Gå til innhold

Barn som dras med på kjøpesenter i timevis


lindahong

Anbefalte innlegg

HALLO!!! Er du sikker på at de barna du ser oppholder seg på kjøpesenter i timesvis? Følger du etter dem siden du vet at de er proppfulle av goderier og Cola, og at de deretter blir dratt rundt i flere timer? Det kunne ikke tenkes at de fleste av dem er der EN GANG I BLANT fordi foreldre tross alt har ærender som må gjøres?!

Glem ikke at mange av de tingene foreldre drar på kjøpesenter for å gjøre, er å handle klær og utstyr til barna, og ofte er det mest praktisk å ta med barna for å prøve.

Det at du jobber i barnehage gjør deg helt avgjort (og tydeligvis) ikke til en ekspert i barneoppdragelse. For ordens skyld; jeg har selv jobbet i både barnehage og barnepark (og lærte mye av det), men det er IKKE på langt nær det samme som å ha egne barn (det vet jeg nå, jeg har selv to).

Noen andre her nevnte at de ikke kan skjønne at noen går på kjøpesenter i stedet for å dra på tur i skog og mark. Jeg tror faktisk de fleste har en sunn balanse når det gjelder å fordele tiden på utetid og shopping....!

Og en annen ting; jeg er så heldig å kunne være hjemme med barna mine, så de gangene jeg må dra på kjøpesenter gjør jeg det stort sett på dagtid. Men det betyr ikke at barna mine aldri griner når det er noe de ikke får, eller at de aldri blir leie selv om vi ikke har vært der i timesvis!

Du vet rett og slett ikke nok om en situasjon som du ser et lite bruddstykke av, til å filosofere over hvorfor barna f.eks. griner akkurat da.

Jeg tror du skal vente litt med teoriene dine til du har fått dine egne barn, tror kanskje du vil få en litt mer nyansert oppfatning av den type ting da.

 

Hilsen mamma til 2

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Hei mamma til 2:

Helt enig med deg... Kunne ikke fått sagt det bedre..

Så til hoved innlegger:

Altså hvem legger unga sine kl 18.oo ?? Det gjør ikke jeg ihvetfall.. Unga mine legger seg 19.30 i hverdager. og kl 20.00 i helger... Jeg har 3 barn på 4,5 år og 6,5 år og en nyfødt ... ¨Det at du jobber i barnehagen er ikke det samme som å være mamma 24 timer i døgnet..Jeg er alenemor med alle mine 3,og det er nok mye mann først lærer når mann får barn selv... Jeg har selv jobbet mange år i både barnehage og skole/sfo... Sfo er ikke skole,,, Det dem gjør på sfo er at dem får lekt seg, både ute og inne, f eks male,tegne,lage modell leire. osv osv..Får så kunne dem gjøre lekser der,men det er detti helt bort. nå.Sia dem ønsker at Sfo ska være mer som et fri sted.. Hvis du forstår.. Ang kjøpe sentret:

Mener du at vi ska sitte inne 24 timer i døgnet, ikke på butikk, ikke på handel++ Det å være på butikken eller sentert elsker unga mine,dem maser støtt og stadig om å få på sentret.. Og det er min pause i hverdagen,jeg elsker å se på klær, se på ting og utstyr til barna mine osv.. Når dem er tupp og sliten reiser vi selvf hjem.Kan godt slå av 2-3 timer der vi, uten noe problem,,, Dem vil som regel være der lenger..Minste mann ligger å sover i vogna si.

At unger skriker osv, er helt normalt.Det kan være at dem ikke får mer is idag,eller at dem har slått søster si eller noe sånt..Da skrik dem sia mann setter dem på plass,det kalles oppdragelse det, du har kanskje ikke hørt om det?? du må få med deg hele sitvasjonen før du kan utale deg... Heller være ute i skog og mark,enn på kjøpe senter, hallo.. vi er da der å.Vi tilbringer mye tid ute sammen vi.. går turer sammen minst 4-5 ganger i uka,om det ikke er skogen så er vi ute å triller... Folk er da såpass klok i huet at dem veit hvor balansen går..mann kan ikke bo på et kjøpesenter hell da...

Men hvis du mener dem som jobber seg nesten ihjel,for såå komme hjem også ut å farter igjen ,,hele tiden uten å ta hensyn til ungen som er sliten etter en lang dag i barnehagen Istdenfor å være hjem å lage middag så propper mann dem full med godis , for så å drite i leggetida dems hver kveld,,ikke en enkel tilfellet men noe som skjer hver dag ja da forstår j at du reagerer,men det er ikke alle som gjør slikt..oG DU KAN IKKE SKJÆRE ALLE UNDER SAMME KAM...

Mine barn lider ikke, dem stor koser seg på sentert,, det har hendt hu ene vil hjem, eller noe slikt..da tar vi hensyn til det og reiser hjem,selvom j kanskje ikke ble ferdig med det j sku.. '

Men å handle melk og brød og bleier er det omsorgs svikt å?? Vil heller si at det er omosrges svikt hvis dem ikke får mat og bleier jeg..

jajaja,, du har vist sterke meninger ..

hilsen 3 barnsmor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min er er så snill og grei å ha med seg på kjøpesenter at det er ikke noe problem, han er 21 mnd sitter fint i vogna med teppet sitt, og slapper av. kikker og smiler og sier hei til folk. Da er det vel ikke noe problem...ikke får han cola eller godteri heller. han går i barnehage fullt, men har ikke lange dager, han stortrives der og leker masse med barna der, ikke noe stakkars liten her ivertall.

Er nok veldig forskjell, ikke dra alle over en kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til hovedinnlegger: va har unge mødre med dette å gjøre? du kritiserer jo alt som går på 2 foter.. ikke døm før du har opplevd det selv mener nå jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til så må det bare til hvis de feks. trenger nye klar så må de ofte prøve..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid det er en far med i bildet som kan passe barna ,og det er ikke snakk om at man vil jobbe fulltid og ikke være sammen med barna.Det er faktisk noen som må jobbe fulltid for å kunne klare seg ,og gi barna det de trenger .Jeg skulle gjerne ha vært hjemme med min sønn til han begynte på skole,men det går ikke.Det er faktisk ikke alle som er så heldige som deg.Du må heller ikke tro at min sønn ikke er min førsteprioritet selvom jeg jobber fullt og drar på shopping med min sønn etter barnehagen.Der tar du temmelig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Hei! :)

Jeg er enig med deg jeg altså, etter barnehagen så trenger barn og foreldre tid hjemme og slappe av sammen. Lørdag er dagen for å dra på kjøpesenter. Men jeg ser ingen grunn til å ta med barna innom matbutikken en liten tur på vei hjem fra barnehagen. Men når man kommer hjem så er det middag, leking, barne-tv, bading, kveldsmat og natta:) Så er barna klar for en barnehagedag neste dag også:) Shopping med barna kan man holde til lørdag:) Ellers så går d jo ann å skaffe en pålitelig og rolig barnevakt som kan være med barna en ettermiddag i uken fks. mens dere foreldrene kan finne på noe i lag, fks: Kino, middag ute, shopping, en tur på treningssenteret, fjelltur, joggetur osv;)

 

Det er mitt tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

hei...ser ikke noe galt i det å ta med barna på kjøpsentret så lenge de selv syns det er greit..har ei på 6 som bestadig har elsket å dra en tur på kjøpsentret..er mye spennende der..lekebutikk, lekerom og sef. kafeer..hehe

disse turene kommer jeg ikke til å slutte med så lenge hun vil være med;)

 

har ei på 6 mnd sm jeg er hjemme med nu og tar henne ofte med på sentret( treningssenter i kjelleren) og etter eller før trening rusler jeg gjerne innom noen butikker men snuppa sover..ellers liker hun å sitte i vogna og titte på menneskene..

ser faktisk på dette som en hjelp for henne da hun er litt redd fremmende, spes når vi har vært nesten bare hjemme en periode..hun har godt av å treffe folk..går på kafe også..der får hun flaska eller en fruktpure, mens mammaen koser seg med kake og brus..hehe

 

møter ofte veninner med baby på sentret så triller vi til barna blir lei..men detter er ofte på formidagen da, så er det rolig hjemme resten av dagen/kvelden..

 

men den største er som regelt med på sentret etter 18..legger seg seff ikke så tidlig..det er jo da barne tv begynne..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Du får det til å høres ut som at de barna du ser på storsenteret er der hver dag :) For de fleste er det vel sånn at de er innom storsenteret når de skal handle. For noen er det 1 gang pr uke, for andre er det anneledes. Alle er vi vel enige om at et storsenter ikke er drømmestedet for en familie, men av og til må man handle, og å ta med barna på det er vel ikke omsorsggsvikt :) Skal vi skaffe barnevakt for å handle?

 

Det hender at vi drar hele familien innom storsenteret for å handle/gå på kafè, men det er jo ikke for mange timer eller hver dag :) Og det er slett ikke på bekostning av utetid, hjemme i ro og fred, leketid, skogtur og andre ting, men i tillegg til :)

 

Det er jo ikke sånn at de hverdagslige syslene stopper opp når man får barn. Man trenger mat og klær da også :) Og når dere ser en familie på Ikea en lørdag formiddag, er det jo ikke en fast lørdagssyssel for de fleste, men kanskje noe man gjør for første gang på flere år :)

 

Ikke vær så dømmende og tro at den eneste sannheten til livets lykke ligger i eget hode. Barn har godt av å få være sammen med famlien sin på mange gode opplevelser, men også på de vanlige, kjedelige hverdagsligse syslene.

 

Kankje finnes det noen som drar med barna sine ofte på storsenter, og blir der i mange timer hver gang, men jeg tror ikke det er de fleste :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare komme med en liten kommentar. Har kanskje ikke så mye å gjøre med HI, men jeg skriver for det:

 

Jeg har tidligere vært sånn at jeg måtte gjøre alt av handling alene (har kun en stesønn på 5). Jeg orket ikke å ha med gutten. Men veldig ofte VILLE han jo være med. Matbutikken er visst veldig spennende! Uff, jeg syns det var sååå slitsomt, for han forsvant bak hyller, ville ha ditt, ville ha datt, og handleturen ble ofte dyrere enn planlagt. Jeg prøvde jo å være snille stemor, og da ble det ofte til at han fikk en tyggispakke, et blad, noe ekstra pålegg etc. Dessuten klarte jeg ikke å tenke ordentlig på hva jeg skulle handle.

 

Men etterhvert har vi funnet en løsningen som helt sikkert mange andre også har. Vi samarbeider. Han sitter eller står oppi handlevogna, og så leser jeg fra handlelista hva vi skal ha, kjører dit hvor det står, også tar han det ned fra hylla og passer på det i vogna. Hvis det er mye vi skal handle, så blir han til slutt dekket av alle varene oppi vogna, og da kan han jo ikke stikke av. Hehe!

 

Så nå går handleturene mye raskere, og det er ikke så slitsomt for meg. Men hvis jeg skal handle klær eller noe annet bare til meg selv, så får han være hjemme med pappa. Shopping er ikke gøy for barn, så sant vi ikke skal shoppe noe til han da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt. Jeg skal ikke si så mye om slitne barnehagebarn, da jeg ikke har erfaringen. Men: Jeg er ung mor, og du kan godt ha sett meg med "baby i vogn drasse rundt i trengselen på H&M". Er det en grunn til å angripe meg? Hva er problemet med det?

Jeg er stort sett hjemme med babyen mesteparten av dagen alene, hvorfor i all verden skal ikke vi kunne gå på kjøpesenter?? Gutten min sover alltid godt på veien til og fra, og å trille vogn er den helt klart beste måten å få han til å sove og slappe av på dagen.

Han legger seg heller ikke før ti. Hvorfor skal vi stå opp kl sju og legge oss sju? For å plage oss selv?

Jeg får dårlig samvittighet hvis vi blir hjemme en dag det er dårlig vær, men jeg visste ikke at jeg burde få dårlg samvittighet når vi går ut også! Særlig ikke når jeg går lang tur, da får han slappet av ordentlig! Og hvis han er våken får han litt forandring i omgivelsene, noe jeg tror er sunt, og han får se litt mer av verden enn stua vår! Det sier seg selv at turen blir lenger når jeg går på kjøpesenter enn nå jeg bare går for å gå. Det blir etter min mening fort kjedelig. Det sier seg også selv at babyen kan bli urolig og grinete selv om vi er på tur. Så du kan godt ha sett meg med en baby som skriker inne på HM, men jeg kan love deg at sønnen min er viktigere enn alle BHer tilsammen. (Men jeg vil tro at den lille mener det beste er godt nok for mammas pupper, siden de er det beste han vet.)

Hva mener du, skal vi sitte inne og støve ned hele dagen? Er det bare lov å gå tur hvis man går i skogen og bare ser trær og ingen mennesker? Hadde jeg hørt på deg hadde jeg sikkert vært fødselsdeprimert, og ungen min hadde ikke fått luft. MMM, mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Å dra med ungen sin på kjøpesenteret en ettermiddag er ingen stor glede for de alle fleste. Det er noe man virkelig prøver å unngå. Det har omtrent aldri skjedd her, og det kan du godt se utifra min garderobe og jeg eller mannen min som iler gjennom butikken ti minutter før stengetid (når ungene er i seng)

 

MEN: når jeg ser noen som gjør dette tenker jeg litt annerledes enn deg. Hvis ungen er urolig tenker jeg: Stakkars foreldre. tenk å måtte dra med seg barnet på shopping (les:måtte).

 

det er nemlig mye man ikke vet. Mange er alene med barna. Mange må bare innom butikken den dagen (les:må, ikke vil)

 

Kanskje det er månedeer siden akkurat denne mammaen var innom butikken med barnet sitt. Men må man så må man.

 

Det er de færreste som ikke lar seg påvirke av sin skrikende unge og de fleste ønsker en rolig tilværelse med barna sine. Men hverdagen er ikke alltid like lett....

 

Hilsen en som har lært mye etter å ha blitt mamma ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, stakkars barna mine! Vi er riktignok sjelden på kjøpesenter da, men i går hentet jeg og moren min eldstemann i barnehagen, og tok med ham (ca 2,5 år) og babyen til byen for å handle sommerklær han trenger. Han elsket det!

 

Løp rundt i klesbutikken og fant fram klær han ønsket seg, prøvde villig vekk når vi var i tvil om størrelsen og var kjempefornøyd over klærne vi kjøpte. I skobutikken ville han prøve alt, og når vi forsøkte å få ham til å velge ville han ha "mange sko!" Da vi hadde fått handlet det han trengte begynte klokka å nærme seg halv sju (å nei, over det "magiske" tidspunktet HI mener det er lov til å ha med barn ute! Hjelp! ;-) ), og vi gikk på en restaurant og spiste. Han koste seg skikkelig, og babyen fikk også komme opp og se seg litt rundt, etter å ha slappet av i vogna uten et kny hele tiden mens vi handlet.

 

Deretter tok vi t-bana hjem, hadde litt leke/kosetid hjemme og han fikk legge seg litt etter vanlig leggetid siden vi var hjemme halv åtte. Det eneste han sutra over var at bestemoren måtte dra hjem igjen.

 

Som hun over meg sier, noen har faktisk ikke noe valg, mens andre (som oss) kunne latt være å ta med barna på butikken, men ikke ser poenget siden barnet vårt ser på dette som et spennende eventyr han får være med på en sjelden gang i blant :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke vært mer enig med innlegget fra lindahong jeg prioriterer hjemmekvelder framfor aktiviteter de dagene lillegutt har vært i barnehagen. Har vært heldig hittil og bare hatt ham der 50% han storkoser seg både hjemme og i barnehagen men nå skal jeg begynne på skolen så da blir det vel desverre fulltid. Synes det er litt trist siden jeg har storkost meg så mye hjemme med han. Men jeg har ihvertfall ikke tenkt å drasse ham med meg på kjøpesentre og slikt etter at han har vært i barnehagen 8timer. Helt enig i at barna trenger å finne roen ellers vil man vel kanskje ende opp med et barn som tror det skal skje noe hele tiden og ikke klarer å leke/aktivisere seg selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg jobber selv i barnehage og har en sønn på 1 år. Seff er det ikke bra for ungen å bli dratt rundt i butikker på kvelden, men mener oxo at hvis man absolutt må i butikken eller på senteret så må man. Med tanke på hvis man er alenemamma ell no. Du sier oxo at du ikke har barn, etter at jeg fikk min sønn har jeg fått forskjellig syn på barn. Burde ikke si så mye spørr du meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med ettermiddag og kveld er jeg enig i, men jeg må ha klær og jeg må ha møbler. Altså jeg må ut og handle. Vi shopper klær 3 ganger i året og barna er alltid med. Ser ikke noen grunn til at de ikke skal være med. Hun eldste må prøve klær og være med å bestemme selv (hun er 8 år) og han minste blir med fordi det blir urettferdig å sette han hos barnevakt, og jeg synes ikke det er en reell grunn til barnevakt. Babyen må være med siden jeg ammer.

Barna mine vet godt at de ikke kan få alt de peker på og om jeg sier nei er det greit også sier de ikke mer om det, så er vel bare babyen som skriker på mat og blir ammet på cafe eller i et prøverom:-) Jeg må ha klær og møbler og jeg kan ikke sette barna hos andre hver gang jeg må ha det... Det er feil bruk av barnevakt synes jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har ikke lest alle de andre innleggene, men får en tanke når jeg leser det du skriver; du har ikke blitt oppdratt slik selv og velger samme måte ovenfor dine (fremtidige) barn. Det er vel gjerne litt sånn vi er. Jeg tror at et barn som aldri får blitt med til byen, vært med på Rimi etc faktisk går glipp av noe hverdagslig i livene våre... Min sønn på 2 år synes det er spennende å være i byen - det er masse folk, busser, biler, duer, barn, farger, lukter..... Masse å samtale rundt og masse å lære av - der som alle andre plasser. Nå er jeg sjeldent på lange shoppingturer etter barnehagen, men av og til må man og da synes jeg ikke man skal være redd for hva "andre tenker". Noen mammaer er kanskje engstelige for det, eller enstelige for å være på shoppingsenter i det hele tatt og da trenger barna i alle fall å få trening på å møte verden på (også) denne måten... det er i alle fall min mening. Men alt med måte (etter bhg etc) ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er forsåvidt enig med deg der..

 

men jeg synes det er litt drøyt å dra alle over en kam på den måten

 

du kjenner ikke til bakgrunnshistorien til alle disse menneskene, du kan ikke vite hvorfor de er på kjøpesenteret med barna på ettermiddagen..

 

 

jeg selv f eks, har ikke lappen, jeg er stort sett aleine med mine tre barn etter arbeidstid..

hvis jeg trenger noe på butikken en dag så må jeg ta med meg hele gjengen for å handle, og vi må gå fram og tilbake

 

nå unngår jeg så godt jeg kan å dra med meg unga mine ut av huset i ukedagene på egenhånd, men må man så må man.

 

 

synes du skal prøve å huske på at det kan ligge forskjellige grunner bak, selv om du ikke ser de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei, jeg har med 2 -åringen min i kjøpesenteret ca 1-2 ganger pr måned etter barnehagen. Vi pleier å dra på fredager, da da er det så godt som tomt. Hun elsker disse turene, men noen ganger slår hun seg vrang. Hun slår seg vrang hjemme også... Noen ganger blir disse turene helt forferdelige, fordi hun rett og slett ikke har dagen. Vi bor kjempenære (10minutter med bil) og da drar vi rett og slett hjem igjen.,

 

Vi er vel nesten ikke i butikker på disse turene. Blir vel toppen 5 butikker, og kjøper aldri klær til meg selv. Da drar jeg heller alene. Men jeg mener at jenta mi har godt av disse turene jeg da, Koselig har vi det også, og oppleves ikke som omsorgssvikt fra min side i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...