Gå til innhold

7 år og 50 kg! Og mora ser visst ikke problemet! Hva gjør jeg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ei jente i omgangskretsen vår har alltid vært veldig kraftig, men det siste året har hun lagt på seg noe voldsomt! Hun har fått hengemage, den henger faktisk ned over buksa foran. Hele den stakkars jenta er som ei fullstappet pølse, det søte lille ansiktet forsvinner nesten i dobbelthaker, dobbelkinn og "dobbelnakke".

 

Folk har alltid pratet om at hun er for stor for alderen (men aldri så hun hører det selv, såklart), men nå er det blitt så ille at jeg ser at folk som ikke kjenner henne faktisk blir sjokkert. Hun er rett og slett feit, og det på den mest usunne måten, med masse magefett. Jeg er virkelig bekymret for helsa hennes. Og for psyken i framtida også. Foreløpig har hun sluppet unna mobbing, men alle blikkene tror jeg hun begynner å merke selv også. Og eldre unger har begynt å komme med kommentarer, Voksne også, f.eks. "Du behøver vel ikke mer mat nå, du er jo stor nok!"

 

Hun virker omtrent like aktiv og glad i å leke som andre barn. Men apetitten på mat er sykelig stor! Jeg har selv sett henne spise mer enn voksne mannfolk i selskaper! Er det mat i nærheten virker det som om hun har problemer med å tenke på noe annet enn å spise seg mett. Finnes det genfeil e.l. som kan gi "hyperaktiv matlyst"?

 

Mora er alene med datteren, de har hatt mye å stri med, og mora er selv overvektig og ikke av den mest aktive typen. Jeg er sikker på at hun forguder datteren sin, og det er kanskje noe av problemet? Jeg tror ikke hun noen gang nekter henne mat, og jeg tror også at hun ikke vil innse at datteren holder på å utvikle et alvorlig problem. Det ser vi bl.a. på hvordan denne stakkars jenta er kledd. Hun går i søte, rosa, ALTFOR trange hoftebukser og korte, trange topper - og det blir jo helt feil!

 

Buksa henger knapt på, vi ser halve rumpesprekken hele tida. Genseren glir opp, og magen henger ut og nedenfor genseren hele tida. Jenta trekker og trekker i klærne, men det hjelper jo så lite...

 

Jeg lot badevekten stå framme en gang jenta var på besøk her, og fulgte med litt i sidesynet da ungene selvfølgelig skulle prøve den. Hun veide 50 kg! Jeg forstår ikke at ikke helsesøster, skolepersonell eller noen prøver å gjøre noe? Finnes det kurs, støtteordninger ?(økonomien er dårlig, det vet jeg). Hva kan vi som bekjente gjøre? Bør vi si noe til mora? Hva da? Skal vi nekte jenta f.eks. å forsyne seg en ekstra gang av middagen?

 

Noen som har forslag til steder vi kan kjøpe klær som passer? Jeg tuller ikke når jeg sier at hun faktisk trenger gravid-klær....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Filifjonka

Det finnes et syndrom som gir manglende metthetsfølelse, det heter Prader-willi syndrom. Men det følger gjerne med lett psykisk utviklingshemming, så da ville du nok merket at det var "noe med" henne.

 

Det er synd på barnet, naturligvis, men den brutale sannhet er at du ikke kan gjøre stort. Dessverre. Du kan jo prøve å ringe helsestasjonen, men jeg vil tro at enten er de allerede i systemet der og får oppfølging, elller så kommer det ikke til å skje noe. Du kan jo prøve å ta en prat med mora, men sjansene er svært store for at hun vil gå rett i forsvar og bli rasende på deg. Du kan jo prøve å få tak i passende klær og gi henne i gave, men det kan faktisk hende at de ikke kommer til å bruke dem fordi de ikke er i stilen de liker, trangt, kort og rosa.

 

Sørgelig, men sant: Du er helt maktesløs så lenge foreldrene ikke selv søker hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Antarctica

Din lillle venninne er nok en liten trøstespiser, ja...og er det hjemme hos deg, kan du helt klart stoppe henne i å forsyne seg. Du trenger ikke gi noen grunn, bare si at hun har fått sin porsjon og ikke får mer.

 

Hvis du er veldig bekymra, og hvis du har mulighet til å unnvære vennskapet med mora, så kan du sette deg ned med henne en dag, snakke om løst og fast, og så forklare at du er glad i jenta og bekymra over vektøkninga hennes, og spørre om det er noe du kan hjelpe dem med i den forbindelse.

 

Men det kan koste deg vennskapet, dersom mor blir fornærma.

 

Ellers er det sånn at foreldrene er de siste som ser det. De ser et vrengebilde - litt som når en anorektiker ser i speilet og ser en tjukkas, så ser disse mødrene bare det barnet de tror de har - ikke det de faktisk har. Leste noe forskning på det i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Er hun virkelig 50 kg? Det er mange i USA som har overvekts problemer. Kanskje amerikanske leger vet råd?

De er vant til overvekt. Masse overvekt i USA pga burgere og junkfood. :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...