Skrevet 26 juli 2006 - 00:37
Svar til: "Å si at at lærerene må kurses bedre blir litt dumt"
(Svaret mitt ble langt!)
Man blir ikke en god lærer av å få en lærerutdanning!
Mener absolutt at lærerne bør lære mer om hvordan man forholder seg til barn med f.eks ADHD.
Dette skal selvsagt ikke erstatte hjelpelærere og andre tiltak, men læreren er tross alt den som er sammen med barna mesteparten av dagen.
De kan gjøre MYE for å få en bedre hverdag både for barnet (og seg selv) og klassen.
Og det er ikke 1 av 25 som har ADHD, men mange mange flere.
De bør også lære seg hvordan man "oppdager" ADHD-barn, da mange barn ikke får hjelp. Det er ofte når de kommer på skolen at problemene blir veldig tydelig.
Jeg, f.eks oppdaget det ved en tilfeldighet. Stod å bladde litt i bokhandelen i div bøker om barn. Så en bok om hyperaktive barn som jeg leste bakpå. Ble varm og kald om hverandre da jeg leste, kunne like gjerne stått navnet på vår gutt der.
Det var en "test" inni boka som gav deg en slags pekepinn om du burde få barnet utredet eller ei. Og gutten vår scoret på de aller fleste "faresignalene" gitt...
Dermed satte jeg hele sirkuset i gang, og gutten fikk diagnosen ADD.
Læreren hans sa at hun var glad for at hun nå visste mer om ADHD/ADD, og skulle ønske hun visste dette tidligere.
Hadde hun visst det kunne kanskje gutten vår fått medisin mye tidligere. Og sluppet å gå glipp av flere år med informasjon på skolen!!! Han glemte jo alt det lille han lærte..
Sorry altså, men jeg synes svaret ditt var veldig arrogant.
Viser også til dette avsnittet i mitt forrige innlegg:
Læreren er også veldig flink til å rose han høyt i klassen, så de andre ikke bare hører at han irettesettes. Hun ber han bare svare høyt dersom hun vet at han kan svaret på spørsmålene. På den måten styrker hun selvbildet hans veldig, og klassen ser ikke på han som den som aldri klarer noe.
En ting til; venninna mi hadde ikke ADHD men var ganske enkelt litt treglært. Hun måtte ha det inn med teskje, og da satt det til slutt. Hun ville ikke være den som "maste" og brukte opp tiden til læreren, så det endte ofte opp med at jeg hjalp henne. Skulle hun også gått på egen skole? Hva med de med lese og skrive vansker, tics o.l? Hva med de som er kjempeflinke på skolen?
Nei, lærerne skulle hatt bedre tid og mindre klasser!
Har de barn som sliter i klassen, sett inn en assistent. Ikke sett de dårligste i egne skoler.
Engasjert hilsen fra meg :)