Gå til innhold

Barn som dras med på kjøpesenter i timevis


lindahong

Anbefalte innlegg

Jeg (26) har ikke barn ennå selv, men jeg har jobbet i barnehage og lurer litt på hvorfor foreldre drar med slitne barn rundt på kjøpesentre i lange perioder av gangen. Å ta en vanlig tur for å handle en ettermiddag er jo nesten risikabelt for trommehinnene, p.g.a. bæljing, hyling og skriking fra diverse hypre unger fulle av cola og godteri. Barna er jo allerede slitne etter barnehage/skole og trenger å komme hjem og være på rommet og leke i fred og ro! Jeg har sett unge mødre med nyfødte/større babyer i vogn drasse rundt i trengselen på H&M klokka 18.00 mens babyen gråter og moren er mer opptatt av en BH på tilbud og diskomusikken dunker i veggene.

Stakkars små, sier jeg. Barn trenger mye mer ro enn vi tror. Er det ikke godt for mamma å slappe av hjemme med barna og leke/lese litt for dem? Og se at de blir glade og rolige? Kan ikke pappa passe på barna litt en ettermiddag, så mamma kan ta seg en shoppingtur? Må man stresse fra den ene aktiviteten etter den andre hver ettermiddag, i steden for å slappe av hjemme sammen?

Moren min var hjemme med meg til jeg begynte på skolen, så jeg har vært heldig. Jeg gikk i barnepark 4 timer tre dager i uka og kunne komme rett hjem fra skolen uten å stresse rundt på SFO, da moren min jobbet deltid.

Jeg forstår fullt ut mødre som vil begynne å jobbe fulltid, men noen ganger skulle man tro at barna absolutt ikke var førsteprioriteten til mange foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å dra ungene med på kjøpesenter etter barnehagen skjønner jeg ikke at noen kan ha glede av. Og ingen unger burde være der etter 18. Hvordan skal de finne roen for natta?

 

Men jeg tror ikke det er like bra å være hjemme med mamma så lenge i dag som da du var liten. Det finnes nemlig ingen unger i nabolaget siden alle er i barnehagen. Og barn over 3 år trenger absolutt noen jevnaldrende å leke med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde aldri stresst med mine barn så sent som du nevner,men det å ha barna i SFO er ikke å stresse rundt synes jeg...barna er ofte ferdig på skolen mellom 12-13 så da synes jeg at det er greit at de har noen andre barn å leke med etter skole tid..de fleste jobber til kl 15 -16..hva med at ungene som er i barnehagen til 17? er det forskjell mener du?? jeg tror ikke du skal uttale deg noe som helst!! du sier selv at du ikke ha barn....og å jobbe i barnehage er ikke samme som å ha barn selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dra på kjøpesenter på ettermiddagen med en sliten unge hadde jeg nok ikke orket. Og for min del så er jo også samboern ferdig på jobb da så hvis det er noe jeg må ha kan jeg jo dra alene.

 

Men ellers er vi mye på kjøpesenter vi. Gutten min er 1 år og trives når han sitter i vogn, og ofte har han ettermiddagsluren sin også da.

Når han begynner å bli sliten og urolig så drar vi hjem igjen.

 

Ellers så har jeg to yrkesaktive foreldre og selv gikk jeg i barnehage. SFO fantes ikke da jeg gikk på skolen, men fikk en slags dagmamma. Har alltid sett på meg som veldig heldig med mine foreldre, og selv om de har jobbet har de brukt mye mer tid på meg og mine søsken enn mange av mine foreldres venner.

De av dem som var hjemmeværende enten pga eget valg eller pga uføretrygd satt hjemme i sofaen og røyka. (ikke alle)

 

Og både jeg og samboern min jobber, men jeg ser på det som en styrke i oppdragelsen og regner med at det er med på å gi barnet mitt gode forbilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg, men noen ganger må man bare. Vi bor langt i fra kjøpesentre (over en times kjøring hver vei), og da aiser det seg jo nesten selv at når vi først drar, så må vi nesten få gjort unna litt også. Siden min mann må jobbe endel tar jeg gjerne med ungene alene og det er langt i fra ideelt, men vi må jo ha klær, apotek-ting osv fordi om. Heldigvis har jeg en mor som ofte kan hjelpe litt og møte meg, men ikke alltid. Så det er godt mulig du har sett oss en dag, og like godt mulig at ungene har vært sutrete ;-) Ellers i ukene har de det til gjengjeld veldig rolig og greit da, fordelen med å bo på landet er at det finnes nesten ikke stressete situasjoner her, alle har så god tid så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med h.i.! Og så har jeg aldri skjønt hvorfor det er så fantastisk spennende å tilbringe en hel lørdag formiddag på IKEA med 2 og 3 unger på slep når man kan være ute og gå tur i marka i stedet!

 

Men det værste er foreldre som plasserer ungene i IKEAS barnevakt mens de blir borte i timesvis... det er jo omsorgssvikt.

 

Dessverre fins det mange umodne foreldre. Sukk.

 

SFO syns jeg er helt flott, - bedre enn å være "nøkkelbarn" i hvert fall. Det var jeg. Barnehage er også helt supert, så lenge dagene ikke blir for lange og det er en GOD barnehage med nok voksendekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeartig lesestoff :) Men det blir jo satt veldig på spissen da. Det finnes en mellomting og. Ikke alle barn er i barnehagen 8-9 timer om dagen, og ikke alle barn er i barnehagen hver dag.

Men jeg skjønner jo poenget i artikkelen, og at han skriver som han gjør for å få det tydelig fram.

 

Er enig i at det er en dårlig utvikling. Bare tanken på døgnåpne barnehager får meg til å grøsse. Men jeg tror likevel at det er de færreste som har det sånn, de fleste som får barn, setter barna i første rekke. Kanskje litt naivt å tenke sånn, men likevel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så mye man vet best, før man blir mor!

Da jeg var hjemme med mitt første barn (i 2 år), var en kjøpesentertur eller to i uken det eneste som reddet forstanden min. Jada, vi leste og lekte....men i 12 timer hver dag?? Mener du at det er bedre for barn å aldri se andre mennesker? Jeg hadde blitt en rablende idiot, om jeg ikke skulle se andre mennesker, omså bare i butikken. Et spebarn gjør ikke så mye annet enn å slappe av, så sdet å følge mor på et kjøpesenter av og til, er ikke barnemishandling. Når det er snakk om større barn på ettermiddager, så praktiserer vi byvandring 1-3 ganger pr mnd. Jeg syns faktisk det er kjempeviktig for ungene å bli kjent med byen, butikkene og den verden vi bor i. En lørdags formiddag ser gjerne slik ut:

Biblioteket 30-45 min

Lekeplass 30-45 min

Kjøpesenter med lunsj ca 1 time

Lekerom eller rusle i byen

 

Dette prøver vi å gjøre ofte. Av og til gråter ungene på turen, f.eks om de ikke får sjokolade eller brus, ikke vil bruke lue, vil drikke avnnet i sølepyttene, vil krasje vogner i ukjente mennesker, osv. Det kalles gjerne å oppdra barn, og å tåle å være upopulær selv om det er andre mennesker tilstedet. Men ungene elsker disse turene! Av og til gjør vi det to og to og av og til alle sammen. Det at barn gråter, skjer overalt, og det trenger ikke bety omsorgssvikt. Kanskje var det mors eneste tur utenfor nabolaget de siste 14 dagene! Vær en medkvinne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstod hovedinnlegget helt annerledes enn deg, jeg leser det som kritikk av mødre som jobber hele dagen, henter barna i barnehagen og SÅ drar til et kjøpesenter med dem. Og det er jeg faktisk enig i. En unge skal i seng klokka 1800, ikke sitte i en handlevogn.

 

Jeg var også lenge hjemme med den eldste datteren min, og mine dager var ganske lik dine. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt forstå kritikken din hvis man drar med seg barna sine hver kveld eller ofte på kjøpesenter på kveldene, men en gang i blant kan umulig skade. Jeg er i 100% jobb, og har en mann som er selvstendig næringsdrivende - dvs han kommer sjelden hjem før i 19-20-tiden på hverdager. Jeg henter datteren vår på 1,5 år hver dag i barnehagen ca kl 1630, deretter er det hjem og spise middag. Det sier seg selv at dersom jeg skal gjøre innkjøp på kjøpesenteret så blir det gjerne i 1730-18-tiden. Hun legger seg kl 1930 og det har aldri vært noe problem å forskyve litt på dette. Faren hennes tar henne om morgenen og da får hun sove til hun våkner i 08:30-tiden. Dette skjer kanskje toppen 1-2 ganger i måneden og jeg tror ikke hun tar skade av de få gangene vi er ute på vift. Synes noen her inne virker noe hysteriske iblant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud!! Jeg synes det er ille nok å ha med poden på 2,5 på Rimi for å handle melk og brød. Fatter ikke at noen kan ha glede av å ha med seg små barn på kjøpesentre i timevis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oss kan du til og med ha sett på kjøpesenter så sent som kl åtte. Da kan du ha opplevd at poden gråter en skvett siden han ikke får gjøre akkurat som han vil. Grunnene til at det har skjedd har vært forskjellige.

 

Mine barn har ikke behov for ro etter kl. seks som dere så fint bestemmer. De sover like godt om vi kommer hjem kl tre, eller kl ti over åtte. Barn er forskjellige. Og jeg har så godt som aldri problemer med å få barnet mitt i seng, selv om leggetiden kan variere litt fra dag til dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nok til dels være enig med deg, og jeg prøver selv å begrense "butikktid" sammen med velsegutt på 2,5år. Vi har ikke veldig stor glede av det - hverken han eller jeg, egentlig. Men dersom det er ting jeg bare må kjøpe en ettermiddag, og ikke pappan har kommet hjem, ja da drar vi og handler i en fei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk anonym jeg er uf å sitter vist i sofaaaen å røyker hele dagen .smart du er da!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Jeg har ikke et "sovebarn" som må legge seg 18-19 for å stå opp 7.

 

Kl 18:00 er det full aktivitet hjemme hos oss. Sover 10 timer på natta så da legger han seg ikke før 21. Synes derfor det er helt forsvarlig å handle etter jobb. (både på Rimi og på kjøpesenter).

 

Vi har ikke strenge leggetider så det går helt fint å skyve på dem ved behov. Han sover uansett 10 timer på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt overdrevent. Som flere har sagt er det mange grunner til at barn kan gråte. Datteren min kan gråte og hyle på lekeplassen her hjemme hvis hun ikke får viljen sin, synes ikke det er omsorgssvikt jeg. Man er nødt til å la de få ut litt sinne hvis man skal klare å oppdra de riktig. Sier ikke at man skal på kjøpesenter hver dag til det stenger, men jeg har med datteren min dit etter barnehagen innimellom uten problemer, blir hun sliten drar vi heller hjem. Hun kan bli sliten både på kjøpesenter eller ute på lekeplassen, ingen fasit på det. Selv om barn hyler og gråter på butikken, behøver det ikke være fordi de ikke vil være der. Vent til du får egne barn med vilje, så skal du se at det ikke alltid er like lett det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, lett er det selvfølgelig ikke, men jeg bare mener at det er mye mer ungeskriking rundt omkring nå enn da jeg var liten. Både på kjøpesentere, hjemme (lek på trampoliner!) og i barnehagene.

Vi bråkte og hoiet vi også da vi lekte, men vi skrek ikke opp i fistel om igjen og om igjen, som nabobarna her gjør akkurat nå på trampolina.

Vi har en liten nabojente på ca.tre år som en dag kom rolig ut på gata fra huset sitt. Hun lekte med en ball. Plutselig, uten grunn, satte hun i et isnende skrik som gikk rett i trommehinnene! Stakkars katta mi som var ute, hun forsvant i fullt firsprang så grusen sprutet. Jeg stirret på jenta fra vinduet for å se om noe var galt, men hun fortsatte å leke med ballen.

Jeg tror mye av dette kommer av stressede barn, som ikke får nok tid til å slappe av, fordi foreldrene også er stressa. Jeg sier ikke at jeg er noen oppdragelses-ekspert, langt i fra, men man må jo, så godt man kan, lære barn at noen regler gjelder uansett. Sånn er det jo i samfunnet også; man får ikke en bil gratis, samme hvor lenge man ligger og skriker og sparker og maser på gulvet i bilbutikken. Ha en fin dag! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig og litt uenig......

Men noen over her som klager så fælt over at de jobber så mye og fedrene jobber overtid og tiden aldri strekker til så er det klart at det stresser barna også! Ikke noe galt med at man må på senteret en gang i blant selvfølgelig!

Men jeg ser jo at med barn så må alt planlegges ned til minste detalj hele tiden for at hverdagen skal bli mest mulig rolig. Handle inn alt man trenger en dag i uka så trenger man ikke stresse med det etter jobb.

 

Jeg tror faktisk de som jobber i barnehage har ganske mye de skulle sagt.

Jeg har selv jobbet i en lærerstilling kombinert med SFO og jeg skjønner rett og slett ikke hvordan barna klarer det! Det støynivået og aktivitetsnivået de har er vanvittig! En dag fra 07.15 til 16.30 med andre barn er en vanvittig lang dag!! Men det er klart at det er litt opp til de ansatte å legge forholdene til rette også da!!!

 

Barnehager har blitt mer foreldrenes behov enn barnas behov.. Alle barn har godt av sosialisering men det fins jo grenser! Det er faktisk både teoretisk og økonomisk mulig (for de fleste) å redusere litt på stillingene sine mens våre nydelige barn er små!

 

Nei nå snakker jeg meg helt ut på jordet hehehe =)

Best å avslutte der ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du var sikkert like høyrøstet som liten du også, men vet det bare ikke selv. Hvorfor i all verden skriver du inn et innlegg om barneoppdragelse når du ikke har barn selv engang? Tror nok det hele blir ganske annerledes for deg den dagen du selv blir mor og finner ut at barneoppdragelse ikke er så enkelt som det ser ut som du tror. Alle barn er ikke like, tenk på det neste gang du føler for å uttale deg om ting du ikke har peilig på!

 

Denne var til HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, noen ganger har man ikke noe annet valg. Ofte må man ta handleturen etter henting i barnehagen hvis man ikke har fått handlet tidligere på dagen pga jobb. Så da får man bare tåle litt hyling og skriking i butikken, synes jeg.

Jeg har opplevd det titt og ofte jeg, men jeg enser det ikke fordi jeg er så vant til det.

 

Og du må huske på at mange må ha to inntekter for å klare seg økonomisk.

Snart skal jeg ut i jobb og da begynner datteren vår på SFO og våre 2 sønner skal i barnehage.

Men til gjengeld så har jeg vært hjemmeværende med dem siden de ble født og nå er det på tide å gjøre på noe annet. Og vi må ha to inntekter for å få til å gå rundt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...