Gå til innhold

Eksem og melke/ matvareallergi??


torch

Anbefalte innlegg

Min sønn på 13 mndr har melkeallergi og får utslett i ansiktet når han har fått noe med melk. Vel, saken er at vi har kuttet ut all melk siden han var 6 mdnr gammel, og skulle i samråd med lege prøve å innføre litt melk i kosten ved ett års alder. Nå viser det seg at han fortsatt reagerer, og vi kuttet ut melken igjen.

 

Huden ble fin igjen helt til for to døgn siden. Nå ser han verre ut enn verst. Masse væskefylte blemmer i hele ansiktet og sandpapirru hud i kinnene. Det blusser opp når han er varm, men det er ikke så godt å holde ham avkjølt hele tiden i denne varmen som er nå. Jeg mistenker at det er en tropisk juice han har fått som er blandet ut i vann (ekstra kos han har fått i stedet for brus når vi skal kose oss). Denne juicen vi har brukt inneholder noe banan og det har jeg mistenkt at han reagerer på ved en tidligere anledning, så han har fått svært lite av det inntil nå. Har selvsagt kuttet ut juicen men han er fortsatt helt kjøttkake i ansiktet, stakkar. Det ser ikke ut til at han klør, kanskje han ikke plages så mye av det, men jeg synes det ser veldig fælt ut.

 

Bør jeg smøre på noe? Evnt. hva? Skal jeg bare se de an og la det gå over av seg selv? Setter pris på råd om noen tar seg tid til å svare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Væsker det? Virker det betent? I så fall bør du smøre brulidine i noen dager. Et annet bra triks er å legge omslag med alsol (fårs på apotek) når barnet sover. Fukt en kompress og la det ligge i ca 15 min. Alsol tørker ut eksemet.

 

God bedring til gutten din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje du bør kontakte hudlegen? Det høres fælt ut. Det kan være fare for infeksjon vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere.

 

Ja, jeg tenkte å ta en tur til lege i morgen hvis det ikke ble bedre, men det ser ut til å tørke ut nå. Det blir i alle fall bedre. Brulidin har vi i hus her, så det skader jo ikke å smøre på litt av det.

 

Det jeg nå mistenker er om det faktisk kan være vannkopper!!! Jeg oppdaget nemlig noen enkeltstående blemmer på armen og bakpå skuldrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lang erfaring med barn og atopisk eksem og matallergi. mitt barn har allergi mot, melk, egg, nøtter, fisk, havre, rug, dyr og mer til.

 

Det er IKKE lurt å inntrodusere en så liten unge for melk og andre allergener (matvarer som man ofte reagerer på) før barnet er blitt eldre. Min pode er nå snart 4 år og må klare seg uten mye matvarer.

 

Ta tester av ungen å se om allergien forbedrer seg før inntroduseringen.

 

Når barnet er allergisk mot noe så vær forsiktig med andre matvarer som lett gir allergi, man kan tåle det den ene dagen men neste kanskje barnet reagerer veldig alvorlig på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.

 

Vi har med anbefalinger av lege forsøkt å introdusere litt og litt med melkeprodukter da poden ble ett år. De allergitestene vi tok ved 6 mndrs alder slo ikke ut... Men, vi merket jo alle bedring ved melkefri kost og mme basert på soya. Så det ville kanskje ikke ha noe for seg å teste for oss før vi prøvde å introdusere siden det ikke slår ut på blodprøvene likevel?

 

Jeg synes dog det er litt skummelt, men han får ikke allergisjokk og pustebesvær, da. Det verste som kan skje er er at han blir veeeeldig vablete i ansiktet. Moro er det ikke uansett.

 

Er det sånn, tror du, at han bør testes igjen likevel? At prøvene etterhvert vil slå ut nå som han er eldre? Vi har ikke mast så mye på legene i det siste siden vi fungerer helt bra uten melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BLODPRØVER?? man kan ikke finne ut om man har melkallergi på blodprøver, det man evnt ser er at man har forhøyning av ett allergistoff men ikke spesifikk hva som man er allergisk mot.

 

Nei morro er det ikke. Og om han reagerer slik eller slik en gang så kan det jaggu bli værre en annen gang. Jeg ville ha holdt melk (uansett mat med melk) unna gutten til han blir eldre. Han må jo ikke ha melk for å leve heller :) Min sønn sluttet med melk da han var 6mnd ca, og bruker det ikke den dag i dag da han er snart 4 år.

 

Det som kan skje om han er allergisk og får tilført melk i kosten så kan det ødelegg for at kan vokse av seg melkallergien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergitestet på en så liten pjokk kan være svært usikkre og de kan jo vise feil svar, det begge veier.

 

Hvilken type lege har dere vært innom?

 

Vi har vært på flere innsatser på vår vei, som har vært ett rene HÆLVETE for oss. Noen leger mener det og andre mener det.

 

Du kan be om hennvisning til allergipoliklinkken på ditt nermeste sykehus (barneavd.) og be om lappetester og prikketester, de er spesifikke på melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen - takk for svar. Jeg har hatt en liten følelse av de vi har snakket med ikke har peil eller tid til å ta seg skikkelig av oss.

 

Vi ante f.eks ingenting om at vi burde snakke med en ernæringsfysiolog, vi har ikke fått noe veiledning, det jeg vet har jeg funnet ut via internett. Jeg tenker med gru på de som ikke bruker nettet like aktivt - det er jo faktisk ikke alle som gjør det.. Hvor får de sin informasjon fra? Vi er hos en spesialist innen pediatri, han skal visst være god på allergi har jeg hørt, vi ble henvist dit fra fastlegen. HS vil ikke uttale seg om noe siden vi går til denne barnelegen.

 

Jeg har nå bestemt at ingen melkeprodukter skal gis til vår pode før han er to år, kanskje vi prøver igjen da. Da bør vi vel be om en prikktest, da. Før vi gir noe, mener jeg... Eller hva tror, du? Jeg blir så usikker. Jeg føler at det ikke er noe informasjon å få noe sted..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv også og holde han unna histamin rik,histamin frisettende mat. Banan hører til dær. Trenger ikke være allergisk mot det,men det kan utløse hudkløe hos en atopiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man hører noen er gode, men de trenger ikke være det ;) Slikt erfarer man selv. Kan jeg spør sånn ca hvor i norge du bor?

 

Det kan være vanskelig å komme til rett person som gir deg rett hjelp og trygghet. Vi har vært til spesialister og til forskjellige leger og til og med brøtet meg inn til lege fordi sønnen var så bort (reaksjon på medisn) og fikk ikke kontakt med han. Man må bare kjempe!!!

 

Får dere dekt mme?

 

Poden her fikk tatt prikketester før han var året han og fikk via det kartlagt mengder med allergier som melk, egg, fisk, nøtter, hvete, havre, bygg, rug og pelsdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om man reagerer med kløe i huden av f.,eks banan så er man nok allergisk. Poden her reagerer bare slik han, klør i huden og blir rød.

 

Å gruppen med histaminrik mat er stor :) Er mye som er lurt å holde barnet unna. Spes fisk, nøtter! Og det er viktig at når man har et barn som reagerer på noe så vær veldig forsiktig med mat barnet starter med. Gi bare smååå mengder sjelden, så litt oftere og ofter. Her kan jeg gi ett eks. på melk, ikke gi ett glass melk nå og da, men heller gi en brødskive som er laget med margarin (melk i margarin) det er smååå mengder. Start slik og øk sakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om en allergitest, det går fint på de over året iallefall. Kjenner flere som har vært fra 6 mnd som har fått det.

 

Vi lurer på om vår pode på bare 3 mnd er allergisk mot melk, men da fikk vi beskjed fra legen om å kutte ut å drikke melk en periode, for så å introdusere det igjen (jeg fullammer) - og etter det kutte alle melkeprodukter i 14 dager, for så å introdusere det igjen og se om han blir værre.

 

Men du bør ikke bare kutte ut slike produkter uten å snakke med legen. Jeg fikk beskjed om å ta kalsium da jeg ikke drrikker melk. Så du bør nok diskutere dette med en lege som har peiling, barnelege, hudlege eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bor i drammensdistriktet.

 

Vi får mini max (tidligere soya semp) på blå resept.

 

Huff, så fælt å måtte kjempe sånn for noe som er en rett man har. Jeg fatter ikke at det kan være sånn, men det er ikke helt ukjent for oss heller. Skal sjekke opp dette med prikktester osv. men tenker vi venter til over sommerferien. Regner med det er lettere få litt ordentlig oppfølging da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er denne informasjonen vi også har fått, bortsett fra at vi fikk beskjed om at vi ikke trang å ta tilskudd av noe som helst selv om vi kuttet ut melkeprodukter. Ser at flere sier de gir kalk i tablettform, lurer på om det er noe jeg bare kan kjøpe på apoteket og gi uten at det medfører noen fare for noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Heisann! Det går fint ann å teste unge babyer for allergi. Lillesøster her i huset ble testet (blodprøve) når hun var to mnd, og det var høøøøyt utslag på melk (og egg....) På forhånd hadde vi kuttet ut melkeprodukter en periode og introdusert igjen slik at vi hadde en sterk og velbegrunnet mistanke om hvor problemet lå.

Anbefaler deg å be om henvisning til barnelege/hudlege slik at veslegutt ikke blir verre.....

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...