Gå til innhold

13 - snart 14 og har hatt sex.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva synes vi om det?

Hvordan takler man å få vite at veslejenta har hatt sex?

Bør hun få vite om at du vet? Eller er det hennes greie?

Dette synes jeg er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger kanskje ikke si rett ut til henne at du vet om det, men tror det er viktig at du snakker med henne om sex som tema. Snakk om prevansjon, fortell at hun kan få p-piller og kondomer hos helsesøster på skolen osv.

 

Ellers synes jeg det kommer veldig ann på situasjonen, er det stor aldersforskjell på sexpartneren? Blir hun utnyttet? Kjenner hun han godt?

 

Kommer også veldig ann på hvor moden datteren din er:)

Håper du finner en fin måte å snakke med henne på, ikke lurt å gjøre henne flau. Da kan det hende hun ikke kommer å forteller deg andre ting senere å sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Når en 13-14 åring har gått så langt så tidlig, kommer det automatisk opp endel spørsmål som omhandler det å sette grenser.

Hvis hun kunne sette klare sunne grenser for seg selv - ville hun egentlig ha valgt å ha seksuell intimitet så tidlig i livet?

 

Hvis hun hadde foreldre som hadde klare sunne grenser for seg selv, og derved også for sitt barn, ville de ha valgt at hun skulle ha seksuell intimitet så tidlig i livet?

 

Hvorfor leter hun etter kjærlighet i så ung alder?

Hvordan er det med den betingelsesløse kjærligheten som er naturlig å få fra sine foreldre? Hun er jo et barn ennå som trenger å bli elsket akkurat slik hun er til enhver tid, og det innbefatter klare grenser.

 

Spør henne iallefall om det går bra med henne følelsesmessig. Fysisk er hun sikkert moden, men man er sjeldent følelsemessig moden for det så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

dårlig gjort å anntyde at det foreldrenes feil! jeg er skikker på at dere har gitt henne tilstrekkelig med kjærlighet. noen debutterer tidligere enn andre. selv var jeg en skrekkelig 13-14 åring med sex og rømming og you name it... er noen grusomme år foreldre må tvinge seg igjennom. du har min medfølelse!! prøv å vinn fortroligheten hennes, husk at du høyst sannsynelig er den kiipeste personen hun vet om nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Gammel tråd dette her, men må bare si meg enig med ateena_k. Dette har sansynligvis ingenting med foreldrene å gjøre. Jeg debuterte selv som 14-åring. Da hadde jeg nettopp fått meg type (som jeg også er sammen med nå og prøver å få barn sammen med) og det føltes helt naturlig at vi utforsket litt i det små først, for så og gå "hele veien" etter noen (få) månders tid. Men jeg hadde ikke hatt sex så tidlig hadde jeg ikke blitt sammen med noen. Et one-night-stand som 13-14 er vel ikke fullt så vanlig. Men hvis du blir sammen med noen når du er 13, så er det like naturlig for noen å ha sex da, som om du blir sammen med noen når du er 30. For å si det slik, din kjære datter har ikke gjort noe unormalt for en på hennes alder. Du har heller ingen grunn til å tenke at du kanskje har gjort noe galt som mor. Men hadde du vært min mor og jeg hadde vært 13-14 år, hadde jeg ønsket du holdt deg langt unna kjærlighetslivet mitt :P

 

PS: Er det derimot slik at du er usikker på situasjonen, om hun gjorde det fordi hun ville eller fordi hun følte hun måtte, så ville jeg tatt en prat med henne. Jeg oppfatter det nemlig slik at det er mange som tror at de må ha sex for at guttene skal være interressert. Slik skal det selvfølgelig ikke være, så det er det greit å opplyse om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...