Gå til innhold

hjelp hva betyr dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

fikk svar i post på prøvene fra 1.svangerskap kontroll

 

så stod det..svak positiv reaksjon i screeningtest-uspesifikk reaksjon?

Sendes st.Olavs for suplerende analyse

 

Noen som vet hva det der betyr?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stod neg på alle helt til hiv-antistoff der stod * bak og så under der stod det dette

 

nå ble jeg bekymret her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant faktisk dette på Doktor Online

 

Rart prøvesvar på hiv

 

Er gravid 15 uke, fikk prøvesvar på rutine hiv i går. Svar var som følgende: Svak reaksjon i rutinetest på antistoff mot jiv. Supplerende test er negativ. Ny test anbefales om 1 mnd. Hva betyr dette har jeg hiv, mistenker de at jeg har hiv? Legen sa at det var slik som en sjelden gang kunne skje hos gravide, men er bare så redd og fortvilet og tenker ikke på annet. Håper du kan svare meg raskt, ville vært evig takknemmelig. Anonym

 

–gravid uke 15

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:

 

En svak HIV test er vanligvis å betrakte som negativ. Men det kan også hende at prøven er tatt i et tidlig tispunkt etter smitte, slik at antistoffene har ikke fått tid til å utvikle seg. Hvis du ikke har noen grunn til å frykte smitte kan du ta det med ro, den nye prøven vil etter all sansynlighet være negativ (det er riktig det din lege sa). På den andre siden hvis du har hatt mulighewt til å bli smittet i løpet av de siste ukene, kan man ikke utelukke at prøven blir positiv. Du vet best!

 

DVS jeg må ha nettopp blitt smittet nydlig det da visst jeg har HIV?

 

Og da er det min amboer som jeg har vært sammen med i over 2 år som måtte ha smittet meg nå nettopp..noe jeg finner usannsynelig.

For skulle jeg ha blitt smittet av noen andre så måtte det ha skjedd før jeg ble sammen med min samboer..før han hadde jeg 7mnd langt forhold..å da skulle vel testen ha slått positivt ut og ikke svak positiv?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravide får et hormon i blodet som kan forstyrre HIVtester. Da slår de ut veldig veldig svakt. Resultatet blir tvilsomt eller positivt, men da svært svakt positivt.

Slike svar må alltid sendes til utvidet analyse. Da den HIVanalysen de "vanlige" laboratoriene tar er en såkalt screeningtest, og er mere uspesifikk enn den de nå skal ta på blodet ditt på St.Olavs.

 

Men det jeg synes er veldig rart er at du får dette svaret i posten, der jeg jobbet før sendte vi aldri ut slike svar før vi hadde fått det endelige resultatet, nettopp for å unngå at pasienter skal bli urolige og bekymret.

 

Jeg kan i allefall berolige deg med at dette er et kjent fenomen blant gravides blod, så jeg vil nesten garantere deg at du får tilbake svar om at prøven din er negativ.

Det du kan gjøre er å ringe legen din og be han ringe labben for å høre om resultatet er klart evt når det er klart. Så du i allefall vet sånn ca når du kan forvente deg svar. Analysen tar ikke så lang tid, men det er ikke sikkert de utfører testen så ofte på St.Olavs. Dvs kanskje bare en gan i uka, så skal det jo frakstes i posten osv, så ting tar tid...

 

Synes veldig synd i deg nå med tankene dine, men håper jeg kunne berolige deg litt i allefall! Hadde det vært mitt blod som fikk utslag så hadde jeg ikke bekymret meg. Men hadde jeg fått et slik svar bare sendt i posten haddejeg blitt rimelig sint på legen som sendte ut svaret. Det burde de ikke ha gjort. Unødvendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :)

 

Med ditt svar og med doktor online sitt svar til ei anna ei med samme svar (så tydligvis ikke unormalt) så ble jeg mere beroliget..men blir ikke helt rolig før jeg får vite den er negativ.

 

Sånn jeg forstår ut fra svaret til doktoronline, så må jeg ha blitt smittet iløpet av de siste ukene, noe jeg ser som svært usannsynelig..

Nå vet jo ikke jeg med sikkerhet at min samboer ikke har HIV da..men jeg skulle vel ha blit smittet før av han siden vi har vært sammen i over 2 år?

 

Å da skulle ikke tesnte ha vært svakt positiv..

 

Men synes det er latterlig å få dette i posten uten videre forklaring hva det der betyr!! unødvendig av min lege ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kan ikke jeg påstå at du ikke har HIV, da du ikke har en negativ test. Men, om du nylig hadde blitt smittet, ville testen slått ut som mye sterkere positiv enn det din test har gjort. Om du ikke har utsatt deg for smitte i tillegg, så er det jo en enda grunn til å tro på at du ikke er positiv. Og om din samboer skulle vært smittekilde så hadde du nok ikke fått et slikt svar i posten. På to år ville testen din slått ut mange hundre ganger sterkere.

 

Det svaret du har fått er jo ikke positivt, men det er heller ikke negativt, derfor må de ta en annen test.

Har så lyst å berolige deg, så du slipper å gå å tenke på dette. Men det er nok ikke så enkelt for deg å være helt rolig før du får et negativt testresultet å se på!

 

Men jeg kan jo si at om du ikke er sprøytenarkoman eller ikke har vært i blodig slosskamp, kan du "umulig" ha blitt smittet.

Jeg har selv jobbet med HIVpos blod og vært av og til uheldig og fått blodet på huden. Uten at jeg har blitt smittet.

Om man blir stukket med en sprøyte som har HIVpos blod er sjansen for å bli smittet 0,003% "stor". Det vil si 3 promille, av 1000 stikk så vil 3 gi smitte..

Så det sier seg jo selv at du kan nesten ikke bli smittet uten å selv bevisst påføre deg smitte, eller at noe oppstår som gjør at du er veldig klar over at du er blitt utsatt!

 

Du får prøve å ikke tenke så alt for masse på dette! Og igjen, sørg for at legen din får høre at slike svar bør han ikke sende ut!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er hårreisende at legen min kan sende et sånt svar uten videre forklaring..hadde han i det misnte skrevet en lapp der det stod at det ikke er uvanlig at gravide kan få svak positiv og man er hiv negativ likevel..så hadde det vært noe annet..men nå måtte jeg altså finne ut dette selv.

 

Fikk det i posten idag..dvs jeg hadde ikke hentet posten i går da..så jeg leste dette idag.

 

Jeg har lite tru på jeg er hiv positiv..men må si jeg fikk meg en real støkk i kroppen da jeg leste dette!! uten noe videre forklaring på hvorfor man kan få svak positiv test.

 

Jeg leste at en hiv test er ikke 100% sikker før 3 nd etter smite..så det vil si jeg hadde da måtte vært smittet etter jeg ble gravid det da..

 

og eneste jeg har hatt sex med er min samboer..ikke har jeg vært utsatt for fare hell de siste mnd..så den blir vel mest sannsynelig negativ ja..

 

Jeg er roligere, men jeg kjenner det i magen enda..for dette var ikke noe kjekt..hadde jeg fått denne beskjede på legen og ikke i posten med info om at dette ikke var uvanlige hos gravide, så hadde jeg jo tatt det helt med ro..men nå fikk jeg jo meg et skikkelig støkk da..

Og glad for jeg greide å finne info selv på nett..takk og lov for internett sier jeg bare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag fikk jeg svar fra st.olavs hospital ..lang uke gitt..lell at jeg følte meg trygg på jeg var negativ, så er jo usikkerheten der når den var svak positiv.

 

Å den var så klart negativ :)) PUH

Hilesn HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff...ble helt stressa av å lese dette. Ikke fordi jeg trodde du var smitta, men fordi jeg så levende kunne forestille meg den støkken du fikk.

 

Flott at du fikk svar! Og den legen din fortjener pryl :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg har gått å sjekket posten hver da..å idag kom brevet..jeg fikk jo roet meg etter å funet ut dette ikke var uvanlig hos gravide da, men følte jeg kunne jo ikke føle meg 100% sikker før jeg så det stod Negativ på..så nå kan jeg endelig puste ut..har ikke engang hatt sex med typen i tilfelle jeg skulle ha blitt smittet på mystisk vis hehe..man vet jo søren meg aldri :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst ikke skjelden at disse hiv testene blir positive uten at de egentlig er det. Dette var en hårreisende idiotisk måte å informere deg på og legen burde absolutt få høre det! De tester på nytt og med stor sannsynlighet er denne testen ok. Men neste test burde du DEMONSTRATIVT få gjort ved et annet legesenter og si til legen at du helst vil ha noen som vet at det er mennesker de driver med til å utføre denne testen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

de sendte den bare videre til analyse hos st.olavs hospital og der var den negativ:)

 

Ja jeg synes det var unødvenig å sende den til meg i posten sånn uten videre. Eneste beskjeden jeg fikk var at den ble sendt videre til st.olavs for videre analyse..og jeg hadde ingen anelse om at man kan få svak positiv test når man er gravid..det fant jeg ut selv på nett..

 

Men nå har jeg endelig fått svar på den er negativ :) vært ei lang uke..lell at jeg har følt meg rimelig sikker på den ble negativ..men man kan jo aldri føle seg 100% sikker likevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos...

 

Hvor lang tid tok det fra dere var på første kontroll til svaret kom i posten? Er godt over en måned siden jeg var der, men intet nytt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var med legen på en mandag..og uka etter så fikk jeg svar i posten på en lørdag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du fikk det svaret du ville ha:-)

 

Jeg tviler på at legesenterene sender ut svar på at man er HIV positiv på brev. Jeg tror rutinene er slik at man blir ringt opp og får en samtale. Det er jo ikke småsaker å få HIV, så det blir nok tatt litt mere alvorlig. Men jeg skjønner godt at du fikk en støkk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men en svak positiv test kan bety at man har blitt smittet ilapet av de siste ukene..at man er på et tidlig stadium..eller at den er negativ for når man er gravid kan det "forstyrre" screeningtesten..

MEN jeg hadde jo ikke fått opplyst at det ikke er uvanlig at gravide kan få svak positiv test..så synes det er unødvendig å sende sånn i posten uten videre forklaring når man ikke har peiling på sånt..jeg fant info selv på nett (doktoronline) Så jeg synes det er unødvenig..kunne iallefall sendt med en forklaring på at dette ikke er unormalt for gravide da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...