Gå til innhold

Uføretrygd.


mona84

Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe meg her?Jeg kommer mest sannsynlig til og bli 50% uføretrygdet.Er 22 år,ingen utdanning.Vet noen her sånn ca hva jeg kommer til å få utbetalt da..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om dette hjelper, men jeg er 100% uføretrygdet og mottar ca 12000 i mnd. Har heller ingen spes utdannelse eller arbeidserfaring. Så kanskje du får ca halvparten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du skal være veldig heldig for å få uføretrygd vennen. Jeg har slitt nå i 4 år med div. rehab.penger og atføringstrygd. Jeg sliter sånn med muskelplager i hele kroppen, overvekt og er avhengig av faste medisiner mot angst og depresjon.

 

Om jeg tør å spørre hva slags diagnose har du og hvor bor du.

 

Hilsen anonym 66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kan skrive under på at det IKKE er lett å få uføretrygd i dag. Jeg fikk tidsbegrenset uføretrygd for 2 år siden (har 1 år til) og det fikk jeg etter 12 år med sykdom. Er bare 25 år gammel (snart 26) og det virket som det eneste de fokuserte på var at jeg har så og så mange år igjen som yrkesaktiv. Ja jeg er ung, men jeg er SYK!!! :( Har vært gjennom 1 års sykemelding, flere år på rehabilitering og attføring før jeg endelig fikk en diagnose (ME) og da var det på nød og neppe de ga med tidsbegrenset uføretrygd. Har fått avslag på varig uføretrygd 1 gang og andre gang ba de meg trekke søknaden for jeg ville få avslag uansett og det ville spare han for mye papirarbeid(!!!!!) (Det var før jeg fikk tidsbegrenset.) En blir jo ikke akkurat friskere av å slite seg igjennom det her da! Det var en periode jeg nesten måtte gå på sosialen. Kvalifiserte ikke til rehab.penger for hadde gått på det i 2 år og det er maks 2 år, for dårlig for å jobbe og for frisk for å få uføretrygd og noen må en jo leve av! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at det skal være så vanskelig å få uføretrygd...!!!

holder på med å søke om attføring noe jeg vet jeg kommer til å få innvilget i løpet av februar...så skal jeg over på arbeidstrening osv og med tid å stunder skal jeg søke om 50% uføre og 50% jobb...

regner med at det ikke er noe problem for meg å få uføretrygd siden jeg er født med forkorte akillisere det er en gren av CP....

men når jeg får det er kanskje til neste år....

+ at jeg har jobbet i 20 år bestandig 100% men etter jeg fikk barn i mars 06 så kan jeg ikke gå tilbake til min gamle jobb :((

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Oj er det virkelig så vanskelig å få uføretrygd?

Jeg fikk innvilget tidsbegrenset uføretrygd nå etter jul å jeg la inn min søknad rett før jul....Men jeg har vert heldgi jeg har en mor som har stått på å ordnet men det tok ikke mer en 1,5mnd fra jeg søkte til d var innvilget....men det er jo så klart forskjell på situasjonene me....

fikk min første utbetaling i januar og fikk overraskende lite....

fikk 7700kr og mener det er horibelt å mene at en person skal overleve på dette alene i mnd.....har ikke barn enda men ønsker veldig men må desverre vente da sambo ikke er helt klar....

 

vet dere hvor mye tidsbegrenset ufør kommer på da?

vil det komme mer elr er det forskjell på tidsbegrenset og permanent uføretrygd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det er kanskje ikke det, men det kan ta maaange år for noen å få en klar diagnose. ME, som jeg har, ble først stilt etter 12 år med sykdommen. Det er svært liten ekspertise på denne sykdommen slik at den er vanskelig å oppdage. Men da jeg først fikk ME-diagnosen tok det 2 mnd før jeg fikk tidsbegrenset uføretrygd. Det er jo en diagnose som er godkjent hos rikstrygdeverket. Men da hadde jeg slitt i 12 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er jaggu meg ikke lett å få uføre trygd. Man må jo være helt ødelagte kroppsdeler på en måte, men de klarer jo ikke å se hvis man sliter psykisk. Jeg sliter med depresjoner, men har fått avslag. Kan ikke skjønne hvordan man skal påvise idiotene på trygdekontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får mer utbetalt hvis man blir uføretrygdet før man fyller 26 år. Altså ung ufør som det heter. Jeg kunne fått uføretrygd i 2000 da jeg etter å ha hatt betennelse i hjernen og i hjernehinnen. Ble følelsesløs fra brystet og ned og det såg rimelig svart ut. Satt i rullestol i lang tid, men jeg nektet å gi opp, og i dag er jeg på bena igjen:))

Den gangen fikk jeg beskjed om at man har krav på mer utbetalt pr mnd når man bir ufør før man fyller 26 år. Men jeg har ikke peiling på hvor mye. Dette kan sikkert trygdekontoret hjelpe deg med. Er sikkert brosjyrer du kan lese eller gå inn på www.nav.no

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

ja det stemme det hvis du blir uførtryget før du blir 26 år er det ung ufør, da får du en del mer penger. jeg fikk ung uførtrygd etter jeg ble 26 år, men papiret mitt sto at jeg hadde krav å få det. jeg har varig uførtrygd ikke tidsberening, jeg fikk det før de forandre det og jeg er veldig glad for det, og har 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Som ung ufør får du grunnbeløpet ganget med et tall jeg ikke husker, men summen er 175 000.. Du har jo ikke hatt muligheten til å tjene nokk penger, så da får man litt ekstra enn minste ytelsene.

Man får også 3,30 minst i pensjons poeng i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Men husk at et vedtak på varig ufør er som tittelen sier varig. Som ME syk er det faktisk en sjans for å bli bedre, er nok derfor de ikke gir deg dette så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg er delvis ufør men maaange år eldre enn deg. Jeg er det etter skade (har lang utdanning osv). For de absolutt aller fleste, har vi en liten restarbeidsevne igjen og dersom det der overhode mulig: Bruk den! Det er en uvurdelig verdi å ha noe kontakt med arbeidslivet. OG hvem vet: Kanskje en dag blir du friskere og kan jobbe mer? Selv lever jeg ihvertfall i det håpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...