Gå til innhold

hvor tidlig kan man få bekkenløsning??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du kan få smerter pga bekkenløsning så snart du har blitt gravid, Det oppleves ganske forskjellig.Smertene kan være gankse sterke alt etter hvor hardt rammet en er og om en har provosert bekkenet. Les litt om temaet og se om du kjenner deg igjen. Hvis du evt gjør det tar du kontakt med legen din som vurderer om det er nødvendig med fysiioterapi/annen behandling.Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tss.. tydligvis noen som bare vil bli sykemeldt å må vite hvordan det kjennes ut og hvor tidlig man kan få det slik at hun kan gå til legen.

Jeg holdt det gående til jeg nesten ble sengeliggende jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt på en annen kanal du? (Sikter til innlegget over). Det er jo et helt relevant spørsmål!!!

 

Jeg hadde bekkenløsning med min første og jeg var like idiot som deg og holdt det gående til jeg havnet på krykker og var for det meste sengeliggende. Nå har jeg aktiv sykemeldt (bekkenet denne gangen også) og tar livet med ro. Nyter faktisk denne graviditeten i motsetning til den første.

 

Mitt råd til deg som startet debatten: Les om bekkenløsning, prat med legen/jordmor og ikke press deg for hardt. Det kan jo være at du må slite med bekkenet etter fødselen også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg om den over!

 

Det er bare dumt å gå med bekkenløsning uten å ta det med ro, har det selv, er egentlig en meget sta person, men jeg gidder ikke være dum og ødelegge ryggen til etterpå!

Det er så mange som har dette problemet, at det er ikke rart i at de lurer!

Dessuten pleier legen/fysoterapaut fort å merke om man har bekkenløsning eller ei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Bare et lite innspill om hvor tidlig man kan få det.. jeg begynte å kjenne smerter i uke 22 og legen min sa det var tidlig.. Tror kanskje ikke dete r noe som skjer emd det samme du er gravid nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos noen så kan bekkenløsning komme med en gang man er gravid. Jeg fikk plagene tre dager etter positiv test, altså da jeg var ca 3.5 uker på vei eller noe sånt. Litt flåsete sier jeg at bekkenløsninga startet dagen etter at egget festa seg. Jammen ikke langt unna.

Også fins det kvinner som vet de er gravide før mensen er forsinket, siden de kjenner det på bekkenet. Så selv om uke 22 er tidlig, er det ikke eksepsjonelt sjeldent å bli dårlig lenge før den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur kansje du må lese litt mer om emnet før du bør uttale deg ang bekkenløsning!!!!Har hatt kronisk bekkenleddsyndrom siden første svangerskap for snart 10 år siden...Var bare 8 uker på vei med mitt 2.barn da jeg bynte på krykker...Har vært på attføring pga bekkenet og kan nå bare jobbe i 50% stilling.

Er nå gravid med mitt 3.barn og trengte ikke engang ta testen for å få bekreftet at jeg var gravid,kjente det nemlig på bekkenet=/ Er nå 11 uker på vei og allerede gått over på svangerskapspeng!!!

Bekkenløsning kan starte tidelig hos noen og noen trenger ikke få det i det hele tatt!!Unner ikke engang min værste fiende disse smertene som følger med,så jeg tror nåkk ingen "syter" seg til sykemelding bare for å ligge hjemme!!Jeg for min del hadde jort alt for å kunne hatt et normalt svangerskap uten sengeleie mesteparten av dagen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt pasienter som først skjønte at de var gravide da de fikk kjente bekkensmerter. Smertene sitter somregel i setepartiet og noen ganger i symfysen (eller skambenet). Man kan ha alt fra litt murring til så sterke smerter at man må bruke krykker. Det er ikke lurt å bare ignorere smertene og "peise" på. Det får man bare betale for senere, men tilrettelegge så godt som mulig i løpet av svangerskapet og trene opp støttemuskulatur. Når du får tak i den, vil smertene somoftest bli mindre etterhvert som svangerskapet utvikler seg- men det krever litt egeninnsats. Finn en behandler som kan instruere deg i aktivering av den tverrgående magemuskelen og de dype korsryggmusklene. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønte jeg var gravid når smertene i bekkene begynte, men testen var negativ i to uker den....

 

kjenner det fra første dag... men var ikke for å bli sykmeldt nei... er hjemmeværende student... så trenger ingen sykmelding for gangvansker da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk første gang bekkenløsning i 7mnd og nå andre gan i uke 5...

ble 100% syke meldt i uke 8. nå i uke 19 homper jeg rundt på krykker. Ikke noe gøy i det hele tatt.

Smertene blir værre etter hvor mye jeg står og går.

 

-Lille-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente det i bekkenet før jeg testet positivt. Har vært fult sykemeldt i over en måned nå. Både lege og kiropraktor vil ikke bruke ordet bekkenløsning siden det er noe som skjer hormonelt i kroppen rundt uke 20. Samme for meg, jeg har en fantastisk lege som har aktivt sykemeldt meg nå etter påske for å se om jeg kan fungere i jobben. Dette svangerskapet nyter jeg for nå tar jeg hensyn til kroppen og smertene i stede for å skulle strekke over alt og alle og havne på krykker igjen (som ved sist svangerskap) Ta bekken og rygg plager på alvor. Gå turer, vær i bevegelse men ikke overdriv. Husk å ta pause før enn har for vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, Anonym.

 

Bekkenløsning er noe alle gravide skal få før di gir fødsel til sitt barn, men det skal helst ikke skje før helt i sluttfasen. Bekkenløsning er en oppmykning av de sterke ligamentene som holder bekkenleddene sammen og skjer naturlig ved hormonforandringer i den gravide kvinnes kropp. Dessverre er det noen kvinner som opplever denne forandringen tidligere i svangerskapet enn det som er "vanlig" og det er da vi kaller det bekkenløsning.

Denne diagnosen deles igjen opp i undergrupper av kiropraktoren for å vurdere prognose og evt. behandling.

 

Det er derimot oftere at kvinnen har en bekkenlåsning enn en bekkenløsning tidlig i svangerskapet. Smertene kan være ganske like i de to diagnosene og behøver ikke å være sterke i starten, men kan øke på ettervert. Ved en bekkenlåsning er grunnen til smerte ofte at hormonballansen har forandret seg noe og alle ledd er mer bevegelige UTENOM det ene eller begge bekkenleddene. Dette kan gi smerte. En annen grunn er at ved forandring av kroppsvekt, kroppsholdning etc. som skjer under graviditeten, vil kvinnen belaste bekkenet på en annen måte enn tidligere. feil som da ligger der allerede vil da belastes på en ny måte og smerter kan tilkomme.

 

Vi ser ofte at kviner som har fått diagnosen bekkenløsning i realiteten har bekkenlåsning. Dette er en MYE enklere problemstilling å hjelpe, og det er kiropraktoren som er eksperten på området rundt dette.

Oppsøk en kiropraktor så får du god undersøkelse og/eller behandling.

 

Du kan også kikke litt på www.kiropraktorene.com her kan du også få litt informasjon.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

For meg var bekkenløsning/bekkenlåsning det første symptomet, før jeg visste at jeg var gravid! På siden min: http://marbellamamma...-bekkenlosning/ har jeg skrevet om hvordan kiropraktor kunne hjelpe og hvordan bekkenløsningen ble bedre. Håper det kan hjelpe deg - jeg var kjempedårlig og ble mye bedre! :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...