Gå til innhold

Hvor mange er opplever bivirkninger av ritalin,concerta osv?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er ganske heftige bivirkninger. Min mann som jobber med ungdommer mener at de alle fleste han kjenner som går på medisiner er nervøse bla.

 

Er virkelig effekten verdt alle evt bivirkninger?

 

Ja jeg burde holde kjeften min siden jeg selv ikke har ad/hd barn. Men spør alikevel. Håper dere vil svare meg så jeg kan forstå bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Gutten min på 12 år bruker Conserta.

Har ikke merket noe at han er blitt nervøs av medisinene.

Har heller ikke merket noe sånt på en annen gutt jeg kjenner som er like gammel som også bruker Conserta.

På min sønn vil jeg heller si at det er motsatt.Han har fått mer selvtillitt og tørr mer nå en før han begynte på tabeletter.

Eneste bivirkningen på gutten min, er at han sliter litt mer med å sovne om kvelden.

Men ikke sånn at han har problemer med å våkne om morningen eller å holde seg våken på skolen.

 

Men det er jo selvfølgelig mangen forskjellige bivirkninger av medisinene.

men med de små "problemene" vi har fått veid om mot bedringen på gutten og familielivet etter at han startet med medisin, så er det absolutt verd det...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke sett bivirkninger som nervøsitet. Gutten min mister imidlertid matlysten. han ble undervektig. men justerte dosen og han er i dag heller litt rund. Han har ikke stor matlyst på dagtid nå heller. Men han spiser frokost før han tar tablettene, og når han spiser på dagen så er det fordi han MÅ og ikke pga lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn mistet også matlyst i begynnelsen, men det er normalisert idag... går veldig bra med han på skolen etter han begynte på Consert, så vi og han er veldig fornøyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttene til samboeren min bruker Concerta og Strattera. Han som bruker Concerta har innsovningsproblemer. De er nervøse, engstelige, urolige, men det kan vel like gjerne være adhd som bivirkningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min gutt fikk sterke bivirkninger av conserta. de ble saa faele at han sluttet paa dem. han mistet matlysten, var alltid lei seg, tisset paa seg, graat mye, og kunne ikke kle seg selv... etter et opphold paa medisiner saa sa jeg ja til aa proeve strattera. dette har fungert helt straalende:) han er som en ny gutt. toerr paa dagen, faatt seg kamerater, klarer aa kle seg selv. han er blid og fornoeyd, slik jeg kjenner han:) (han er 6aar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har/hadde adhd når jeg var yngere men merker ikke noe av dette da jeg klarer å styre dette.

jeg gikk på ritalin når jeg var 13år gammel mot min vilje å fikk høye doser så jeg ikke orket noen ting var nervøs ol.

jeg bodde på en instutisjon men mine foreldre tok meg hjem og av tablettene å jeg var en helt annen jente.

man lærer ikke leve med det hvis man går på tabletter og det øker også psyken din så du ikke får lyst til å leve mer å får vonde tanker om deg selv og selvskading.

har hatt 3venner som har tatt livet av seg pga dette forde de ikke tålte det å ingen hørte eller så åssen de hadde det.

sånn er det på instutisjoner i norge de doper ned ungdommen for å få en enklere dag på jobben.

man skal jo gi en riktig dose.

 

velger å være anonym her jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har effekten klart overgaatt bivirkningene.

Han har kun mistet litt matlyst, og gaatt ned litt i vekt. Men han er stor (et hode stoerre enn de andre guttene i klassen), saa det har ikke gjort noe.

 

Uten ritalin dette siste aaret hadde ikke gutten min greid seg i en normal skolesituasjon, dessverre.

 

Ikke all medisin har samme bivirkninger paa alle.

Noen reagerer mer enn andre, - paa alle slags medisiner. Tilogmed vanlige vitaminer kan ha bivirninger, selv om det ikke kan sammenlignes helt.

Husker en gutt som aldri kunne ta fluor paa skolen en gang i mnd som oss andre, fordi han reagerte paa det.

 

Man maa vaere forsiktig med all medisin, og se hva som er best for hver og en persons behov.

 

Jeg fikk hoere paa skolen at soennen min var som natt og dag etter at han begynte med medisiner. Konsentrasjonen er naa mye bedre, og han greide aa laere seg aa lese og skrive nesten over natta.

 

Nei, jeg liker ikke aa gi gutten min medisiner. Men jeg foelte at vi matte velge mellom to "onder", og da var valget lettere. Det gjorde iallefall hverdagen mye lettere for min soenn.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Gutten vår har ingen bivirkninger på Ritalin.

Han har fått et mye bedre liv nå. Fått kamerater, flinkere på skolen og tryggere på seg selv.

Han har alltid hatt angst, men dette ble også mye bedre etter han begynte på medisin.

 

Mange tror at Ritalin er beroligende, men dette stemmer ikke. Det gjør dem ganske enkelt mer istand til å kontrollere seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sønnen min på 10 år går på Concerta og Ritalin.

Merker ingen bivirkninger av Concerta, men mister litt matlysten av Ritalin, og føler seg litt rar.

Derfor hadde vi en prøveperiode nå hvor han kuttet ut Rtalin - da ble konsentrasjonen hans dårligere,- og da jeg spurte hva han ville sa han at han heller ville bruke Ritalin enn å være uten.

Helt klart en helt annen gutt på medisiner enn uten!

Han er mye gladere, tilstede, roligere og ser at han trives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

vi har måttet ta vår sønn av medisiner pga bivirkninger. han mistet helt livslysten, humoren, etc.

selv om medisinene gjorde at han konsentrerte seg bedre, så var det alikevel så mye bivirkninger, at jeg valgte å ta han av medisiner.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min har add og går på Concerta. Vi merker ingen bivirkninger, bare positiv effekt. Han er gladere, han har bedre konsentrasjon, kommer ikke opp i så mange konflikter på skolen, fungerer bedre sosialt i det store og hele. Hvis det er snakk om nervøsitet, vil jeg si at han var det før fordi han ikke hadde kontroll over seg selv i samme grad som nå. For vår sønn er medisinering klart best. Han merker det og har sagt det selv også. Han er forresten 8 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Annonse

jeg er en gutt på snart 17 år som har gått på Ritalin,concerta og stratera! jeg har hatt en del bivirkninger, feks søvn, sliter med å sovne, men det er fordi man tar medisinen sin for sent iforhold til leggetid osv! jeg hadde en periode da jeg gikk i 8.klasse da jeg ikke ville spise noe som helst, jeg var undervektig, veide ikke 30kg engang, så fant vi ut at jeg hadde blitt feilmedisinert. så vi fikk rett dose å nå er alt topp egentlig. jeg har hatt en del bivirkninger på Ritalin som feks kvalme,hodepine osv! 

så tips til dere foreldrer : gi barna dere medisinene tidlig, så de slipper å bli plaget med søvnvansker! concertaen bruker ca 4 timer på å funke, og da varer den i ca 12 timer, så dere må beregne når barna skal ta den, jeg har brukt å tatt den i 8 tiden om morningen da er den ute av kroppen i 12 tiden på kvelden! og hvis barna enda er ville og det ikke virker som om concertaen virker så ikke vær redd for å gi dem en halv ritalin, den funker innen 30min å varer i ca 4 timer!

Mvh gutt som kan litt om ADHD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...