Gå til innhold

polsk bryllup. noen spørsmål


grå :)

Anbefalte innlegg

noen som har greie på polske bryllup og sånt her inne? er visst bedt i et bryllup i mai en gang. en kollega av min mann så jeg har bare såvidt truffet ham og den tilkommende.

 

er litt usikker på skikker og normer blandt annet.

1. er det slik at man kommer om man blir bedt eller er det mer frivillig?

2. hvordan kler man seg?

3. er det stor forskjell fra våre kirkelige vielser?

4.hva gir man/ hvilken pris skal man legge seg på ( har ikke lyst til å gi mye mindre eller mye mer enn de andre...)

5 noe spesielt man skal huske på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sist gang jeg var i bryllup så var jeg vel 14, hehe.. Husker ikke så mye av dette med polske skikker osv ,selv om 80% av familien min er polakker.. de fleste var gift lenge før jeg kom te verden :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i et polsk bryllup i Gdansk, husker ikke så mye :-) Så mitt råd er: Vær forsiktig med vodkaen, dem drikker den bar og glasset blir fylt på hele tiden. Jeg hadde aldri drukket vodka bar noen gang, og har aldri gjort det siden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

haha har hørt rykter om det der ja*ler*. godt jeg tåler litt pga vekta i det minste ( og bare blir hæppy som drita) *leer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal iallefall glede deg hvis det blir servert polsk mat - nam-nam:-))

 

Jeg har ikke vært i katolsk bryllup, men var samboer med en polsk mann i mange år, og tror ikke det kommer til å være veldig store forskjeller.

Er begge polske ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg å huske litt mer fra det bryllupet, og det jeg husker fra maten var at de serverte ål. Det har jeg aldri spist hverken før eller siden :-)

Ellers så fikk jeg ikke så mye utbytte av talene på polsk, så da var det jo fort gjort å drikke desto mer.

Ellers så var det flotte kjoler, og vi hadde kjøpt med presang fra Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja begge er polske. han jobber på kontoret i polen og han har vært her i norge noen turer, men jenta har vel bare vært her et par ganger. tror de er i midten av tyveårene.

 

hva kjøper man da? aner ikke hva som er in eller interesser elelr noenting. er jo ikke sikkert de liker det samme som er stas her i norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor de i Polen, altså ? Skal festen være der ?

Jeg vet at alle i familien til esken min hadde veldig lave lønninger, og vet at de satte pris på alt av gaver - altså - tror de ville sette pris på de samme tingene som vi setter pris på:-)

 

Da venninnen min i Peru giftet seg nå, sendte jeg dem kakegafler i sølv. Hun elsket dem:-)

Nå er jo ikke Peru og Polen det samme, men tenkte bare på siste bryllupsgave jeg har gitt bort.

 

Ta deg en runde i gavebutikker, du finner sikkert masse som frister å gi bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker:) ja de bor og jobber i polen. er et selvstendig firma innunder det firmaet gubben min jobber i. sånn på et vis. lang historie.

 

tror jeg skal be gubben sende en mail om hva de ønsker seg. jeg elsker å kjøpe gaver:) må jo være helt annet vareutvalg her enn der så uansett blir det nok noe 'ingen andre har' ifht vennene deres ogsånt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg er polsk, har fått med med noen bryllup i familien, så tror kan jelpe deg litt .

Det som du lurer på kommer litt an på om bryllupet holdes her i Norge, eller i Polen. Hvis den skal holdes i Polen,og på landet, da har du mye å glede seg til :) fargerik tradisjon som varierer fra region til region. Men hvis de skal gifte seg her, kan det hende de skal gjøre det på litt mer norsk måte.

1. hvis man blir bedt , burde man si fra om man kommer eller ikke, de blir ikke fornarmet om du ikke kommer , men i Polen man betaler for hver enkel gjest man inviterte ( hvis bryllupet skal holdes i et selskaplokal ), og da er det utrolig dumt hvis fra 100 inviterte 50 ikke kommer og gidder ikke å si fra. Det kommer bare inviterte gjester. Noen blir invitert bare til kirke, andre både tiol kirke og til resten.Brudeparet (og lommeboken ) bestemmer.

2. Ingen kommer i polsk bryllup i bunad. Altså, vi har jo våre nasjonale drakter, men ingen bruker de i bryllup. For alle er det en mulighet til å kle seg fint og kjøpe ny flott kjole, så du ser ingen jeans osv. Men, dere kan gjerne komme i bunad, det blir bare sett som hyggelig norsk akcent, og det er jo en flott tradisjon.

3. Nå har jeg ikke vært i kirkelig bryllup i Norge, men vet litt om det og. Polen er katolsk, og bryllup er alltid knyttet til egen gudstjeneste i kirke, som kan vare opp til 1,5 time. Flott ceremoni, brudeparet gjentar etter presten ekteskapsløfter,veksler giftering( ingen kyss :)) alle pleier å ha med fine blomster , etter avsluttet ceremoni står de i kø og gratulerer brudeparet og så gir de blomster. Dere får ikke spesielt ark med programmet, sanger som skal spilles/ synges bestemmer den som spiller organ ( så lenge brudeparet ikke ønsker annet, men det er sjeldent)

4. Du kan gi penger i gave, men det passer alltid med vanlige gaver som nygift par trenger: alt fra små hvitevarer som blander eller micro, vis fine sengesett, fine bilder osv. passer. Det er faktisk veldig stort utvalg av alt dette i Polen, ville si at kanskje større enn i Norge, og det hender ofte at folk får flere gaver av samme sort, for eks 3 kaffetraktere. Hvis dere finner noe fint med norsk aksent eller norsk kultur i bakgrunn, blir det sikkert veldig godt sett.

6. Ikke noe spesielt som jeg kommer på nå i farten. Som sagt om bryllupet holdes på landet, blir det vanligvis veldig fin, tradisjonsrik opplevelse. I byen kan det være litt mindre tradisjonale greier, men samme prinsippe. Maten pleier å være god, flere varme rett, masse diverse andre kalde ting som står på bordet hele tiden. Vær forsiktig med noe som heter TATAR, det er laget av rå kjøttdeig blandet med egg, smakker godt, men er av og til kilde til salmonella, det vil du ikke oppleve. Stemmer det som en her før meg skrev om vodka, det drikkes mye av det i brylluper, ikke sjelden man blir veldig full , så ja, vær forsiktig. Rundt midnatt kommer tradisjonell underholdning som har med avslutning av å være ungkar og pike å gjøre, da kan det hende at de glade gjestene får deg til å være med på å komme ut midt i salen ( sammen med andre unge damer ) og gjøre morsomme ting , for eks de nygifte skal kjenne igjen hverandre etter å ta på kne ( damer ) osv..

Det er masse å fortelle om lurer på om jeg ikke burde skrive deg en pm isteden for dette her, hvis du har andre spørsmål, bare send meg du. Men uansett dere kommer til å ha en uforglemmelig opplevelse :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for godt og utfyllende svar:)

jeg har kjempelyst til å få med meg det her , og ja, det holdes i polen. vet ikke om det er by eller land, men det finner vi vel ut etterhvert:)

 

ooo gleder meg ja:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...