Gå til innhold

Foreldrenes ansvar!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det mener jeg virkelig!! Sjeldent man ser en svært overvektig familie men normale tynne barn. Det sies at 70 % av de som bli overvektig blir det delvis pga av gener, men da må det vel være en enda større grunn for forledre å ta ansvar. Æsj blir litt kvalm av folks matvaner og latskap..en folkesykdom som ofte rammer de kunnskapsfattige og de late deler av folket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

"en folkesykdom som ofte rammer de kunnskapsfattige og de late deler av folket!" Da regner jeg med at du er overvektig, da.

 

Dette er en side for dem som har overvektige barn, ikke en side der ynkelige mennesker slenger dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er overvektig.. delvis pga gener, men i alle fall ikke pga kunnskap. Jeg har utdannelse innen ernæring faktisk. Mine barn er syltynne alle 4, og det er fordi jeg har gjort noe foreldrene mine ikke gjorde... nemlig å lære barna hva som er viktig og riktig. Selv hadde jeg fri tilgang til det meste som barn/tenåring, og ble ikke oppfordret til å være aktiv.

 

Så neste gang du ser en fet familie, så kan du tenke at det er BESTEforeldregenerasjon som har gjort en feil!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Du, anonym, vet tydeligvis IKKE EN DRITT om dette. Så klapp igjen! Hvordan kan du sitte der og undervurdere alle som har overvektige barn?? Tror du virkelig at foreldre gir blaffen??? Jeg får helt vondt i magen når jeg leser sånn som det du skriver, for jeg vet hvor vanskelig det er! Å tro du meg, jeg jobber med dette HVER JÆVLA DAG *unnskyld uttrykket*.

 

Dette var til HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

tror nok du har lest deg til den teite kunskapen din på vgs forsider jeg.du har jo ikke peiling.både over og undervekt kan ha mange årsaker og her er det vel helst snakk om helt små barn.ikke late tenåringsbarn som spiuller spill hele dagen i stede for å røre på seg.du kan like gjerne få en stor baby du som andre!!bare så du hvet det.

jeg er overvektig selv pga lavt stoffskifte men begge mine barn er normalvektige og spiser ikke usunn mat.ikke jeg heller for den saks skyld.

og til alle dere som strever med barn som er små "plugger":det kan de vokse av seg av seg selv.det javner seg ut.

hvet ei som hadde en sønn mann kalte michellin mann for han var så fet,nå 12 år etter er han så lang og tynn som bare det.og omvendt:min nevø var så tynn de ville undersøke han om noe var galt,men nei.nå er det han som er en overvektig gutt.så har man bare fornuftige måltider så går det seg til.barn vokser i rykk og napp både i lengde og vekt.

hilsen mamma til snart 3 gutter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Dette du sier, er populært å si men dessverre bagatellliserende... Nei, de vokser det ikke av seg, de sliter med det hele livet. Dessverre.

 

Jeg er ikke dømmende eller prippen, men min manns sønn er svært fet, og det tok moren og faren 6 år bare å legge merke til det. Jeg spurte mannen min hva som gjorde, det og han sa "Jeg veit ikke, tror det er arvelig" (konas familie er alle fete). Men da jeg etter hvert tilbragte mer tid med gutten, fikk jeg se hvilke vaner han hadde.

 

Mange foreldre sier "barnet mitt spiser normalt" uten a vite hva som kan kalles normalt. F eks kan min mann være snar til å si at alle andre barn spiser så lite/er så tynne! I stedet for å snu på det og si at de er normale, mens hans 9-åring/min sttesønn er den som skiller seg ut...

 

Det verste er tabu-greiene. At det ikke er lov å snakke om, ikke er lov å gjøre noe med, ikke lov å spørre om råd osv fordi det kan være stigmatiserende. jeg som er litt utenfor familien, siden jeg bare er stemor, blir liksomm ikke tiltrodd noen omtanke for barnet. Hvis jeg sier "stopp, du får ikke mer" er jeg kjip. Hvis jeg sier "jammen det er jo fordi han er overvektig", da er jeg dømmende.

 

Og NB: jeg sier det aldri så barnet hører på! men de VOKSNE blir fornærma på hans vegne, selv om jeg mener det godt! de syns rett og slett det er et privilegium å få lov å bli bortskjemt, for da de selv var små, var det jo omtrent ikke en brus å få...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Annonse

Om man har stoffskiftesykdom har man lett for å legge på seg og vansker for å få det bort igjen, men i fleste tilfeller er nåkk matvaner som er problemet. Har sett svære foreldre og barn gafle i seg mat på macdonalds og ellers mye fastfood. De rører for lite på seg, sitter å spiller tv-spill etter skoletid. Og det beste av alt er å høre foreldres tåpelige unnskyldninger om hvorfor barna deres er feite. Når dere sier det er arvelig, er det ang sykdom? Da sjønner jeg, men at noen har lettere for å legge på seg enn andre, betyr at de må jobbe mere for å beholde normalvekta.

 

Anonym poster: 4268a45d076d063c60dba30f1a91db88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Latskap er ikke sykdom, hvertfall ikke folkesykdom. Går an å være tynn og ikke legge på seg så mye selvom en er lat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...