Gå til innhold

Jeg vil gjerne vite hvor grensen går!


Expat

Anbefalte innlegg

Det har vært mye snakk om referanser til andre bedrifter her i det siste, kan dere gå igjennom denne listen jeg lager her (litt hypotetiske navn for å beskytte de uskyldige), så vi forstår hva som er lov og hva som ikke er det?

 

"Støtt HjelpBarna.no!" (bruker er ikke tilknyttet foreningen)

 

"Bli støttemedlem i grønnekors.no" (bruker er kjent som aktivt medlem i organisasjonen)

 

"Har du kjøpt kalender for å støtte barnehjelpforeningen.no? De gjør bare så fint arbeid." (bruker er ikke medlem)

 

"Hjelp meg å samle punkter ved å sjekke siden min på www.veldiggodte.no" (bruker samler punkter for å få gave)

 

"Se så fine bilder jeg tok av barnet mitt" (Ekstern lenke, ren side med bare foto, foto på ekstern lenke har merke med websideadresse til fotografen).

 

"Jeg har kjøpt så fine klær på lurimurius.no, den må dere bare sjekke! vårkolleksjonen er akkurat kommet!" (bruker er ikke tilknyttet butikken, bare kunde)

 

"Nå er vårkolleksjonen hos lurimurius.no kommet" (bruker venninne av eier, men ikke involvert i kolleksjonen)

 

"Nå er vårkolleksjonen hos lurimurius.no kommet" (bruker er eier)

 

"Nå er vårkolleksjonen min i butikken" (Bruker har butikk, nevner ikke link til butikken).

 

 

Kan Moderator gå igjennom lista og si hva de ser som ok, og ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med ammehjelpen.no? Ammehjelpere som holder til på forumet her anbefaler jo denne siden ofte, men det er jo like fullt reklame for en ekstern nettside...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo en av de tingene jeg lurer på (derfor ikke direkte navn), det er mange veldig bra eksterne sider man bruker i forum, disse nettsidene har ofte nettbutikker tilknyttet seg, er det ok? Og tenkt hardt over det, for hvis ikke så må de kaste ut alle ammehjelperne her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er sant! My bad! Synes seff det er fint at man refererer til sånne sider for det er jo til hjelp for oss på forumene, men vanskelig å vite hvor grensen går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok det hele debatten dreier seg om for å være ærlig.

 

Dette er et bra tema og jeg skulle ønske vi fikk et svar av moderator på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal du få et ordentlig svar på, men jeg ønsker først å gå gjennom listen med jordmor Siri og se om hun er enig i mine vurderinger på de av punktene som mer er grensetilfeller. Vi får neppe gjort det i dag, men regner med at du får svar i løpet av uka :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Innlegget ditt er ikke glemt. Jeg skal ha et møte med jordmor Siri på fredag hvor vi blant annet skal diskutere ting relatert til uønsket reklame. Tror ikke du får noe svar før etter dette møtet, men hvis du da ikke får respons kan du med god samvittighet mase litt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

 

Vi har gått gjennom alle eksemplene dine, og har kommet frem til at ingen av dem er ok. Vi ønsker ikke innlegg i våre debatter hvor intensjonen er å reklamere for varer og tjenester.

 

Derimot er det greit å diskutere ulike produkter, særlig på de debattene som er tiltenkt slike diskusjoner.

 

Når det gjelder i hvilken grad vi kommer til å slette slike innlegg og evt. utestenge brukere som bryter regelverket, så vil det avhenge av både intensjon bak innlegg, omfanget av dem og i hvilke debatter de er postet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ammehjelpen.no er en link man ikke skal benytte? (nå gjorde jeg det akkurat da men, pointet blir vel tatt likevel)

Eller kiss-kidd.no?

Begge disse er sider som ikke bare er relevante men også viktige for brukerne, spesielt på småtroll 0-1 år!

Skjønner virkelig ikke at det ikke kan være greit?!

 

Skjønner godt reklamebiten, men det må vel da evt være mulig for dere som det største kompetanseforumet for småbarnsmødre og en av våre fremste kilder for informasjon å inngå en avtale med i allefall disse to sidene slik at dere tjener på treff videreformidlet fra dere?

 

Hva med når noen forespør lenker om slike sider? Skal man da la være å besvare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm

 

Viss dette: "Jeg har kjøpt så fine klær på lurimurius.no, den må dere bare sjekke! vårkolleksjonen er akkurat kommet!" (bruker er ikke tilknyttet butikken, bare kunde) ikke er lov da får dere en alvorlig slettejobb og utestengelsesjobb foran dere. Skal vi ikke få lov til å diskutere utstyr og bra nettbutikker heller nå?

 

Kan vi ikke skrive innlegg om hvor fornøyde vi er med Reima-dressen heller da? det er jo like mye reklame som setningen over her.

 

*litt forvirret*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt utrolig lite profesjonelt av dem så svare på den måten!

 

OK, jeg skjønner godt at det ikke skal linkes til nettbutikker som gratisreklame - det er en uting! Men å skravle om det som kunder må være greit! Ærlig talt!

 

Å linke til andre fora bare for å "stjele" brukere over, det er også en uting. Men å linke til andre fora pga. spesial"kompetanse" der - det må jo også bare berike BIM/DIB?

 

Når så folk lurer på noe om amming - og ammehjelpen ikke skal linkes til? Hallo i luken, altså! Da må BabyMedia oppdatere temasidene sine slik at de har alle opplysninger der også - oppdaterte og helst godkjent av både ammefagråd og kompetansesenteret! Og for en jobb det er! Da er det bedre å bruke ammehjelpen som samarbeidspartner! For et nettsted som BIM/DIB bør det egentlig være en selvfølge å legge inn en gratisreklame for slike organisasjoner som jobber for å hjelpe kvinner i graviditet og barseltid!

 

Andre "spesialfora" som det for KISS/KIDD, bæring, tøybleier osv. - det bør jo også være flott! Der finnes det kompetente og erfarne foreldre som i stor grad kan være med på å hjelpe de som trenger det. Noen er her også, men den store hjelpen er jo å kunne høre fra mange...

 

Jeg sitter her med rier, så tilgi meg om dette ble rotete. Sikkert en ny runde (nr. 97 eller noe slikt tenker jeg) med maserier igjen ;o)

 

Dette er kopi av svaret på småtroll 1-2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det brukes litt sunn fornuft i tillegg til de retningslinjene jeg har forsøkt å trekke opp :-)

 

Det er selvfølgelig nærliggende å diskutere amming på en nettside som vår, og det vil i den forbindelse være naturlig å vise til den hjelpen som ammehjelpen gir. Likeledes mener jeg at det er greit å oppgi link til kiss-kidd dersom det dukker opp et spørsmål hvor dette kan være et naturlig sted å innhente informasjon.

 

Derimot vil det være en dårlig ide å starte dagen med å poste et likelydende innlegg i alle våre fora hvor man oppfordrer folk til å ta kontakt med en bestemt terapeut man har hørt skal være ekstra dyktig til å hjelpe barn med f.eks. kolikk.

 

Intensjonen er forskjellig i disse to eksemplene, og som du selv sier så vil det f.eks. være svært naturlig at enkelte linker oppgis i spesielle debatter (som på småtroll 0-1).

 

Håper dette virket oppklarende :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, dette vil være greit i sammenhenger hvor slike ting naturlig diskuteres. Det er derimot ikke greit å poste tilsvarende innlegg i mange fora samtidig (vi har hatt en del tilfeller av det i det siste), da dette klart gir inntrykk av at intensjonen er å reklamere.

 

Jeg forsøkte å si noe om at intensjon, omfang og forum har betydning for vår vurdering. Vurderingen vil i mange tilfeller måtte bli skjønnsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at jeg er sløv i kveld, men ser ikke helt at jeg har sagt at det ikke kan linkes til sider med informasjon om relevante temaer, som f.eks. ammehjelpen.

 

Men også her vil intensjon, omfang og forum kunne være relevant.

 

Videre skrev jeg at "Derimot er det greit å diskutere ulike produkter, særlig på de debattene som er tiltenkt slike diskusjoner."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...