Gå til innhold

Er det så veldig viktig å lære ungdommen til at de aldri må gå med fett hår?


Gjest

Anbefalte innlegg

Da jeg var tenåring ble jeg omtrent forfulgt av min mor og bestemor og mine lærere fordi jeg gikk mye med fett hår. Jeg ble lært opp til at det var skandale å gå ut med fett hår. Når man er i den alderen hvor håret blir ekstremt fort fett, så er det urettferdig av de voksne å fordømme ungdommer som har veldig fett hår. Jeg vet ikke hva som egentlig er riktig eller galt her, er det fryktelig viktig å lære sine tenåringsbarn til at de aldri må gå ut med fett hår og alltid vaske håret så fort det er litt fett? Eller er det hysteri at det er skandale å gå ut med fett hår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

eh..synes jo det var merkelig av lærerne å blande seg i da...men jeg sier jo ifra til stesønnene mine hvis de har behov for å vaske håret. det er til deres eget beste. husker selv hvor ekkelt vi synes det var med folk som gikk med fett hår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt at håret blir fort fett i den alderen, og så medfølger jo lett mye svettelukt. Dette blir jo oppfattet som urenslighet, selv om det egentlig ikke er det( kan dusje annenhver dag, men likevel er det slik). Alt dette er jo ekstra mye i puberteten, og faktisk mener jeg at da må det dusjest ekstra.

 

Jeg husker selv en på skolen som alltid hadde veldig fett hår, og som ofte luktet svette. Det var ekkelt. Slik blir jo også ungdommen i dag oppfattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars sønnen din på 16 år, jeg føler med han. Det var vel omtrent sånn jeg hadde det også. I hvert fall kunne håret mitt se fett ut dagen etter at det ble vasket. Jeg tok meg forferdelig nær av at det skulle bemerkes hele tiden at håret mitt ble så fort fett. Jeg kunne ikke noe for den enorme talgproduksjonen jeg hadde og da var det rett og slett slemt gjort av de voksne rundt meg å beskylde meg for å ikke skjønne hygiene når jeg hadde så fett hår. Det er hormonell ubalanse som gjør det og ikke urenslighet eller mangel på IQ og forståelse av hygiene. Jeg håper ikke du mobber sønnen din fordi han har så fett hår. Jeg syns foreldre og lærere skal la være å mase på tenåringer som har fett hår, det kan føre til stor mindreverdighetsfølelser. Jeg opplevde det enormt sårende at mora mi skulle bemerke det øyeblikkelig hver gang ho så antydning til fett hår på meg. Jeg syns dette mobbete av min mor og andre voksne - det var ikke å lære meg folkeskikk, men å bryte ned min selvtillit fullstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg synes det er leit at du følte deg forfulgt av familie og lærere fordi de mente du gikk med for mye fett hår.

Jeg har selv en tenåring i huset og hun får også fett hår fort og må vaske det hverdag når hun skal på skolen. Men det må i grunnen jeg også og jeg liker jo å vise meg ute med et hår/utseende jeg føler meg vel med. Dagen etter at håret er vasket ser det skittent ut igjen.

 

Tenåringen vasker håret nesten daglig når hun skal på skolen men i helgene hverken vasker hun håret, skifter klær eller vasker seg på annen måte. Jeg har enda ikke fått meg til å si noe men det er faktisk litt sjenerende. Ikke ser det pent ut og ikke lukter det spesielt godt heller. Det er min manns datter så det er vanskelig å blande seg. Jeg er redd for å si noe for å forverre en allerede dårlig selvtillit. Eller kanskje det ER rett å si noe ? Jeg vet ikke.

 

For å si det slik så kan jeg kan ikke skjønne at det er så fryktelig besværlig å vaske håret hver dag, hvertfall når man skal på skole/jobb? Har man fett hår så er det vel bare en av disse tingene man må gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaså, vasker stedattera di håret sitt hver dag når ho skal på skolen? Du er voksen, og du vasker også håret hver dag? Jeg er overbevist om at det IKKE er bra å vaske håret hver dag. Det er en stor inngrodd uvane i dagens samfunn at ungdom vasker håret hver dag. Når man begynner å vaske håret hver dag forsterker man problemet med fett hår, og da blir det ekstremt fort fett etter hvert. Nå er jeg 32 år, og jeg forsøker nå å vaske håret bare en gang i uka, de siste to dagene før jeg vasker håret er håret mitt ganske fett. Men jeg føler at håret mitt holder seg mye bedre nå enn det gjorde i den tiden jeg ble mobbet til å vaske håret ekstremt ofte. Jo oftere du vasker håret jo fetere og fetere blir det, het det tidligere. Jeg tror det er sant også. Det er den onde sirkel å vaske håret veldig ofte. Så ikke plag din stedatter med at håret hennes er fett i helgene! Det er IKKE noe å mase med, mener jeg. Jeg tok meg fryktelig nær av å få så mye kjeft fordi jeg hadde fett hår som tenåring, og derfor nyter jeg friheten til å vaske håret når det passer meg og ikke andre, nå som jeg er voksen. Personlig tror jeg ikke det er bra å vaske håret hver dag, ho vasker håret sitt så mye i uka når ho går på skolen, så for all del ikke plag henne fordi ho står over hårvask i helgen. Det er i de siste tiårene det har blitt mote å vaske håret hver dag, og den moten har blitt til for at sjampoindustrien skal tjene mest mulig penger, tror jeg. Hvis folk med fett hår fikk lov til å vente noen dager mellom hver hårvask, ville nok mange med fett hår hatt adskillig mindre problemer med fett hår. Jeg syns det er helt vanvittig å vaske håret hver dag hele året!!! Annenhver dag er også veldig ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis du ikke vasker håret mer en 1 dag i uka vil jeg si du er ekkel, grisete og kvalm. Selv har jeg aldri vært plaget med fett hår, men jeg vasker da håret hver dag eller annen hver dag fordi! Tenk jeg hvor mye skitt og lort som er oppi der da. Æsj altså. Ble nesten kvalm når jeg leste at noen faktisk vasker det så skjeldent!

Du er vel kanskje en av de som ikke vakser hendene etter toalettbesøk og før matlanging også? Det er så mange som ikke er hygeniske nå for tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som skrev her 1/6 er en dust. Det er bare noe fordømt motetull og motepress at ungdom i dag oppfordres til å vaske håret daglig. Det er ikke nødvendig å vaske håret hver dag, heller ikke annenhver dag. En eller to ganger i uka er nok. Det er ikke lurt å vaske håret så fort det er antydning til fett, da blir det bare fetere og fetere. Det beste er å ignorere fett hår, å vaske håret ikke fullt så ofte. Jeg ser ikke på meg selv som urenslig selv om jeg ikke vasker håret daglig, jeg vasker hendene veldig ofte for det. Jeg vasker alltid hendene når jeg har vært på dass, og også før jeg skal spise eller lage mat. Du er hjernevasket av moten du som sier at alle bør vaske håret daglig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig så må en si i fra når de ikke gidder å dusje selv. Faktisk kan det bli mobbing ut av de som ikke gjør det også. Ingen som synes det er spesielt herlig å sitte ved siden av den med helt klissete hår! Jeg sier ikke at alle må vaske det daglig, det går bra med annenhverdag også. Men en kan jo likegjerne vaske håret når en dusjer kroppen uansett. Mener du virkelig at en aktiv ungdom, som er med på trening, festing m.m ikke trenger å dusje ofte?! Nei, tenk deg litt om da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...