Gå til innhold

Hvilke oppgaver har tenåringen??


litensøtgutt

Anbefalte innlegg

Jeg har en stesønn på 15 år. Han er en fin gutt, men også verdens største rørehode! Han sier jeg er streng og at han har mye oppgaver hjemme. Kan dere være snille og si meg noen tilbakemeldinger? Han har følgende daglige oppgaver: bære ved (hvis det er tomt) lufte hunden (5-10 min.) Dette gjør han for betale for skyhøye mobilregninger (1500-2000 pr mnd). Han skal også rydde etter seg hver gang han har spist, rydde ut av oppvaskmaskinen og en gang i mnd vaske badet (som han har for seg selv), tv-stua (som han også har for seg selv) og soverommet sitt.

 

Som sagt, rørete og glemsk uten like. Har han spist står det alltid noe

igjen og benker/bord er ikke tørket av. Ordentlig grisete er det noen ganger. Det kan gå dager uten at han bærer ved. Rom og bad som han skal ta en gang i mnd, deadline siste søndagen pr mnd, blir drøyet og drøyet. Ofte ikke gjort før tirsdag. Hunden lufter han stort sett hver dag uten problemer, men alt annet må mases på i det uendelige. Mye mas = mye sinne... Føler meg "bitchy", men samtidig ikke...

Han har også muligheten til å gjøre annet husarbeid som han får penger for, og han får godt betalt!! 100-200 kr pr time. Men, han gidder ikke gjøre noe. Går heller og klager for at han ikke får noe. Han har laptop, tv med alle viasat kanalene, PS3, men får ikke mye klær og andre ting av den enke grunn at han ikke gjør de oppgavene vi har blitt enige om... Forøvrig er mobilen sperret for all utgående trafikk siden han ikke klarte roe ned bruket...

 

Hva er normalt å gi tenåringer av klær og ting, regnet i kr pr mnd? Hvor streng bør man være? Hvordan motivere? Hvordan "straffe"?

 

Takker for alle svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dattern min på 17år får mobilregning som er ca 50-100kr per måned(billig abn) og noen småting innimellom. Ellers vasker hun huset(støvsuger 2 soverom, rister ryer, vasker 3bad/toalett, vasker gulvene i stua +sofa, kjøkknet og 2 ganger og tørker litt støv.+vasker eget rom. Dette gjør hun 1 gang i uka og får 100 kr timen for det. Hun bruker mellom en og to timer.

 

De pengene hun da får må hun bruke på klær og andre ting hun ellers vil ha.

 

Jeg vet ikke om dette hjelper deg, men det er hvertfall litt om hvordan vi har det hos oss. Vi tvinger hun ikke, men hun vet at hun må jobbe for å få penger til å kjøpe seg det hun vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Syns ikke du er "bitchy" Jeg har en stedatter på 13 år- hun må gå med søpla når den er full (hver dag) Holde rommet ryddig, ta ut av oppvaskmaskinen hver dag, vaske over benken og sette inn i oppvaskmaskinen. Hjelpe til å holde det ryddig ved å fjerne ting fra fellesområder etc. Når vi vasker og rydder huset må hun være med på dette. Hun får ikke noe for dette, men hun får penger når hun trenger det hvis vi finner det fornuftig. Hun kjefter og smeller hver gang hun blir minnet på at hun må gjøre ting, men gjør dem allikevel- her er det ingen kjære mor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...