Gå til innhold

Sminke i 9 klasse?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 14 år, og hun insisterer på å bruke mascara, eyeliner og lipgloss! Hun sier at "alle de andre" får lov til å bruke det, og jeg er litt i tvil om hva jeg skal tillate henne... Hva synes dere???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det skal du tillate! Men prøv å overtale henne til å kjøpe "skikkelige" merker selv om det er dyrt. Så slipper hun "stygg" sminke og ikke minst allergiske reaksjoner.

Hvorfor vil du ikke la henne få lov å sminke seg? Er det for voksent?

Jentene bør få sminke seg når de er klare for det. Da får de god øvelse og lærer seg å sminke seg fint til de blir eldre.

Jeg har aldri nektet min datter sminke og jeg har alltid kjøpt sminke til henne selv i parfymerier. (Art Deco er bra og ikke så dyrt.) Hun er nå 17 og sminker seg helt nydelig.

Jeg er ingen sminkedukke selv hvis du tror det altså! Jeg gidder ikke sminke meg til fest alltid en gang, he he :o)

Og jeg er utdannet hudterapeut og Make-up artist.... :o)

Gled din datter nå og gå på sminkehandel i morgen så hun er klar til skolestart :o))) Estethique er flinke i veiledning!

 

Stor klem til deg og din datter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall sant at "alle andre" får lov. Jeg har undervist i 9. klasse i år, og det er unntakene som ikke sminker seg (gjerne i timene...)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår datter på 13 1/2 har ikke fått lov til å sminke seg, annet enn litt besøk/fest osv. Ikke på skolen.

Eller vi har kraftig anmodet henne om å la være.

Det har gått greit, for selv om ganske mange på trinnet hennes (skal opp i 9. nå) sminker seg, er de også en del som ikke gjør det.

Mulig hun kommer til å få lov nå i 9., siden det er såpass vanlig.

Men de er jo mye skjønnere uten sminke i den alderen der, synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det var da noe å nekte barnet sitt...

 

Bestemmer man ikke over sin egen kropp og utseende da?

 

Det er jo ikke akkurat som om hun har lyst å gå med lårkort skjørt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Jeg brukte sminke i sjuende klasse og det var og har aldri vært snakk om stor mengder, bortsett fra kanskje litt ekstra til fest. Jeg har aldri blitt nektet sånne ting, begynte å bruke g-streng også når jeg selv var klar og ønsket det. Ved å la meg velge selv har mamma og pappa gjort meg meget ansvarlig. Flere av venninne mine ble nektet både det ene og det andre, og de har det ikke alltid godt like godt med.

Foreldre med tenåringer bør lære seg at det ikke alltid lønner seg å være strenge, da er det lettere for å få vrange tenåringer som skeier ut og blir selvstendige på feil måte.

Sier ikke at alt skal være lov, men det å bruke sminke i niende klasse er definitivt helt normalt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vet du, jeg synes faktisk du skal la henne sminke seg jeg. Så lenge hun bruker sminken på en sånn måte at det fremhever ansiktet og ikke ser ut som om hun er dekket av en mystisk type krigsmaling.

 

Jeg vokste jo opp på 80-tallet selv. Det var jo en grusom tid med tanke på sminke og klær. Overdivelse var bare mellomnavnet. På en måte kan jeg forstå at moren min nektet meg å sminke meg, jeg hadde ellers helt sikkert sett ganske fæl ut. Men sminketrenden i dag har mye mer fokus på det naturlige synes jeg. Mange av fjortisene som jeg ser har sminket seg ser ganske fine ut synes jeg.

 

Iom at jeg aldri fikk lov til å sminke meg (ikke en gang bruke leppepomade med farge), så har jeg faktisk den dag i dag som voksen problemer med å sminke meg pent. Vurderer sterkt å få min manns nieser på knappe 20 til å lære meg. De er rene proffene.

 

Jeg har ingen tenåring i huset. Men min datter på 4,5 år viser stor interesse for sminke allerede. Ettersom jeg var drit lei av at hun tyvlånte min sminke ga jeg henne litt i julekalenderen - leppepomade med farge, leppestift og neglelakk. Stor, stor hitt. Og hun er allerede proff i å legge på leppestiften riktig (det har jeg lært henne).

 

Moren min synes selvsagt dette er forkastelig, men jeg ser ikke noe galt i det. Kan heller lære henne å bruke sminken på en pen og diskre måte og selvsagt med fokus på at hun må kjøpe litt gode merker som ikke gir utslett, enn at hun driver å eksperimenterer på egenhånd.

 

Som liten fikk jeg et sminkesett som jeg likte å øve meg med. Dessverre er det ikke alle typer som passer til en tennåring med atopisk eksem... Det begynte med en tørr flekk der jeg hadde tatt på øyeskygge. Det spredte seg med tiden til å bli et grusomt utslett som spredte seg over halve annsiktet g hele halsen og nakken. Forferdelig og det tok meg måneder å bli kvitt! Vondt var det også!! Så lær henne gjerne å bruke sminke men vær påpasselig at hun kjøper skikkelig merker og ikke noe billig skrap. Om du støtter sminkebruken kan du lettere kontrollere hva hun smører på seg.

 

Dessuten - av erfaring: flere jenter på min skole fikk ikke lov å bruke sminke hjemmefra. Men de tok det på seg når de kom om morgenen og fjernet det når skoledagen var over. Om de virkelig vil bruke sminke, så gjør de det uansett hva vi foreldre sier. Da er det bedre å støtte dem under kontroll, tror du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La jenta di få lov til å bruke litt sminke hvis ho har lyst til det. Så lenge det er litt diskret sminke, så syns jeg det må være lov. Jeg er selv bitter på mora mi og flere andre lærerinner jeg hadde som ikke lot meg få lov til å sminke bort kviser. Jeg syns at litt sminke kan styrke selvtillitten, så det må være opp til en hver. Er det masse sminke som er direkte skemmende, da kan mor få lov å si i fra, men alle jenter bør få lov å prøve seg frem. Det er mye verre når døtrene/sønnene insisterer på å lage seg punkersveis eller tar stygge piercinger og tatoveringer. Jeg hadde selv en mor som bestemte hva jeg skulle ha på meg av klær frem til jeg var 17 år, og det var pyton å være så ufri til å gjøre som jeg ville. Og så fikk jeg kjeft av henne hver gang jeg hadde luggen for langt ned i panna, jeg skulle ikke ha pannelugg ifølge henne. Barna må få lov til å velge litt fritt selv når de går på ungdomsskolen, så lenge det er uskyldige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ser tråden er gammel, men tenkte jeg skulle si noen ord her.

 

Jeg har en sønn på 14, og har nettopp farget håret hans. Svart. han har mørkt hår fra før, men ville ha det helt svart. Greit, det:) Han har fått kompliment til og med fra læreren;)

 

Jeg tenker på mine tenår(80-tallet), mens jeg oppdrar min tenåring. For jenter er sminke en måte å ikke skille seg fra mengden. Faktisk er det sånn at alle andre får lov når det gjelder dette. Det ser jeg daglig, når tenåringsjentene er på vei hjem fra skolen. Vi bor ved en ungdomsskole. De er faktisk søte. Ingen som er overdrevent sminket. Jeg hadde ikke stusset over å la ungen min sminke seg i den alderen. Og jeg har jente som snart kommer der.

 

Greit at vi foreldre gjerne vil ha barna små så lenge som mulig, men et sted går vår grense, også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...