Gå til innhold

Helt utenfor tema her, men... Dere som kan om katter, se hit...


Sikkertforgammel

Anbefalte innlegg

Kan man merke når fødsel er i gang, hos pus såklart?? Gjør den noe spesielt i forkant?? Eller skjer det noe med den, blødning eller annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår pus ble urolig og begynte og løpe frem og tilbake over stua husker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om de blør, men de bruker å bli veldig urolige.. noen går frem og tilbake for å finne den rette plassen å sånn:) noen vil ikke at mennesker skal være der, mens noen liker at vi er der.. så du må nesten bare se etter uroligheter til kattmora:) og prøve deg litt frem med å legge henne i kassa du vil hun skal føde i osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig forskjellig fra katt til katt, og vanskelig og si hva du skal se etter når jeg ikke kjenner katta de:) Men noen katter velger jo og trekke seg unna, andre kommer til deg og blir veldig kosete... Jeg husker spesielt en første katte fødselen jeg hadde.. katta var ikke så spesielt kosete, lå mye oppå skapet får seg selv osv... Men plutselig en kveld kom hun, og la seg på fanget mitt... jeg tenkte ikke så mye på det, så jeg satt der og klappet henne, også merket jeg at hun ble tungpustet, da gikk det opp får meg, at hun kanskje nærmet seg fødselen, jeg jeg bar henne bort til kassa, fant frem vann osv... men så fort jeg gikk, så kom hun etter meg, og hoppet opp på fanget... hun pesa som bare det, og plutselig hoppet hun ned på gulvet, og akkurat i det hun traff gulvet, datt den første kattungen ut... (det var litt ekkelt, hehe) jeg tok de med meg bort til kassa, og satt der ved siden av henne, klappet på henne og snakket rolig.. jeg var usikker på om det var riktig av meg, men vist jeg prøvde og reise meg opp og gå, ble hun kjempe urolig.. så jeg måtte jo bare sitte der;)

 

Men det du kan se, er at det kan komme slim.. så du kan løfte opp halen innimellom og se om du se noe forandringer... slim, blod, hovenhet osv...

 

lykke til med kattebebiser... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for svar alle sammen =)

 

Får følge med pusemor da, men tror det kanskje er 2-3 uker til det evt kommer noe da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ei lita pusemor som fikk kattunger den 26.november.

Hvis du kjenner liv inni magen hennes (ordentlige spark og lignende er hun ca 6-7 uker på vei. De går gravide mellom 60 og 65 dager (gjennomsnittlig)

 

Vi merket at hun prøvde å samle sammen alt hun fant av håndklær, sokker og t-skjorter...hehe...hun henta dem selv i skittentøysdunken.

Så lagde hun seg et slags "rede"

 

Kvelden før kattungene kom var hun ekstremt rolig, og veldig kosete.. og tidlig om morgenen kom det litt blod og vann. Så kom hver kattunge med ca 40 minutts mellomrom (4 tilsammen)

Masse kos og mye styr på en gang. Er glad jeg nettopp har fått gitt bort alle sammen! Men de er utrolige søte da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten min ville gjerne ha meg i nærheten og fulgte etter meg overalt. Slimproppen hennes gikk faktisk i fanget mitt. Hun lette etter et egnet sted å legge seg til. Fant en eske til henne på samme plass som hun hadde født tidligere. Ikke alle katter ønsker å ha deg i nærheten, men mine har alltid vært ekstremt masete og kosete mellom åpningsriene. Når riene kommer ble hun urolig og gikk hvileløst fram og tilbake. Stort sett så merker man nok når pus er i gang. De endrer seg totalt i forhold til hva de gjorde tidligere. Ofte er første tegn når hun leter etter plasser. Gjerne i skaper, skuffer, hun går hvileløst rundt...

 

Lykke til! Kattefødsler er såå fine å få med seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Merkelig... Pusen vår har begynt å gå mye opp i 3 etg, der vi har badet og soverommene...

 

Får følge mer med da. Har ikke merket bevegelse i magen hennes enda. Noen nevnte at "puppene" kommer mere fram når det nærmer seg? Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter har slimpropp, i likhet med oss mennesker. Jeg har sett slimproppen henge i pelsen i forkant av fødsel hos mine katter. En av hunnkattene mine la seg også på stuebordet hver gang vannet gikk (hun fikk to kull) - så ingen tvil om hva som skjedde der nei!

 

Ofte blir de som andre her sier veldig kontaktsøkende og 'masete'. De blir også opptatt av å finne et lunt og trygt sted hvor de kan gjemme seg vekk og føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusen min ble veldi kosete og egentlig veldig rar ;p Var etter meg hele tiden,ville ikke være alene :P Og så gikk hun runt å leta etter plasser hun kunne føde.. Veldig rare plasser,som oppi skuffer og skap ;p Men hun fødte i senga vår hun,mens vi var på jobb! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katten min ble veldig urolig, gikk etter meg mer enn vanlig og pratet mye. Hun fikk litt større pupiller enn normalt. så kom det etter hvert 4 nydelige kattunger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig fra katt til katt, som sagt over. Noen blir veldig kontaktsøkende, mens andre trekker seg unna.

 

Katten min driver og graver og lager rede ca en uke i forkant. Hun blir også mer kontaksøkende et par dager før. Men akkurat når selve fødselen starter, se det er verre! Hun har lurt meg to ganger, hun viser tilsynelatende ingen tegn til at fødselen er i gang, og så plopper det ut en kattunge en halv time etterpå. Vi MÅ være tilstede, for hun gjør ingen ting med kattungene etter fødsel - hun hjelper dem ikke ut av fosterhinnene, og vasker dem bare hvis jeg legger dem ved hodet hennes, og selv da bare litt (JA, hun er ganske teit! ROFL). Mao dør kattungene hvis vi ikke er til stede. Vi har hatt flaks med de to kullene hun har hatt, vi har akkurat rukket det, og alt har gått fint.

 

Nå sist hadde jeg en følelse av at noe kom til å skje hele dagen... Kan ikke forklare det. Var hjemme to ganger i løpet av arbeidsdagen, og dro hjem tidlig. Vi lå og koset oss på sofaen leeeenge, ikke tegn til rier. Så kom sambo hjem, jeg gikk på kjøkkenet for å lage middag, han satt foran dataen. Plutselig ropte han på meg: Jeg tror fødselen har startet! Da hadde han kjent at hun hadde rier, fordi hele kroppen hennes spente seg. Fem minutter senere var førstemann ute, hun var ferdig en og en halv time senere. Det gikk kanskje 15 minutter fra vi lå på sofaen og hun ikke viste noen tegn til fødsel, og til førstemann var ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...