Gå til innhold

Reise fra Bergen til Voss for å føde?


Sjøgress

Anbefalte innlegg

Jeg har lest mye om kvinner som velger å reise fra Bergen til Voss, for å slippe å føde på Haukeland. Jeg forstår dette godt, etter all kritikken Haukeland får, spesielt synes jeg det er skremmende at mange opplever at de får dårlig oppfølging etter svært tøffe og traumatiske fødsler, med mange skader og store smerter i ettertid. Jeg har selv født på Haukeland (Føden), og vi hadde en forholdsvis problemfri fødsel... Vi følte at vi ble svært godt tatt vare på, helt til vi kom på barsel. Der var det TRAVELT! Pleierne hadde det travelt, og systemet hadde det travelt: Vi ble omtrent "kastet" ut etter ett og et halvt døgn.

 

Derfor vurderer jeg å kontakte sykehuset på Voss når jeg nå skal føde mitt andre barn. Men jeg lurer på hvordan dere som har gjennomført dette, gjør det i praksis? Min forrige fødsel startet med at vannet gikk, og jeg var veldig glad for at vi hadde kort reisevei da vi dro til KK. Hvordan opplevde dere å ha såpass lang reisevei til sykehuset? Og hvordan planla dere dette, slik at dere var trygge på at fødselen ikke skjedde på veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg vurderer også å reise til Voss for å føde andre mann,fordi jeg ikke fikk noe oppfølging på min fødsel i det hele tatt,den var tøff og med store smerter i ettertid!

Jeg så at de hadde kontakt oppslag på internett siden og et nr du kunne ringe de på,så jeg regner med at de kan svare deg på eventuelle spm,men skal ikke legen din søke om fødeplass til deg?

Syntes å huske noe der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å ringe til føden på voss. Det er kjempe koselige damer som jobber der. Var for en månedstid siden på omvisning der oppe. Og vi skal reise fra bergen til voss for å føde om alt går etter planen. Men vi skal ikke "planlegge" å reise, vi må se det an den dagen småen vil komme ut. Men bare søk på nr til føden å ring dem. Du trenger ikke å gå igjennom verken legen eller jordmoren din. Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Eg har også planer om å føde på Voss.. bur no i Fusa, men er opprinnelig fra Voss sjølv.. Har termin 6 mai, så reiser opp til min mor i begynnelsen av mai.. for å vera sikker på at eg kjem på Voss!! Har vert på omvisning der oppe og det var kjempe flott og kosligt=) mangen kjekke folk som jobber der:)

 

Så masse lykke til jenter =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg skal også reise fra Bergen til Voss for å føde. Jeg har fødselsangst og må ikke komme ut for hastverk-greiene på Haukeland. Jeg trenger å vite at jeg kan få epidural om jeg ønsker det, og ikke risikere å bli møtt med ressursmangel og annet stress. Jeg var på Voss sist gang og det gikk fint. Det er små forhold der oppe og vanligvis får man bli så lenge man vil.. Jeg har venninner som har blitt flyttet til Storken fordi det var fullt på føden. Jeg får helt skjelven av å tenke på det, derfor reiser vi heller noen mil ekstra:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg skal til Voss å føde denne gangen etter å ha fått null tillitt til KK i Bergen. Der er det kun økonomi som styrer. De snakker kun om hvor få keisersnitt de tar, men nevner ikke hvor mange barn som ender opp på intensiv på grunn av at de har ventet for lenge med å få de ut - og ei heller hvor mange kvinner som blir ødelagt nedentil fordi barna må trekkes ut med tang i hu og hast... Slike ting blir ikke snakket om. Personlig opplevde jeg til og med at de kom inn med feilt barn til meg da jeg skulle amme. Ingen unnskyldnig ble gitt - bare et sukk før hun gikk og kom til bake med mitt barn. Min forrige fødsel endte med keisersnitt etter 39 timer med rier - barnet mitt satt fast og jeg fikk aldri noen åpning å snakke om. Alikevel lot de meg lligge i 7 timer før de foretok et keisersnitt. Deretter bar det av sted på 4 mannsrom hvor jeg ikke fikk sove i det hele tatt.

 

Jeg vil på det sterkeste oppfordre å reise til Voss. Ikke minst fordi signalet om at KK bør skjerpe seg må etter hvert komme frem. Når det nå i tillegg er snakk om ytterligere nedskjæringer kan jeg knapt tenke meg å få flere barn om det eneste alternativet vil bli KK...

 

MEN svar på ditt innlegg - du bør kontakte din fastlege og bli henvist. Dette fordi Voss ikke vil tråkke over en eventuel avgjørelse gjort på KK - noe som er forståelig. Jeg ønsker faktisk å gi et nytt forsøk på å føde normalt. Jeg reiser ikke til Voss på grunn av å få et keisersnitt, men der er jeg trygg på at de vil ivareta mitt ønske om å få barnet ut på et tidligere tidspunkt om det samme ville skje igjen. Dette da det er en mulighet for at mitt bekken ikke er stort nok... I det jeg kjenner rier er det bare å sette seg i bilen og kjøre....

 

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...