Gå til innhold

hva skjer om en blir gravid med spiral?


ojoj, NÅ er det liv i leiren!!

Anbefalte innlegg

hva skjer med mors kropp og hva skjer med fosteret? det er det at jeg ikke vet hva som skjer om eg skulle bli gravid, og derfor tenker jeg på det hver gang jeg venter på mensen og får et stikk angst... hva om....?

 

 

noen som kan fortelle meg hva man gjør/ hva som skjer med mor og barn- komplikasjoner? tar man bort spiralen og håper fosteret ikke blir med? lar man vær å gjøre noe, hva kan skje iløpet av svangerskapet i såfall? noen som vet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvor hen finner jeg ut av det hen da?... hmm. prøve google da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles risiko svangerskap vet jeg, spiralen må bli der, og det er hele tiden en fare for at vannet skal gå, mulig det er flere komplikasjoner som kan oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er vanlig kobberspiral du tenker på? Enter blir det spontanabort eller så støtes spiralen ut med morkaka ved fødselen. Vet ikke statistikken på hvor ofte det går bra, de jeg kjenner som har blitt graivide med spiral har det dessverre ikke gått bra for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odin ♥ Tiril_min♥

Det er et risikosvangerskap ja om én blir gravid da ja.. De fleste blir gravide utenfor livmor,noe som er farlig både for mor og barn..om én er så heldig at det ikke skjer,så sitter spiralen i til barnet skal ut,men spørs hvor barnet ligger i forhold..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg vert å googlet litt. fått intrykket av at de stortsett prøver å fjerne spiralen, da hos gynekolog med ul apparat. og at det var vanlig å småblø litt etterpå. så sjekker de om fosteret er der enda, og lever. sånn jeg forstod det, var det best å prøve å fjerne den tidlig i svangerskapet, om fosteret har det bra etter fjerningen av spiralen, skulle det ikke være noe problem resten av svangerskapet ( hehe- MIN tolkning av det jeg fant om temaet på google)

 

men, fint å finne litt ut om det, så jeg har peiling på hva som skjer om jeg skulle bli gravid.

 

et lite aber er at jeg forstod det slik at det ikke var uvanlig å bli gravid med kobberspiral.. dvs 1-2 pst ble gravid- eller ca 98 pst sikker i motsetning til p piller som var 99.9 pst??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men de fleste som blir gravid med koberspiral blir vel gravid utenfor livmoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest litt om det på nettet da jeg selv satte inn spilal for ett par uker siden. En myte man lettere kan få svangerskap utenfor livmoren. Sto ¨på den nettsiden att de tok ut spiralen om man valgte beholde barnet. Om man valgte abort tok man ut spiralen byttet den til en ny om det var det som den personen valgte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det så jeg ingenting om....? sto noe om økt rissiko, men jeg oppfattet det langt ifra som om at de fleste som ble gravide med den ble på utsiden av livmor.. men skulle en mistenke graviditet, skulle lege alltid oppsøkes snarest om man hadde spiral

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja forresten, leste jeg også at kobberspiral ikke skulle påvirke syklus. var man en uke over forventet mens, skulle man ta gravidprøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som ble gravide med spiral hadde vanlig sv.skap inne i livmoren, men mistet alle i spontanaborter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser nå det samme bu hu. Tror jeg må ta en test. Står også att det er 50prosent større abortrisiko om spiralen ikke tas ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

1. Når begynner spiralen å virke? Du er beskyttet fra din første dag med spiral.

 

2. Når kan jeg fjerne spiralen? Du kan vanligvis ha den sammen spiralen i omtrent fem år (dette tallet er litt forskjellig for de ulike spiraltypene). Hvis du ønsker å fjerne spiralen før denne tiden har gått, er det bare å kontakte legen din. Med en gang spiralen er fjernet, har du igjen mulighet for å bli gravid. Du må ikke prøve å ta ut spiralen selv.

 

3. Kan man kjenne spiralen under samleie? Nei. Spiralen ligger i livmoren og ikke i skjeden. Derfor vil verken du eller partneren din kunne kjenne selve spiralen under samleie.

 

4. Hvordan ser en spiral ut? Spiralen er laget av myk plast. De forskjellige sortene av spiraler har ulike fasonger. Noen har form som en T, andre som et syvtall eller en omvendt U. Det er festet en tynn tråd til spiralen, og endene på denne henger ut av livmorhalsen. Spiralen er tre - fire cm. lang, og to -tre cm. bred.

 

5. Hvor har spiralen fått navnet sitt fra? Den første spiralen som kom på markedet hadde form som en spiral. Siden har betegnelsen spiral hengt ved prevensjonsmiddelet, selv om dagens spiral ser annerledes ut.

 

6. Hva gjør jeg hvis jeg mister mensen etter å ha begynt på spiral? Hvis du bruker kobberspiral, bør du få menstruasjonen som normalt. Hvis det går en uke over tiden bør du ta en graviditetstest. Mange som bruker hormonspiral, kan oppleve å miste mensen etter en stund. Hvis dette skjer med deg, bør du likevel ta en graviditets test, for å være på den sikre siden.

 

7. Hva gjør jeg hvis jeg blir gravid mens jeg har spiral? Det er viktig at du kontakter legen din med en gang hvis du tror at du er gravid. Hvis du ønsker å beholde barnet, fjerner legen spiralen din. Fosteret blir ikke skadet, hvis spiralen skulle bli liggende gjennom hele svangerskapet. Derimot øker risikoen for infeksjoner, spontanabort og for tidlig fødsel. Hvis du ønsker å ta en abort, fjernes spiralen under inngrepet. Da kan du også få satt inn en ny spiral samtidig.

 

8. Kan jeg kontrollere at spiralen sitter på plass? Ja. Det henger en tråd fra spiralen og ned i skjeden. Du kan vanligvis kjenne denne, hvis du fører en finger dypt inn i skjeden. Dersom spiralen har sklidd ned, kan du kjenne den som en hard pigg innerst i skjeden. Hvis du ikke finner tråden, eller du tror spiralen har sklidd ned, bør du kontakte legen din. Du må ikke prøve å ta ut spiralen på egen hånd. Husk å bruke annen prevensjon inntil videre. Hvis spiralen ikke er på plass, er du heller ikke beskyttet mot graviditet.

 

9. Hva gjør jeg hvis jeg ikke kjenner trådene? Hvis du plutselig ikke kan kjenne trådene lenger, bør du kontakte legen din. Det er flere ting som kan være årsak til at trådene er borte. Den enkleste, er at trådene er slått opp, samtidig som spiralen sitter pent på plass. Det kan også hende at du er blitt gravid. Da kan trådene bli dratt opp litt. En annen mulighet er at spiralen har falt ut, eller at den har trengt seg inn i livmorveggen. For å være sikker på hva som er hendt, kan det hende at legen sender deg til ultralydundersøkelse

 

10. Hvordan merker jeg om spiralen er på vei ut av livmoren? Noen kjenner ingenting, mens andre kan få småblødninger, menslignende smerter og smerter ved samleie. Hvis du er i tvil, bør du sjekke etter om trådene er på plass. Hvis du ikke kan kjenne dem, bør du kontakte legen din.

 

11. Hva gjør jeg hvis spiralen sklir ned eller faller ut? Hvis du tror at spiralen har sklidd ned i skjeden, eller at den har falt ut, må du kontakte legen din. Hun vil undersøke deg, og antagelig erstatte spiralen din med en ny. Husk å bruk annen prevensjon før du kommer deg til legen. Hvis spiralen ikke er på plass, er du heller ikke beskyttet mot graviditet.

 

12. Hvordan får jeg fjernet spiralen? For å få fjernet spiralen må du gå til legen. Hun tar den ut ved å trekke i de to trådene som henger ned i skjeden. Dette gjør vanligvis ikke vondt. Du må ikke prøve å ta ut spiralen på egen hånd.

 

Mens P-piller anses for at være noe nær 100 prosent sikre, så når spiralen kun opp på 98-99 prosents sikkerhet.

 

 

Hva skjer hvis du blir gravid med spiral?

Spiralen skal fjernes dersom du blir gravid og trådene er synlige.

Dette gjelder uavhengig av om svangerskapet ønskes fullført eller ikke, fordi sjansen for en spontanabort er over 50 prosent hvis spiralen ikke fjernes. Samtidig er det en øket risiko for utvikling av infeksjoner hvis spiralen beholdes.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leser nå at jeg var svært feil lært.. :D .. eneste jeg hadde rett i var at det altså er et risikosvangerskap :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Det kalles risiko svangerskap vet jeg, spiralen må bli der, og det er hele tiden en fare for at vannet skal gå, mulig det er flere komplikasjoner som kan oppstå.

 

Vet ikke hvilken kilde du har det fra at det kalles et risikosvangerskap. Jeg er selv gravid i uke 12 med kobberspiral som ikke lot seg fjerne. Overlege med spesialisering i gynekologi, ved Ullevål sykehus, som jeg har snakket med om dette, sier at hun ikke vil kalle det et risikosvangerskap, men et svangerskap med noe ved seg. Min jordmor sier at hun heller ikke vil karakterisere svangerskapet som risikosvangerskap. ( Hun har 17 års erfaring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser nå det samme bu hu. Tror jeg må ta en test. Står også att det er 50prosent større abortrisiko om spiralen ikke tas ut.

Ja, på GENERELL basis kan man si at det er større risiko for abort ved graviditet med inneliggende spiral. MEN det er veldig viktig å huske på at abortrisikoen er ulik fra ett tilfelle til et annet! Sånn som jeg har forstått det er det HVOR spiralen har lagt som har størst betydning for abortrisiko. Jeg er selv gravid i uke 12 med inneliggende kobberspiral, og har snakket mye om hva det innebærer, med en overlege i gynekologi ved Ullevål sykehus.

 

Overlegen jeg har snakket med sier at det er vanskelig for henne å gi meg noen tydelig prognose for hvordan det vil gå, fordi det kommer an på flere faktorer om svangerskapet ender med abort. Hun sier at min spiral ikke vil flytte på seg uansett hvilke bevegelser jeg gjør, men at den KAN forårsake irritasjoner som i sin tur kan føre til abort. 

 

Moralen er: Ikke google, bestill en time hos spesialist og få klarhet i hvor DIN spiral har lagt seg! Det er viktig at man får tatt en ultralyd for å se hvor spiralen ligger. 

 

Statistisk risiko kan man ikke bruke til noe som helst, hvert tilfelle er unikt....Det er viktig å huske på at det kan være gode sjanser for at svangerskapet kan gå bra selv med inneliggende spiral! Hvis man ikke får tatt den ut i starten, er det uansett ikke noe man får gjort noe med. (Da må den være der til man føder) Så da tjener det i grunnen ingen hensikt å gå og bekymre seg.

 

All info jeg har fått om dette har jeg fått fra en overlege og en kirurg med spesialisering i gynekologi ved Ullevål sykehus, samt min jordmor ( med 17 års erfaring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som ble gravide med spiral hadde vanlig sv.skap inne i livmoren, men mistet alle i spontanaborter da.

Selv om de du kjenner mistet sine i spontanaborter, betyr jo dette selvfølgelig ikke at ALLE som går gravide med inneliggende spiral mister barnet sitt. For en god del går det faktisk fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser nå at jeg var svært feil lært.. :D .. eneste jeg hadde rett i var at det altså er et risikosvangerskap :) hehe

I følge en overlege i gynekologi ved Ullevål som jeg har snakket med, kalles det ikke for et risikosvangerskap som sådan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest litt om det på nettet da jeg selv satte inn spilal for ett par uker siden. En myte man lettere kan få svangerskap utenfor livmoren. Sto ¨på den nettsiden att de tok ut spiralen om man valgte beholde barnet. Om man valgte abort tok man ut spiralen byttet den til en ny om det var det som den personen valgte.

Ja, det er en myte at man lettere blir gravid utenfor livmor! ( Husker ikke kilde, men har funnet info på seriøse nettsider). Ja, man prøver å ta spiralen ut ved å gå inn i skjeden nedenfra, men i noen tilfeller får man ikke tak i den, og da må den ligge der den ligger resten av svangerskapet. Man kan ikke operere den ut, for det vil føre til spontanabort. (Dette fikk jeg vite da jeg selv var på Ullevål for å prøve og fjerne spiralen min)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et risikosvangerskap ja om én blir gravid da ja.. De fleste blir gravide utenfor livmor,noe som er farlig både for mor og barn..om én er så heldig at det ikke skjer,så sitter spiralen i til barnet skal ut,men spørs hvor barnet ligger i forhold..

Nei, det er ikke et risikosvangerskap, og nei, de fleste blir ikke gravide utenfor livmor. Men det er ØKT sannsynlighet for abort, og ØKT sannsynlighet for svangerskap utenfor livmoren. Abortrisikoen er høyst individuell, og avhenger blant annet av hvor spiralen har lagt seg.

 

Hvis det er mulig å gå tak i den, kan spiralen faktisk fjernes i starten av svangerskapet. Min ble forsøkt fjernet i uke 7 uten hell, hvorpå jeg fikk beskjed om at det var min siste sjanse til å få den fjernet. ( Man går inn via skjeden og prøver å få tak i den) I følge helsepersonellet ville ytterligere forsøk på å ta den ut føre til abort. Den kunne ikke opereres ut. Så nå må den være der resten av svangerskapet, og det kan godt hende at det går helt fint! 

 

( Kilde: Samtale med overlege i gynekologi ved Ullevål sykehus)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...