her går det fortsatt bra å legge ham kl.8, i vår seng vel og merke :o/ men må inn å gi smokk 1-2 ganger frem til ca. kl24. da blir han hysterisk hvis han ikke får melk. Samme i 2-3tiden. Jeg venter også til han sover ordentlig får a legge ham i egen seng, men det går ikke alltid like bra.

Datteren min derimot, sov hele natta i egen seng fra 7 uker. Men da hun var 8 mnd begynnet hun også å protestere. det vi gjorde da hun var i 9-10 mnd alder, var å være strenge og konsekvente. vi satt først ved sengen hennes noen netter, der etter gikk vi ut og inn får å si god natt mens hun protesterte. plutselig sov hun hele natten igjen og smilte og lo da vi la henne. dette har vart siden. ( nå blir hun 3 år) så fortvil ikke dere som strever med nr.1, det går over!!

 

;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...