Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Tips for å unngå tissing om natten

• Logg inn for å svare
14 svar til dette emnet

#1 blond

blond

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 90 Innlegg:

Skrevet 15 august 2006 - 10:18

4-åringen min tisser i trusa (i søvne) nesten hver natt. Har noen tips til meg på hva jeg kan gjøre for at han ikke skal ha uhell så ofte?

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Piris28

Piris28

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 16 august 2006 - 20:42

Hva med å ta på han bleie i en periode da ? og se om det hjelper. Det er sikkert bare i en overgang at dette skjer.Når sluttet han med bleie? Lykke til

#3 EvaL

EvaL

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 17 august 2006 - 07:37

Har han alltid tisset på seg om natten, eller er det noe han har begynt med i den senere tiden? Har han alltid gjort det så har dere rett og slett tatt av nattbleien for tidlig. Da er han ikke moden og har behov for å sove med bleie på seg. Man kan desverre ikke trene på å være uten bleie på natten på samme måte som man trener om dagen. Rett og slett fordi barnet om natten ikke er i stand til å regisrere signalene om at de må på do så lenge de sover. Dette handler rett og slett om en modningsprosess som må ta den tiden det tar.

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 560 061 Innlegg:

Skrevet 17 august 2006 - 11:03

La han tisse før han går og legger seg om kvelden (det kan jo hende han gjør det), og ta han gjerne opp og la han tisse når dere er på tur i seng. Det har jeg gjort med min sønn som nå er 4 år. Det hendte jeg vekka han når vi skulle legge oss og tok han på badet og da tisset han som regel ganske mye.

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 560 061 Innlegg:

Skrevet 17 august 2006 - 11:13

Å ta barnet opp på do før man selv legger seg, er så feil metode som det kan få blitt. Ja det holder bleien eller sengen tørr, men på den måten venner man kroppen til barnet til at den skal tisse til et gitt tidspunkt på kvelden. Og målet med å få et barn tørt er jo det stikk motsatte, nemlig at hun/han skal klare å holde seg eller våkne opp når barnet må på do.

#6 sug lut

sug lut

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 7 034 Innlegg:

Skrevet 22 august 2006 - 08:49

Vi har nå sluttet å la treåringen drikke noe større nærmere legging enn ca 2 timer - da har det tid til å komme ut igjen, og det hjelper godt. Dessuten er hun veldig tørst etter barnehagen og da er det greit med masse drikke når vi kommer hjem, og ikke så mye etter det.

#7 blond

blond

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 90 Innlegg:

Skrevet 22 august 2006 - 20:21

Takk for alle svar! Han sluttet med nattbleia et par uker etter han slutta med bleie på dagen, i begynnelsen av juli. Det gikk veldig bra en stund, men de siste tre ukene har han hatt uhell på natta (aldri på dagen). Han har begynt i bhg igjen (etter ferien), men stortrives der, så jeg ser ikke at stress/ubehag kan være grunnen. Det er så rart for noen netter holder han seg tørr og går ikke på do med det samme han våkner, likevel går det bra, mens andre netter tisser han på seg. Vi har satt grensa på drikking en time før han legger seg, men det er mulig det er for kort innpå leggetid. Godt det finnes tisselaken å få kjøpt i metervare!!

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 560 061 Innlegg:

Skrevet 23 august 2006 - 07:26

Han er bare 4 år, det er helt normalt at barn i denne alderen tisser på seg. En 4 åring bør bruker bleier om natten når hun/Han ikke kan holde seg tørr.

#9 M@rgit

M@rgit

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 31 august 2006 - 10:11

Gutten vår snart 6 år. Han har brukt bleie om natta fram til nå fordi han tisset hver natt. Nå forsøker vi å ta han opp på do når vi går og legger oss. Han var hos spesialist med "problemet" for en stund siden. Vi diskuterte både bruk av bleie og det å ta opp barna om natta. Det siste pga at jeg har lest innlegg som advarer mot å vekke barna for å tisse. Legen sa imidlertid at det var helt greit å gjøre det.

#10 cecilie76

cecilie76

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 06 oktober 2006 - 15:08

Hei! Jeg har en gutt på 5 år som har (hadde) dette problemet. Han sluttet med bleie etter sommerferien og tisset på seg 4-5 ganger pr. natt. Vi var hos legen og fikk noen tabletter som erstatter et hormon sengevætere mangler, men de hjalp ikke oss noe (men disse virker på mange barn). Etter en måned var vi nede i to skift per natt( ganske slitsomt i lengden). Vi bestemte oss for å prøve noe alternativt, og gikk til homepat/soneterapaut. Han fikk to forskjellige homepatmedisiner uten virkning men når vi prøvde tredje var han plutselig tørr flere netter. Nå er vi på en litt sterkere variant av samme medisin og han er nesten tørr hver natt. Dersom du er skeptisk til alternative metoder er det en hjemmeside: torrhelenatten.no med masse råd.

#11 blond

blond

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 90 Innlegg:

Skrevet 06 oktober 2006 - 17:16

Det er mye bedre nå, men jeg vet ikke hva det kommer av. Er bare glad for det.

#12 Camber

Camber

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 13 januar 2009 - 20:07

Synes ikke du skal vekke opp barnet sent på kvelden. Ta på en bleie om natten. Gir seg etterhvert uansett...d er ikke ALT som skal læres og trenes på. Noen ganger må ting bare gå sin gang og modnes i barnets tempo....

#13 zadine

zadine

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 26 juli 2009 - 05:10

Har egentlig ikke tips. datteren vår er 4 år og 3 mnd, hun sluttet med nattbleie akkurat rundt 3 års dagen. Hun hadde et par uhell rett etter, men så gikk det strålende. Men nå i sommer har hun begynnt med uhell igjen. Og nå skjer det ganske ofte. (det begynnte egentlig nokså samtidig som jeg aborterte i mai, hun hadde gledet seg så til å bli storesøter igjen) kanskje tilfeldig. Men nå sier hun at hun ahr svettet dersom hun har hatt uhell. Vil ikke innrømme det. Vi har aldri kjeftet på henne for det. Men jeg tror hun føler seg flau, og derfor ikke vil innrømme det. Vi forsøker å ikke gjøre noe nummer av det i det hele. Vet ikke helt hva vi skal gjøre for at det skal bli bedre. kanskje det er noe som går over av seg selv.

#14 Supermor:)

Supermor:)

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 13 oktober 2009 - 14:05

Har akkurat samme utfordringene, mine anbefalinger er å la han tisse før han legger seg, vekk han når dere legger dere og la han tisse litt. Er ikke farlig å vekke et barn for å la det gå på do om natten. Vår sønn nekter å ha på seg bleie for han sier selv at han er stor gutt og har sluttet, så dette respekterer vi. Da godtar han at han må opp for å tisse etter han har lagt seg. Litt protester selvfølgelig, men de går fort over :) Uhell forekommer uansett til tider, men finnes gode tisselaken :) De blir tørre når de er klare/modne, det beste rådet som finnes er å ha god tålmodighet og belønning ved tørre netter og overse våte netter, ikke fokuser på det negative. Et tips: Legg dobbelt med tisselaken og vanlig laken, slik at når uhellet er ute, så tar du bare av det øverste paret med laken og legger gutten igjen når han har fått vasket seg. Så slipper du å begynne å reie opp sengen midt på natten. Lykke til :)

#15 Supermor:)

Supermor:)

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 13 oktober 2009 - 14:07

så jo nå at innlegget var fra 2006, så problemet er vel egentlig løst seg av seg selv, hehehe...men kanskje til hjelp for andre :)