Gå til innhold

hjemmelagd middag....


prinsesse 06 prinsesse 10

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper noen kan hjelpe meg...har tenkt å lage hjemmeøaget potetmos til snuppa mi, men lurer på om jeg kan lage flere porsjoner også oppbevare de i kjøleskapet.. evt hvor lenge er sånt holdbart???

Og en ting til... er det best å blande den moste poteten med mme??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hørt at man ikke skal fryse eller oppbevare poteter i kjøleskap for å spise det dagen etter. de skal spises den samme dagen de blir kokt. Hvorfor- vet ikke. kan hende at jeg tar feil, men jeg lager altid potetmos til min lille for bare en porsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagd til 2 dager, resten har jeg fryst. Du kan bruke vannet fra potetene å mose med i stedet for mme hvis du vil - har mange vitaminer. Tilsett da gjerne en skje med olje.

 

P.S. Datteren min fikk ofte vannet fra potetene i en kopp og elsket det! Både med og uten litt juice blandet i. Er jo veldig godt for de. Kjenner andre som har brukt "trikset" også. Selv i dag (3,5 år) får hun det av og til i saft og elsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kokte du potetene med eller uten skall? og hvilken olje kan jeg bruke?

Har du tips til andre grønnsaker jeg kan bruke? tulla mi er snart 5 mnd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldpresset rapsolje er veldig bra å bruke.

Hvis du vil ha mme i maten kan du lage den litt tykkere og så ha i melken rett før servering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokte uten skall.

 

Bra å bruke er gulrøtter, kålrabi, brokkolli og mye mer. Du kan også bruke en frossen grønnsaksblanding.

 

Jeg har brukt oliven- og rapsolje men i dag finnes Vitas blandingsolje med raps- , solsikke- og olivenolje så den ville jeg brukt i dag.

 

Tips: det finnes utrolig mange oppskrifter på barnemat når du søker på nettet.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nussa mi er fem måneder, og jeg har i noen dager gitt henne av denne blandingen, som er hentet fra en engelsk bok om babymat. Hun liker den godt.

 

350 g gulrøtter

175 g potet

50 g røde linser

1/2 ts malt koriander

300 ml mme

(Jeg tilsatte også en liten kløft hvitløk.)

 

Skjær gulrøtter og potet i små terninger. Vask og rens linsene godt. Ha alt i en kjele, og kok det til linsene er helt myke, ca 40-50 min. Tilsett litt vann etter hvert hvis det virker tørt. Mos det til en meget fin puré og frys ned i isterningbrett.

 

Blandingen kan oppbevares i kjøleskap i 24 timer.

 

Jeg begynte å gi én isterning for noen dager siden. Nå gir jeg henne to.

 

Et tips er å trykke ut isterningene og samle dem i en plastpose når de er frosne. Da kan man bruke brettene på nytt og evt.lage en annen rett så man har et par alternative middager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...