Gå til innhold

Monessori barnehage


nick_339050

Anbefalte innlegg

Er det noen med barn i en Motessori barnehage i Vestre aker bydel i Oslo som vil fortelle om sine erfaringer? Jeg skal søke plass til min sønn nå, men vet ikke hvilken jeg skal velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

 

Jeg har en venninne med barn i den Montesorri-barnehagen, og hun er kjempefornøyd. Selv har jeg barnet mitt i en annen Montesorri-barnehage i Oslo, og jeg er også veldig fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan noen forklare meg hva en Montessori Barnehage er ?

 

er nyskjerrig heh.

er det bedre en en vanlig barnehage, har de noe annet der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... bra dere har bra erfaring med montessori da... Jeg liker det ikke så veldig. Fikk dårlig inntrykk når jeg hadde prosjekt om det på førskolelæreren... I montessorri-pedagogikken er det ikke lek, men læring. Alt heter læring, de leker ikke. De har ikke vanlige leker. Hadde heller valgt en barnehage som ikke er ren montessorripedagogikk, men som bygger på noe av de sammen med en annen pedagogikk... Noe bra og noe ikke fullt så bra som i det meste av andre pedagogiske grunnsyn:-) Man kan lese om Maria Montessorri som er grunnleggeren av dette pedagogiske grunnsynet så får man svar på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De leker selvsagt - de er barn. Men det er jo tydeligvis enkelte voksne som ikke ser at det går an å leke og lære samtidig, antakelig fordi de ikke har lært stort selv og dermed er inngrodd skeptiske til noen form for læring. Puslespill med glorete Disney eller puslespill med tall og bilder - tja, forskjellen er på den ene siden ikke stor og på den andre enorm. Men opplevelsen er fortsatt lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i montesorribhg.

 

Vi har ikke vanlige leker nei. Noen få bøker og noen få puslespill. Og ett par dukker og biler, spill, og fargeblyanter.

Resten er rent montesorri-

Barna jobber med hver sine ting.

Det er LÆRING og ikke LEK det går på.

 

Barna jobber veldig mye med ting som knepping, helling,forsking, øsing, telling, pussing, skuring, det å tre, det å knyte, det å jobbe matematisk, osv.

 

Det er kun montesorri-pedagoger som har med dette å gjøre, assistentene er stort sett hennvist til mer praktiske oppgaver.

 

Og i montesorri barnehager heter det ikke å leke, men å jobbe. Man har en jobb. Man skal gjøre en jobb.

 

Dersom man ønsker å feks pusse, skal man gå å hente seg en matte, trille den ut, rolig, veldig rolig hente seg pusse utstyr, for så å sette seg ned på matten å jobbe. Man skal for all del IKKE sorstyrre andre barn som sitter å jobber med sine ting.

 

Derfor er det veldig rolig og stille i en montesorribarnehage.

 

Og SUG LUT, tro du meg, det er FINT LITE LEKING i den almindelige oppfatningen av ordet i en montesorri barnehage.

 

En montesorripedagog bruker ikke ordet leke.

 

Har nå jobbet en noen år i montesorribarnehage, så jeg vet ha jeg snakker om!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære allfredens, du kan kalle det hva du vil, det klør ikke meg, jeg ser hva jeg ser. Om det gjør det lykkelig å kalle det læring og jobbing så er det meg knekkende likegyldig. Og jeg er en stor tilhenger av læring, det burde du sånn sett kunne være i stand til å lese i dette innlegget, samt at jeg er en av dem som støtter Montesorri-tilnærmingen . Men det er kanskje for mye forlangt, du ble vel ikke barnehagearbeider fordi du var smartere og mer lesefør enn snittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, nettopp pga at jeg er smartere enn hjennomsnittet at jeg ble bhg-arbeider!!!

 

For våre barn skal formes av kloke og smarte personer, som meg, og ikke slike som suger lut!!

 

Sorry asså, men når du skriver så usaklig, så får du usakligheter tilbke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...