Gå til innhold

beste aldersforskjell?


jamaica

Anbefalte innlegg

Hva syns dere er den beste aldersforskjellen mellom søsken? Med tanke på både barna og foreldrene.. altså hva passer best for barna, og når blir det minst travelt for foreldrene å få nr 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ingen fasitsvar på dette, men jeg kan bare fortelle om mine erfaringer..Har tre jenter med litt over 4 års aldersforskjell på eldste og yngste. 1år og ni mnd mellom de to eldste og toår og ni mnd mellom de to minste. Syns det gikk helt greit å få de to eldste så tett. Har ikke hatt noe problem med søskensjalusi. Syns heller ikke det var særlig travelt i og med at jeg allerede skiftet bleie og var våken om natta..Ble mer travelt når nr to begynte å gå. Nå når jeg har fått nummer tre merker jeg at det er mer travelt men jeg ser at de har veldig stor glede av hverandre. De to eldste er besteveninner og veldig glad i hverandre. Tror bare du må kjenne på hva du orker og vil selv og barn kan jo være veldig forskjellige. Har du en ett-åring og får et kolikkbarn vil nok det oppleves ganske ulikt enn om du har to rolige barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en på 4år og en på 4 mnd. Det er helt supert!! Eldstemann klarer seg selv og er veldig stolt av lillebror. Minstemann smiler bare storebror ser på han og jeg tror de kan få et godt forhold senere også selv om det er noen år mellom dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det bør ikke være mer enn tre-fire år for at de skal kunne bli venner og dele gode barndomsopplevelser. Har selv to barn som det er tre år mellom. De har hatt det veldig kjekt sammen. De var svært behagelige som barn. Har også to yngre barn med 1 1/2 år mellom. Det er og har vært kjempetravelt. De innbyr til det komplette kaos i heimen. Roter i takt og krangler mye. Utrolig kreative når det gjelder fantestreker. Ville aldri anbefalt noen å få så tette barn med mindre alderen tilsa det (som for mitt vedkommende:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

har 15 mnd mellom mine jenter og synes det er helt topp!!! Ingen sjalusi eller noe for eldstemann har vel glemt at det bare var oss 3 for litt siden og at vi nå er 4. hun tror vel at det alltid har vært sånn. utrolig deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

har 1,5 år mellom 1 og 2 mann og 2,5 år mellom 2 og 3.

 

for min del så er vel 4 år det perfekte mellom barna,det var det som var planen min, men de snek seg inn litt tiligere:)

 

4 åringen er bare så flink med lillebroren.

 

de 2 eldste har et veldig konkurranse innstinkt. så det blir en del fighting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

...ikke vet jeg, men tvillinger blir ofte født før termin, det er nok grunnen til at det er bare 7mnd! :-) Det må være tavelt det! :-)

 

MAY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke godt å si...har bare ett barn hittil, men vokste opp som nr. 2 av 4 søstre.

Aldersforskjell: Eldste og meg: 2 år 10 mnd. Lekte ok sammen som småbarn, var som hund og katt fra skolealder...har et 'ok' forhold i dag som voksne.

De to yngste kom 6 og 7,5 år etter meg. Mao to tette med 1,5 års mellomrom. Jeg elska å være storesøster for dem, de ble bestevenner og hadde mange felles venner. Men de sloss også mye, men var likevel i bunnen bestiser.

Jeg har ett flott og nært forhold til de to yngste.

Dette blir uansett individuelt fra fam. til familie. Tror ikke aldersforskjell er alfa omega for hvordan ting utvikler seg mellom søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

synes så mange er så opptatt av at barna skal vere venner fordi de er født med kort mellomrom. Min erfaring er at søsken er noe du har hele livet. Har en veninne der det er et år mellom henne og hennes søster. De er som natt og dag og tåler ikke hverandre. jeg og min søster er det 6 år i mellom. Vi er utrolig gode venninner selv om vi ikke lekte så mye sammen som barn. Da hadde vi andre venner å leke med. Kan også vere lettere å "slåss"/dele på venner når barna er født tett. Det er vell bedre å bli selvstendig...????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...