Gå til innhold

Noen med KISS/KIDD barn? (samme som 1-2 år)


Adele* har fått Alyssa!

Anbefalte innlegg

Vi har en sønn på snart 23 mnd, og vi er overbevist om at han har KISS 1 , som igjen har videreutviklet seg til KIDD.

Fra han var 3 mnd gammel ble kroppen hans betydelig vridd i en C-form, hele han så ut som en banan, og det var umulig å rette han opp uten at det gjorde vondt. Han spiste dårligere da han ikke klarte å ta det ene brystet lengre, han klarte jo ikke ligge med hodet den veien. Hodet lå alltid vendt mot høyre, og tiltet ned mot venstre. Han sover mye, (sover fortsatt 15-16 timer i døgnet) og den motoriske utviklingen har gått veldig treigt.

 

Vi var inne til utredning på sykehuset da han var 4-5 mnd gammel for å finne ut av hva problemet var, men de kunne ikke finne ut av det, de sa at dette var rart og gav oss diagnosen torticollis. Hadde en time hos fysio og ikke noe mer. Innen da hadde vi fått snusen i KISS, og spurte fysio om det kunne være dette. Hun visste ikke hva det var(?!). Vi gav opp den ideen.

 

Nå er han 23 mnd gammel. Han begynte å gå litt selv da han var 18 mnd, og alt han kan av ord er mamma og pappa, Anna og bi som betyr bil. Han har en veldig usymmetrisk gange, han tilter hodet fortsatt mot høyre når han går, han har verdens verste balanse, og han er veldig klossete. Hodet hans er forferdelig skeivt, med et flatt parti på hodet. Han sikler så mye at vi må ha på han smekke for å samle alt opp.(ikke i forbindelse med nye tenner) Og han sover forferdelig mye,og han er urovekkende rolig. Alt dette er tegn på KIDD.

 

KIDD/KISS forårsakes gjerne av traumatiske fødsler, og vi hadde en vanskelig skulderforløsning der jordmor måtte dra hardt og vri og hodet hans med makt flere ganger for å få han ut. Jordmor sa i ettertid at hun håpte alt gikk bra med nakken hans, fordi han måtte virkelig bruke kraft. Vi er overbevist om at de 2 øverste nakkevirvlene hans kan ha tatt skade av dette, og ført til alle våre problemer.

 

Hva sier dere, dere som har barn med denne diagnosen? Høres dette kjent ut?

 

Nå har bhg bedt om et møte med oss, de er bekymret over hans sene motoriske og språklige utvikling. De mener også at han er uvanlig klossete og har en dårlig balanse. Vi skal mandag morgen bestille time hos legen vår, og vi håper at vi denne gangen får forståelse for vår bekymring og blir sendt videre til fysio/manuellfysio og røntgen. Men vi har jo fryktelig dårlig samvittighet overfor gutten vår, tenk at vi kunne gjort noe med dette 1 1/2 år siden... men vi ble jo bare avfeid!!

 

Hva kan vi si/gjøre for å bli tatt alvorlig denne gangen? Og hva hvis også denne legen er helt ukjent med KISS/KIDD og sier: Hm, dette var rart, jeg vet ikke hva det er.

 

Huff, hjelp oss..

 

Hilsen nybakt og fortvilet 2 barns mamma!

Adele* har fått Alyssa!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må også nevne at han var den verste gulpebabyen jeg har vært borti, han har vært mye plaget med forstoppelse (slik at vi har måttet gå til legen med det), han er alltid veldig anspent i kroppen, og hendene hans var alltid knyttet når han var mindre.

Ammingen var et mareritt da han bare klarte å ta det ene brystet fra 4 mnd av, det gjorde vondt for han å ligge i horisontal stilling virket det som, og han klarte jo ikke bøye hodet for å ta det andre brystet. Ammet da de neste 6 mnd på bare ett bryst da jeg måtte gi opp krigingen og mistet melka på det andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Dette høres absolutt ut som om sønnen deres har kiss-kidd.

Har en sønn på 10 måneder som ble tatt ut med sugekopp da han ble født og lå i bananform med hodet hele tiden vridd mot høyre. Vi sleit med lite søvn, han var veldig urolig , skrek hele tiden , masse gulping. Det er det motsatte av dere, men begge deler er typisk, både lite søvn.. og mye søvn. Vi fikk behandling av manuell terapeut Bjørn Helgar da sønnen vår var 4 måneder, han er spesialist på dette, dere må absolutt ta kontakt med han! Han holder til på Fjellhamar fysio- og manuellterapi, tlfnr : 67900560. Sønnen vår ble bra etter 2 behandlinger, alt forandret seg og vi fikk en helt ny baby. Det er typisk at leger og fysioterapeuter vet lite eller ingenting om dette, men heldigvis hadde vi en super fysioterapeut som tipset oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Svarer selv om innlegget er gammelt jeg:)

Har en gutt på 6mnder som har kiss. Har gått hos Bjørn Holgar siden harn var 8uker. Ser noen nevne han nedover her. Han er helt utrolig flink og hyggelig så anbefaler han på det sterkeste. Jeg vil advare litt mot å tro at alle blir bra etter et par besøk selv om veldig mange blir det da....Torticollis og kiss er i følge Bjørn to sider av samme sak og torticollis er vel hoveddiagnosen til mitt knøtt. Nakkeskade med samme symptomer...Kidd har jeg oppfattet er større barn som ikke ble kvitt kiss men som har utviklet kidd....etter fylte 4år?usikker på det men mener jeg har lest det....Lykke til i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

høres ut som vår sønn. Vi fikk behandling hos manuell terapeut bjørn inge grov ved fysioterapisenteret i bergen. Fått diagnosen torticollis og Kiss.

 

Du kan lese mer på www.kiss-kidd.no

 

 

Vi går nå til fysio med han, men han forandret seg totalt etter 3 behandlinger. Da var han ca 4 mnd. Han er nå 1 år, og utvikler seg stort sett normalt.

 

Lykke til

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Kjenner igjen noen av tingene du beskriver, men jenta vår sov ingenting. Vi gikk til kiropraktor og etter to behandlinger har hun vært bra. Helsestasjon og leger sa kollikk, men det er jo et symptom og ikke en sykdom. Etter en tøff fødsel er jeg helt overbevist om at hun hadde KISS. Har inntrykk at foreløpig vet helsevesenet alt for lite om KISS, og da må dessverre foreldrene stå i bresjen. Stå på, og ring til han som blir nevnt i de andre innleggene. Bor du lang unna, så spør om han vet om noen andre som behandler dette i nærheten av der du bor. Og sist men ikke minst: Ikke ha dårlig samvittighet!! Man stoler på helsevesenet, men innimellom finner man dessverre ut at de ikke kan alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...