Gå til innhold

Når burde barn lære/kunne spise selv?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Når burde barn lære/kunne spise selv?

Forventer barnehagen at en på 2 år kan spise all maten sin selv?

Hun spiser brødskive og myke frukter selv, men grøt, middag og yoghurt må hun mates med, ellers havner lite i munnen og mye på bordet/gulvet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

de i barnehagen kan nok ikke forvente noe, alle barn er forskjellige.

den med grøten osv er nok vanskelig;0)

øver dere mye på det hjemme da? gutten min er 14mnd og spiser grøt 1-2ganger i døgnet og det blir mye klin, men jeg prøver å la han øve seg. men jeg tror nok barnehagen må hjelpe de under 3år littegrann med maten fortsatt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har begynt å tenke en del på det samme.

Jenta mi er 18 mnd nesten, og eg syns på en måte at det er på tide at hun kan spise maten sin bar nå. Hun har plukket og øvd seg mye, men eg ser at det må mye mer øvning til. Det blir alltid noe tull.

 

Men hører ofte at barn som går i barnehage tar fort etter dem andre i barnehagen. Dei liker å se at andre barn på sin egen alder gjøre ting som dei selv da tar etter - sitter fint og spiser, spiser selv. Det kommer etter hvert. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jente spiser som regel alt av mat selv og hun er 16 måneder. Supper, grøt og havregryn og melk - alt går ned. Litt søl blir det, men hun storkoser seg! Hun har fra hun var veldig lita fått spise selv og er i dag veldig flink synes jeg. Når hun begynner å tulle med maten er det et tegn på at hun er mett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det varierer mye. Gutten vår er 16 mndr, og da han var ca 1 år spiste han brødskiver selv, nå spiser han all mat selv. Yoghurt, middager, frokostblandinger, hel frukt, drikker av vanlig glass osv. Spiser med skje eller gaffel uten problem. Blir selvsagt litt søl på gulvet, men forbausende lite når man tenker på hvor liten han egentlig er... Vi sitter jo selvsagt sammen med han, og følger litt med. Når han er mett, begynner han å leke seg med maten, og da går alt i gulvet,hehe ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt forskjell på unger her. Begge mine kunne spise brød og annen mat i biter med hendene før de fyllte 1. Men storebror på 3 begynte ikke å spise skikkelig med skje før han var nærmere 2 år. Lillesøster begynte å spise (uten særlig mye gris) med skje før hun var 1. Gaffelen har hun ikke forsøkt enda og storebror bruker heller ikke den mye enda - lettere med skje. Vanlige glass drikker de også av selv. Han fra han var 13 mnd og hun fra hun var 11 mnd. Men det er ikke uvanlig at ungene er mye eldre før de kan dette. Det er så forskjellig hva de kan. Noen er gode på finmotorikk tidligere enn andre og det tror jeg barnehagepersonalet er klar over. Ikke for ingenting at barn under 3 år teller for to i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tassen vår spiste det meste selv da han var 1 år gammel. Det var jo grising, selvfølgelig men vi lot ham holde på og han spiste grøten selv med skje da han var 13 mnd gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa begynte i barnehage rett før hun ble 1 år. Hun hadde aldri før vært interessert i å prøve å spise med skje selv (skive spiste hun selv). Etter 1 uke i barnehagen spiste hun yoghurten sin alene (med en del gris da men...)

De lærer fort når de kommer i barnehagen, og før de har lært så får de nok den hjelpen de trenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutten min spiser som regel selv. Men har funnet ut at det er greit å holde skålen/youghurten osv siden den fort dyttes av bordet når han putter skjeen oppi.

Han er snart 16 mnd...

Gris vil det alltid bli, men kanskje greit å la dem prøve selv om de griser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 1 år spiser brødskive selv og frukt, men må fortsatt ha hjelp med grøt og middag ja...men selv om mye havner på gulvet lærer hun seg ikke å spise det før hun får prøve selv. Hvis hun får i seg lite kompenserer hun jo bare til neste måltid:) Vi lar sønnen vår spise middag selv av og til, og det får han jo mye trening av

 

I bhg hjelper de barna som trenger det og de spiser jo forøvrig brødskiver for det meste der og evnt noe middagslignende...Tror neppe det er noen "aldersgrense" for å få hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutt begynte å spise grøt ol. selv da han var 10 mnd.

 

Hender det blir søl med tynne supper, frokostblanding med melk ol, men han har sånn smekke med "verandakasse" på , så det går jo bra.

Han er 22 mnd. og spiser nå med både skje kniv og gaffel.

Han vil helst smøre skiva selv, men trenger litt hjelp til å få pålegget helt ut i kanten.

 

Det er en treningssak, så man må regne med at det blir litt søl.

Pass på at hun er sulten når maten blir servert, da vil hun nok anstrenge seg litt for å treffe munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes en kan forvente av en 2 åring at de spiser det meste selv, kanskje med unntak av youghurt som er rennende. Er det rett konsistens kan de klare det fra 1 års alderen og utover. I bhg. vår forventer de ikke noe, men de barna som ikke spiser selv prøver de å lære det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 13 år senere...

Annonse

Spiste brødskive i biter selv fra 7 mnd. Halve skiver fra 12 mnd. Drakk av glass/kopp fra ca 10 mnd. Spiste med skje (mye søl) fra 9-10 mnd. Full mestring fra halvannet år. Brukte gaffel fra ettårsalderen. Trengte tid på full mestring men fikk prøve. 

 

I barnehagen min er det flere barn som er godt over året som fremdeles må ha tutkopp. Mange spiser dårlig med skje. Har en på 10 mnd som spiser brødbiter selv og en på 15 mnd som må ha servert en og en bit. Unger er forskjellige ut i fra hvordan de blir behandlet hjemme og det er helt greit. Vi er der for å støtte og veilede. Selv om jeg startet tidlig å øve på selvstendighet, må jeg akseptere at det er mange unger som er over ett år eldre enn mine var da de mestret de ulike teknikkene :) 

Anonymkode: ae645...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...