Gå til innhold

Her er de oppskriftene og tipsene jeg har samlet.


Gjest mphs

Anbefalte innlegg

Middagsretter

------------------------------------------------------------------------------------------

Middagsoppskrift/grunnoppskrift

 

1-3 porsjoner / 10 porsjoner

1 potet (ca 60 gr) / 600 gr potet

ca 30 gr grønnsaker (f.eks. 1/2 gulrot) / ca. 300 gr grønnsaker

1/2-3/4 dl kraft/vann eller morsmelk / ca. 3 dl kraft/vann eller morsmelk

20-30 gr kjøtt/fisk / 200-300 gr kjøtt/fisk

evnt. 1 ts olje / 3 ss soyaolje

Vask og rens råvarene. Del i biter eller kok dem hele. Kok (trekk) til maten er ferdig. Bland sammen og mos kjøtt/fisk,poteter og grønnsaker. Noen ganger må du tilsette væske for å få most maten. Bruk kokevannet og evnt. mer vann. Reguler tykkelsen med resten av kokevannet/væsken.Skal du dypfryse må du avkjøle maten raskt og fordele mosen i passende posjonspakninger/glass

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Søtpotet med smak av kylling

(fra 6 måneder)

 

1 søtpotet (ca.100 g)

1 gulrot (ca.100 g)

50 g broccoli eller squash

1 kyllingfilet

Litt persille eller basilikum (kan sløyfes)

1 ss smør eller olje

 

Skrell grønnsakene, skjær dem i mindre biter og kok dem til de er møre.

Skjær kyllingfileten i mindre biter, og tilsett dem når grønnsakene er nesten ferdigkokt.

Mos alt sammen og spe med kokevannet til konsistensen er passe.

Har du urter, kan det smake godt i denne retten.

Tilsett olje eller smør.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

KALKUNMIDDAG

(fra 6 måneder)

 

1 pk naturell kalkunpålegg i skiver

1 dl ris

1 rød paprika

1-2 ss smør

vann

 

Kok opp risen med 2 dl vann (ikke salt). Kutt paprikaen og kalkunen i biter. Ha alt sammen i en bolle, og mos med stavmikser. Spe med vann underveis.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Gryte med kjøtt og eple

(fra 6 måneder, gir 2-3 porsjoner)

 

 

50 g mørt kjøtt ( kalv, okse, lam eller annet)

2 gulerøtter

2 selleri stenger

½ eple eller 3 svisker uten stein

1 ss olje

1 dl vann

Litt persille

 

1-2 kokte poteter eller smuler av brød eller kavring.

 

Skjør kjøttet i terninger.

Skrell og skjær gulrot og eple eller svisker i store biter og sett det tilside.

Ha olje i en kjele og sett den på middels varme.

Legg kjøttet i oljen når den er blitt god og varm.

Snu kjøttet, pass på at det ikke blir brunt, men grått.

Ta kjelen av varmen og avkjløl noe.

Hell i vann og sett kjelen tilbake på platen.

La blandingen småputre i 10 minutter.

Legg i gulrot, selleri og eple eller svisker.

Rør om, og fyll på mer vann i kjelen hvis vannet har fordampet.

La blandingen koke i ca. 15 minutter, eller til kjøttet kjennes mørt.

Hakk persille, ha den oppi og la den få et raskt oppkok før du tar kjelen av platen.

Mos innholdet til passe konsistens.

Som tilbehør kan retten tilsettes kokt potet som moses med gaffel, eller smuler av brød og kavring som blandes godt inn i gryteretten.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Kylling fra kardemomommeby

(fra 7 måneder, gir 2-3 porsjoner)

 

(2-3 porsjoner)

1 dl vann

1 kyllingfilet

1 potet

1 gulrot

1 ananasring

1 ss olje

1/2 ts kardemomme

 

Kok opp vannet.

Kutt potet og gulrot i små biter og kyllingen i terninger.

Ha alt oppi vannet å la det koke i ca 10 min (kanskje noe mer)

Ha i ananas mot slutten av koketiden

Tilsett olje og kardemomme

Mos til ønsket konsistens

------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Kyllelikokoskylling

(fra 8 måneder, gir 2-3 porsjoner)

 

1 stor kopp kokt pasta eller ris

 

1 ½ dl vann

1 middels stor gulerot

¼ stangselleri

1 ring ananas eller ½ eple

½ kyllingfilet

1 ss kokosmasse

½ dl mm/mme, eller vanlig melk for større barn

½ ss olje

 

Kok pasta ellet annvisningen på pakken.

Kok opp vannet og ha i gulrot som er skåret i små terninger.

Tilsett stangseleri i små biter.

Skjær kyllingkjøttet og frukten i små terninger.

La gulrot og selleri koke i 10 minutter før du har i frukt, kylling og kokos.

Kok i ytteligere 10 minutter. Kyllingkjøttet skal ha en grå farge.

Bruk om nødvendig stavmikser eller food prosessor for å få most det kokte kjøttet.

Tilsett melk, olje og ferdigkokt pasta eller sis før servering.

( om barnet ikke liker store, biter mos alt sammen)

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

FISKEMIDDAG

 

3 tykke skiver fiskepudding, eller 4 fiskeboller

2 kokte potetes

1/2-1 gulrot (kokt eller revet)

2 ss smør

vann

 

Spe med vann etterhvert, mens du moser det eller stavmikser det. Alt ettersom ønsket konsistens. (Klumper eller ikke klumper).

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fisk

(fra 7 måneder, gir 2-3 porsjoner)

 

400 gr laksefilet

800 gr poteter

400 gr gullerøtter

litt purreløk og dill og sitronsaft

 

Kuttet purreløken i små biter og hadde oppi med grønnsakene så det skulle sette litt god smak på kokevannet som jeg skulle spe med etterpå.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Middagsrett (fra 8 mndr)

1 potet

1/2 gulrot

1 dusk med brokkoli

litt kjøtt (oksestek/kylling)

1 øseskje med spaghettisaus

Kok grønnsakene til de er møre (spar på kokevannet). Ta alt i en bolle,og bruk stavmixer til å blande alt,spe ut med litt av vannet grønnsakene kokte i,og ta spaghetti saus oppi til det er en passe konsistens.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Torsk med grønsaker (inneholder melk og fisk - vent til ett års alder)

 

125 gr. poteter i terninger

125 gr. gulrøtter i biter

125 gr. torsk

3 hele pepperkorn

1 laurbærblad

1 persillegren

1 dl melk

1 ss smør

1 tomat, skoldet, renset for frø og skinn

Damp grønsakene til de er møre, ca. 20 minutter. I mellomtiden trekker du fisken i melka sammen med pepper, laurbærblad og persille. La trekke i 5 minutter ca. Kast urtene. Sil av melka, men ta vare på den. Sjekk fisken for bein. Smelt smøret i en panne og fres tomaten. Ha i fisk og grønsaker (uten kokevannet). Ha i omtrent halvparten av den kokte melka. Mos. Begge porsjonene er store og kommer fra boka "First Meals" av A. Karmel.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

GRØNNSAKER

 

Potetmos / gulerotmos 1-2 porsjoner

1 potet, 1 gulerot , 1 ss MM eller MME og 1ts olje

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Kålrot- og potetmos 2-3 porsjoner

100g kålrot

2 poteter

ca 1dl vann

1ss hakket persille

ca 2 ss olje

1/2 dl MM eller MME

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Potetmos

 

Kok potetene uten å ha salt i vannet. Skrell og del opp de kokte potetene. Mos med stavmikser. Spe med morsmelk/morsmelkerstatning til passe konsistens. Tilsett litt fett i form av olje eller usaltet meierismør. Finhakket kruspersille eller dill setter god smak. Litt eldre babyer kan også få mos med --ørlite kokt hvitløk i.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Søtpotet (fra 4-5 måneder, gir 1-2 porsjoner)

 

Søtpotet har en god, søt smak, og kan godt spises for seg. Smøret gir retten et høyere energi-innhold, men søtpoteten er like god uten.

ca 60 g søtpotet (som størrelsen på en potet) 1 ts smør

Vask søtpoteten godt før du koker den i vann på samme måte som du koker vanlig potet (eventuelt dampkok). Søtpoteten er ferdig kokt når du uten problem kan stikke en kniv gjennom den.

Fjern skallet, og mos med gaffel.

Bland mosen med litt margarin.

Spe med morsmelk eller vann hvis mosen er for tykk.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Grønnsaksmos

 

100 gr grønnsaker (poter, blomkål, kålrot, gulrot, brokkoli) - 1/2-1 dl vann eller morsmelk

Begynn med potet og en type grønnsak. Etterhvert kan flere grønnsaker blandes med potet. Kok potet og grønnsaker møre. Mos dem og spe med væske til passe konsistens. Mange babyer liker å få mais i slike grønnsaksblandinger. Mos godt med stavmikser i begynnelsen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Maispurè ( fra 6 mnd, tilberedningstid 15-20 min. Kan fryses )

 

Her er en enkel oppskrift som selv de aller minste barna kan prøve seg på.

1 stor boks mais

2 ss margarin

0.5 dl morsmelk eller MME

3 ts semulegryn

Kok maiskornene i 5 minutter. Smelt margarin i stekepanne. Når margarinen er gyllen tilsetter du de kokte maiskornene. Fres i noen minutter. Rør inn semulegryn. Tilsett melk. Kok dette i stekepannen noen minutter. Blir pureen for tykk, tilsett mer melk. Avkjøl. Nå kan pureen moses. Bruk gjerne stavmikser. Alternativt kjøkkenmaskin, hvitløkspresse, eller en gaffel.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Middagsmos av høstens rotgrønnsaker (Fra 6 mnd, gir ca 6 porsjoner)

 

De minste sjarmtrollene er ofte begeistret for rotgrønnsaker, på grunn av den naturlige søtsmaken. Grønnsakene er rike på betakaroten, fiber, folat og C-vitamin. Retten kan fryses.

2 gulrøtter

2 nypoteter

1/4 kålrot

1 liten nepe

Skrell og hakk grønnsakene i mindre terninger. Ha grønnsakene i en kjele og dekk så vidt med kokende vann. La retten koke over middels varme i ca. 20 minutter, til de er møre. Mos grønnsakene til en jevn puré med omlag 1 dl av kokevannet. Om barnet liker litt fett, kan du tilsette noe olivenolje eller soyamargarin.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Tomat og blomkål (9 mndr)

 

150 gr. blomkålbuketter

250 gram tomater uten frø og skinn (skoldes og renses)

2 ss smør

1,5 dl. revet ost

Damp blomkålen i 10-12 minutter. Smelt smøret i en panne, ha i tomatene og la dem falle sammen. Ta det av varmen og la osten smelte inn. Ha i blomkål og mos.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Linsegryte (3 porsoner, fra 8 mndr)

 

Olivenolje

1 rød løk

boks hakka tomater

1 blomkål

2 dl røde linser

buljong og basilikum

Ha i litt olivenolje i en gryte. Hakk løken og fres denne. Tilsett tomatene. Ha i blomkålen delt i buketter og la dette putre i ca 10 min. Kok 2 dl. skylte røde linser i en annen gryte. Sil av vannet og ha i gryta. Tynn ut med litt vann og krydre med buljong og basilikum. Mos og server.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

FRUKT

 

Barnet kan også få RÅ fruktmos når det blir større. Riv litt eple/pære på den fineste raspen på råkostjernet. Den aller enkleste mosen du gi barnet, må vel være bananmos. Bare ta og skrap med en teskje på bananen til du får passe munnfuller.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Dessert: svisker eller aprikos kokt opp og mosa med litt av kokevatnet.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Pære- og sviskemos

 

Skrell og del opp to pærer i småbiter

Kok bitene i litt vann, sammen med to svisker i ca 5 min

Fjern sviskene nå, med mindre du vil lage et avføringsmiddel!

Sil av safta og mos de kokte pærebitene

Kokevannet kan brukes senere til å koke grøt på, så får den ekstra god smak!

Prøv det samme med eple/aprikos!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Digg fruktmos

 

4 bananer

1 stor, moden mango.

Skrell mangoen og kjør alt i blenderen på full styrke.

Frys ned i porsjonspakninger

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Eplemos (stor porsjon)

1 kg eple

1-2 dl vann

Vask eplene og fjern frøhuset. Del dem opp og kok sammen med vannet til det er mørt. Mos eplene i kokevannet gjennom en sikt. Spe med litt mer vann eller melk til passe tykkelse. Som regel trenger du ikke å søte mosen, bruk i så fall fruktose og minst mulig. Mosen er greiå fryse.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

BÆR

 

Sensommerens delikate bær, som bringebær, bjørnebær og solbær, forebygger hjertesykdommer. Bærene hører også til de fruktene som inneholder mest fiber. I tillegg til smaksopplevelsen er de spennende å se på og kjenne på. Hell noen bær i en kopp, og barnet får trene opp fingergrepet.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Frukt- og bærmos ( fra 6 mnd, gir 1 porsjon)

 

Bruk 75-100 g bær eller frukt f.eks. banan, fersken, solbær, blåbær,

bjørnebær, bringebær, multer Velg en eller flere sorter bær/frukt. Skrell frukten og fjern kjerner før du moser. Serveres straks eller dypfrys mosen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Andre typer mos:

 

Du kan bruke friske eller frosne bær av blåbær, solbær, bringebær, molter eller jordbær (sistnevnte kan gi allergiske reaksjoner). Mos bærene gjennom en sikt eller med gaffel/skje. Sukre forsiktig. Syntes barnet mosen blir for syrlig, kan du prøve med melk på.

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

ANNET

 

 

Grønnsakspuré med eple, (2-3 porsjoner, fra 6 mnd)

1 bukett brokkoli

1 liten potet

1 bit squash

1/2 revet eple

Grønnsakene skjæres i biter. Kok dem i vann i ca. ti minutter, til de er møre. Mos til passe konsistens. Tilsett litt revet eple. Denne pureen er stappfull av jern og vitaminer. Konsistensen på mosen kan varieres etter hvor gammelt barnet er.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rå gulrot med eple ( fra 6 mnd, gir 1 porsjon)

 

Vitamin A i gulroten blir best utnyttet om barnet får i seg noe fett samtidig. Det er fordi at vitamin A er et fettløselig vitamin, og vitaminet suges lettere opp i tarmen sammen med fett.

½ gulrot

½ eple

1 ts olivenolje

Vask og skrell gulroten og eplet. Riv dem på den fineste raspen på rivjernet.

Tilsett olje.

Gi salaten et raskt oppkok hvis barnet ikke har fått tenner til å tygge salaten.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Avokado med frukt (Stavmikser er tingen!)

1/2 banan

like mye avokado

2 ss revet eple

1 ss MM eller MME

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

TIPS OG RÅD

 

Noen råd for matlagningen:

 

Bruk råvarer av vanlig god kvaltitet

Bruk ikke salt før barnet er ett år, deretter bare små mengder

Bruk aldri vann fra varmtvannsspringen

Maten bør spises når den er nylaget, evnt. nytint og varmet. Hold aldri maten varm over lengre tid.

Rester av spedbarnsmat bør ikke brukes om igjen.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg fryser i plastikkbokser som jeg har kjøpt på biltema de er 250 ml og jeg har de ca. halvfulle. Hun er nå 8 mnd.

Det varierer hvordan jeg tiner opp maten, noen ganger tar jeg maten opp og setter i kjøleskapet (hvis jeg vet hva jeg vil servere dagen etter gjør jeg slik). Andre ganger tar jeg maten i microen på tineprogram.

For å varme opp maten bruker jeg alltid micro hjemme.

----------------------------------------------------------------------------------

Du kan gjerne tilsette litt kaldpresset rapsolje i maten, det blir anbefalt til barn som trenger litt ekstra.

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Matens holdbarhet i fryseren:

 

Lamme- og storfekjøtt kokt 4 mnd.

Svinekjøtt kokt 1 mnd.

Hønse- og kyllingkjøtt kokt 3 mnd.

Fisk kokt 2 mnd.

Grønnsakspureer kokt 1-2 mnd.

Fruktpureer 1 år.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------

Barnevenlige urter

 

* dill

* koriander

* lauberblad

* Basilikum

* Persille

* Timian

 

Barnevenlige krydder

 

* Kanel

* Kardemomme

* Muskatt

* Ingefær

* Hvitløk

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

 

Disse oppskriftene og tipsene har jeg samlet fra venner, bøker og nettet.

Kanskje noen av dere andre også vil ha nytte av dem.

Og hvis dere har noen egne skriv dem gjerne inn her slik at vi kan dele med hverandre.

 

Mvh

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hyggelig at flere enn meg får nytte av oppskriftene.

 

Jeg ble gjort oppmerksom av en annonym at i oppskriften til potetmos står det mos med stavmikser. Dette er ikke så bra (det blir da en seig masse).

Dere kan heller bruke en potetstapper, håndmikser eller den boksen som ofte følger med i pakken når du kjøper en stavmikser(blir det samme som å bruke foodprosessor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for kjempefine oppskrifter:) noen av de som er nevnt har jeg prøvd til gutten min med stor suksess. Blant annet kan jeg anbefale "kylling fra kardemommeby". Gleder meg til å prøve flere av de du har listet opp her.

 

Vil bare tipse om enda en side med oppskrifter:

 

http://www.mammanett.no/design.php?side=barnemat/middagindex

 

Tror ikke du har nevnt noen av disse i din oversikt.

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg laget nettopp en fruktmos til jenta her og den gikk ned på høy kant!

 

1 eple

1 pære

1/2 banan

1/2 ts kanel

 

Jeg delte eplet og pæren i biter og kokte det med 1-2 dl vann til det ble mørt, silte av vannet og hadde frukten oppi en food prosesor sammen med banan og kanel og 3 ts av vannet frukten hadde kokt oppi!

 

jeg samler på de glassene som jeg kjøper på butikken og har de oppi der.

jenta her i huset syns det var kjempe godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 4 uker senere...

i en av oppskriftene nevner du spaghettisaus. hvilken spagettisaus mener du, de fleste inneholder vel litt salt? går dette bra når unga er rundt åtte ni mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasta penne m/tomat og squash

 

5 Tomat(ta av skallet ved å skolde de)

1 Squash

6 Gulrot

1/4 Løk

2 kopp Kokt pasta

1 kopp Kokt ris

1ss tomatpurre

Basilikum smak til(jeg brukte fersk)

1 ss kaldpresset rapsolje

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Supert innlegg:)

 

Mange gode mattips.

 

Synes denne fortjener å bli dyttet litt opp:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Annonse

  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...