Gå til innhold

dere som har jenter med adhd/add.


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jenta mi er jo bare 4 1/2 enda da men.:o)

Kan jo fortelle hvordan hun var fra fødsel av.

Allerede dagen hun ble født begynte hun og følge med på ting, da hun var 3 dager begynte hun å rynke på øynebryna når hun ble "plassert" hos folk hun ikke hadde treft før.

Var bestandig i farta og måtte ha med seg ALT som skjedde, da hun var 6 mnd begyntre hun å krabbe, etter det var det umuligt og ha henne på fanget hun bare vrei seg og ville ikke sitte i ro, hadde heller aldri tid til og kose.

Hun var veldig utolmodig og satt gjerne og hylte (skikkelig hylte) bare for morro skyld, hun klarte liksom ikke og stoppe når hun først hadde begynt.

Etter hvert som hun ble litt større så er/var hun fremdeles veldig aktiv, hun kunne ikke være alene at sekund, hun var også fæl til å stikke av, så det å gå en vanlig tur kunne fort bli et marerit.

Hun har heller aldri vært noe flink til å leke, enda vi prøvde med alt, dokker, lego, dyr osv osv.

Det som berga oss(meg) var vel at hun var veldig flink til og sove fra hun var 1-2 år gammel, men det er først nå det siste året at hun har sluttet å våkne om natta.

Hun fikk diagnosen ADHD da hun var 3 1/2 år, og har etter dette begynt med ritalin.

Etter dette har alt blitt mye bedre hun begynner og få venner i barnehagen, og hjemme er også ting bedre.

 

Kunne sikkert ha skrevet mye mer, men hvis det er noe spes du lurer på så er det bare og spørre.:o)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk skal du ha for svar.

har 3 jenter og de to største er under utredning på adhd og add.de er så forskjellig.

hun største på 8 år sov 20 timer i døgnet til hun va 1 år.lite sosial og kunne leke på timesvis med en leke på samme plass som jeg satt henne da hun begynte å va mere våken.

hun smilte skjeldent og ble oppfattet som en alvårlig unge.

hun lå 2-3mnd før i utvikling,noe som helsesøster reagert på da hun sov så mye.

hun pratet setninger da hun var 1år(vil ha mat)( kor er ballen)osv osv.

men da hun ble 1.5år så snudde ting...hun ble agresiv..sint..mye skriking..dagene ble snudd om til et hælv...hun sleit os totalt ut og fikk henne i bhg i 2årsalderen.

dahun var 3 år kunne hun legge et puzzlespill på over 20 brikker uten problem..brukte 5-10min på dem...ikke noe forskjell om det var nye spill.

hun er blant de beste i klassen..skåret 67 på lesetesten(normal på en 8åring er 25)

hun har en hukommelse som er helt utrolig.

hun er fremdeles mye sint....meget aktiv...det er bare 2 år siden hun lærte å kunnesitte å se barnetv.

prater i et sett og avbryter andre...har ikke venner siden hun ikke går helt overens med barn.

 

hun andre på 7 er stikk motsatt.

kolikk de 4 første mnd...sov lite både natt og dag.

lå aldrig på gulvet som baby(va så ille at jeg fikk beskjed fra helsesøster om å sette henne i gåstol som avlastning for meg)

hun godtok ikke noen andre en meg.

va normal i utvikling selv hun aldrig rullet og var på gulvet før hun kunne krabbe.

hun er ellers en blid unge..men stille og innesluttet.

hun glemmer ting og får ikke med seg beskjeder..må gjenta ting 100ganger føles det som.

ha vansker med å gjennomføre oppgaver hun får..som det å rydde rommet ...ta rede på ytterklærne sine...rydde opp etter seg på kjøkkenet osv osv....da blir hun stående "apatisk" eller glemmer bort at hun skal gjør det eller at hun gjør det halveis og begynner med noe annet.

 

så har vi lillemor..3år..ubeskrivelig aktiv.

som baby sov hun ikke på nattet og sov lite på dagen.

var en sta baby og er enda en sta unge.

normal utvikkling men er treg språklig..har nettopp tatt språktest på henne og ligger som en 2åring på den..hun blir 4 i år.

vil ikke slutte med bleie(ha fått beskjed fra pedagog om å la det ligge)

da hun begynte å krype så var hun høyt og lavt...hat funnet henne hengene i garndin,balanserende på sofakanten,oppå bordet...oppå benken..med andre ord overalt.

hun er bestemt og gir seg ikke..kan gråte på timesvis i forsøk på åfå vilja si...får raseriutbrudd i butikk.

stikker av ..må bruke vogn på byturer eller i butikk da hun stikker

av ...henter ting og åpner dem..stjeler godis og spiser ..tar seg rettigheter bak disken..herjer i utstillingsvinduer osv osv.

 

folk blir rett å slett sliten av å ha oss på besøk.

vi har prøvd marte meo heter det vell??og som foreldre gjør vi en god jobb..deilig å få det bekreftet da man begynner å tvile på oss selv når barna er utav styr hehehehe.

 

det ble litt langt dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minste jenta di høres veldig ut som frøkna mi, hun klatrer opp overalt, og både vi og di vi har vært på besøk hos er slitene når vi reiser i gjenn.

Vi har også hatt besøk av marte meo og fikk også beskjed om at vi gjorde alt riktigt, det var veldig betryggende og få den beskjeden, en følte seg litt bedre da ja.:o)

Jenta di på 7 har en del likhetstrekk med min bror (bortsett fra at han aldri har vært aktiv) som nå er 17, han er også til tider "apatisk" glemmer og mister yttertøy veldig ofte, siden han ikke tørr å spørre etter ting han har mistet, han utsetter ting i det uendelige, men aller helst virker det som om han ikke vill at andre skal legge merke til ham.

Vis man spørr om han kan hente noe, går han gjerne ut i gangen og blir stående der ei beite helt til vi spørr hva det er, da først sier han feks at han ikke vet hvor han skal finne det han skulle hente.

Han har diagnosen ADD.

 

Har mange i familien med diagnoser nå, har 5 søsken, 2 med ADHD og 2 med ADD og ei halv søster som ikke har noen diagnose.

+ at min mor har diagnosen ADHD og min tante har ADD og jenta i har ADHD.

Så er tydeligt at dette er arveligt ja.

 

Ønsker dere lykke til!

Og som sagt er det noe mer du lurer på så må du bare spørre.:o)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk igjenn for svar ..setter pris på det.

kanskje jeg skulle få søkt lillemor til utredning også..kan va greit å få det gjort.

 

igjenn takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er add?

 

Lurer veldig på om det er noe galt med sønnen min. Han har alltid vært vanskelig.

Same hva vi skal så er det en kamp. Spise, skifte bleie, kle på ham, kle på ham yttertøy, få han til å sitte i bilsete, få ham med inn fra bilen. Alltid hyl, skrik slåing og kloring.

Han er slem med med mindre barn i barnhagen, de på 1 og 2 år og det synes ikke er noe særlig i det hele tatt.

klarer ikke sitte i ro i ett sekund, hyler og skriker og er veldig sint.

Han er værre hjemme enn feks hos besteforeldre....ja det er sikkert mer jeg kunne ha skrevet men kommer ikke på alt i farten.

Det er utrolig slitsomt, må nesten forfølge ham hele tiden. Hører aldri etter og får han ikke viljen sin klikker han og kaster alt han får tak i.

Kan ikke gå ut med ham. Springer avgårde og nekter og sitte i vogn.

 

Tar helt knekken på oss snart i tilleg har vi tvillinger på 5 mnd som da nesten aldr får noe oppmerksomhet pga av storebror krever alt.

 

Han er bare 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 8 år senere...
  • 3 uker senere...

Som baby var hun blid og våken. Hadde blikk kontakt, utviklet seg fint og var tidlige ute med rulling, krabbing og snakking. Vi tenkte egentlig aldri at det kunne være adhd før hun ble cirka 4. Det eneste som var uvanlig med henne som spedbarn var at hun sov veldig lite og våknet av det aller minste lille knirk.

 

Anonymous poster hash: e72b6...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...