Gå til innhold

hvordan strikke knappehull?


manne80

Anbefalte innlegg

prøver å strikke tl babyen,er nybegynner. Skal lage et knappehull nå,og i oppskriften står det :"strikk et knapphull over 2m-2m fra kanten" Betyr det at jeg skal strikke 2 masker vanlig,så 2 masker sammen,så 2 vanlig igjen????

 

hehee,har bare strikket uten oppskrift før..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

huff,er tydligvis ganske dum når det gjelder dette,men har sett på den siden,og der står det jo bare fell av til du ahr stort nok hull. men jeg lurer på hva jeg skal gjøre når det står "over 2m-2m"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forferdelig dum når det gjelder strikking jeg og, men betyr det ikke at du skal felle av 2 masker, strikke ferdig omgangen, så neste omgang så skal du legge opp 2 ekstra masker når du kommer til hullet? :)

 

mener det ihvertfall! :) Det som virker logisk i min lille hjerne ihvertfall! :) hehe..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo,men nå strikket jeg 2masker vanlig,så 2 sammen(=felt av 1 maske) så 2 sammen(felt av maske nr 2) så vanlig videre,men synes ikke det ble noe hull..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men skal du ikke strikke helt vanlig fram til der du skal ha knappehullet, så feller du av 2 masker og strikker helt vanlig ut resten av omgangen? Neste runde så strikker du fram til hullet og ØKER med 2 masker før du strikker vanlig igjen! :) For da må det jo bli som en løkke! :) må bli et hull der da! :)

 

 

 

******++******

******__******

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja,skjønner at jeg skal øke neste omgang,men har ikke kommet så langt enda,for jeg må finne ut om jeg har gjort rett når jeg felte av. vet ikke om det ble riktig å strikke sammen 2 masker og deretter 2 til,men må vel det for at man skal felle av 2 masker?? hvis jeg strikker kun 2 masker sammen 1 gang har jeg vel bare felt av en..

 

takk for hjelpen altså. det er vanskelig med forklaring over data:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Nå skal jeg prøve å forklare hvordan jeg gjør det. Men er jo så mye lettere å vise...Vi gjør et forsøk:

 

Du skal strikke et knapphull over 2 masker, 2 masker fra kanten. Det vil si at du skal strikke to vanlige masker (fra kanten) før du begynner på knapphullet. Strikk så 2 masker sammen, 2 ganger etter hverandre. Du har nå felt TO masker tilsammen. Gjør nå TO KAST over strikkepinnen (snurr garnet to ganger rundt). Nå strikker du videre. Når du strikker returen, vil du se at det blir et hull der du felte og gjorde kast.

 

Med små knapper, er det ofte nok med en felling, og ett kast.

 

Håper du skjønte noe? hehe. Lykke til da

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går også an å legge opp masker neste omgang, men da må du telle akkurat hvor du felte av. Med kast kommer hullet automatisk. Prøv deg frem og bruk det som passer deg best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn gjør ikke jeg det. Jeg strikker to masker. Så to masker sammen, setter den ene masken jeg da får tilbake på pinnen og strikker to masker sammen igjen og strikker viderer. Legger opp to nye masker på neste omgang og får da ett stort nok hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...