Gå til innhold

er hun stor....?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en datter på snart 6. Hun veier 22 kg og er ca 111 cm høy (har ikke målt høyden på en liten stund nå...).. Hun har veldig stor mage som "blåser" seg opp i løpet av dagen, og på kvelden kan det se ganske så "sprøtt" ut.. Vi synes jo selvsagt at dette er super-søtt, men jeg har begynt å bekymre meg litt for hva andre barn (skole til høsten) kan si... Barn er, som vi vet, nådeløse...

Vi har et sunt og variert kosthold, ikke noe brus eller godis i uka. Hun er ganske opptatt av mat, og liker å spise, men hun spiser ikke spes mer enn venninnene sine..

Hun svømmer og turner en gang i uka + at vi går på ski så og si en gang hver helg... Hun er ellers ei veldig populær jente, med masse venner! Og hun er aktiv og glad!

Jeg er skikkelig bekymret for at hun ikke skal strekke seg, og for at hun skal bli "den store jenta"... Er jeg hysterisk...? Og hvordan ser vekt/høyde ut hos deres 5-6 åringer? Når begynte de å strekke seg? Masse spørsmål fra meg, som desverre har hengt meg litt opp i dette fortiden...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rett skal være rett: målte henne faktisk i dag, etter at jeg skrev dette innlegget..!! Hun er 109, ikke 111 cm..! Så da vil det si 22 kg og 109 cm.

Blir veldig glad for svar/tilbakemeldinger/synspunkt/erfaringer!

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei! Om hun er stor eller ikke kan jeg ikke uttale meg om. Jeg har ikke oversikt over gjennomsnittstallene for hennes alder og vet heller ikke hva slags kroppsbygning hun har. Men jeg tenkte litt på det du skrev om at det er magen som blir stor og særlig utover dagen. Det fikk meg til å lure litt på om det kan være noen matvarer hun reagerer på slik at magen hennes rett og slett blåser seg opp?

Hvordan er hun ellers i kroppen da? Har hun lubne armer og ben og bollekinn, eller er det bare magen som er rund?

Det høres jo ut som hun får sunn mat og er i nok aktivitet i allefall. Tror jeg ville tatt det opp med helsestasjonen eller en barnelege hvis jeg var i din situasjon. Tenker på ting som lavt stoffskifte, allergier ol.

Og husk på at uansett om det skulle være sånn at jenta di er litt større enn gjennomsnittet så trenger jo ikke det å være feil. Hun kan fremdeles være en nydelig, frisk, aktiv og populær jente selvom hun ikke er blant de minste og spedeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Da jeg var på 4 års kontrollen med guttungen fikk jeg beskjed om at han begynner å bli overvektig og at vi måtte begynne å følge med på han. Han hadde da de samme målene som dattera di og har den samme magen.

 

3 mnd senere var vi hos en barnelege som sa at han var langt fra var noe overvektig. Han kunne utifra å se på guttungen si at begge foreldrene har kraftig benbyggning. Han fortalte meg at jeg måtte ta det HS sa om vekta hans (og frøknas) med en klype salt da de norske skjemaene ikke gjelder dem fordi de har afrikansk pappa. Afrikanske unger er større, kraftigere, veier mer og er høyere enn den gjennomsnittslige etniske norske ungen, på samme måten som barn fra Midt-Østen er mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...