Gå til innhold

unngå jordbær når man ammer, men under graviditeten også???


♥Prinzessin♥

Anbefalte innlegg

Jeg vet at man skal unngå jordbær mens man ammer - men jeg trodde ikke dette gjaldt mens man er gravid?? Stemmer dette?

 

Er gravid i uke 30, og har spist MASSE, det er jo bare såååå deilig....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg var hos jordmor sist sa hun at man kunne spise jordbær både under svangerskapet og når man ammer, at det bare var en stor myte at man ikke skulle gjøre detunder savngerskap eller amming. Så hun sa at det var bare å spise og kose seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Den eneste anbefalingen ang jordbær gjelder barn under 1 år. De skal ikke ha det pga risiko for allergi, mens man kan spise det under graviditet og amming. (samme gjelder honning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorbær blir vel regnet som allergifremkallende mat (sammen med blandt annet skalldyr), det er derfor man i perioder har blitt rådet fra dette både ved graviditet og amming.

 

Da jeg var gravid sist leste jeg om et studie som mente att dette ikke ga effekt (på om barna utvikler allergi eller ikke).

 

Senere har jeg lest i F&B at det har effekt (barna ble undersøkt når det var eldre enn i den andre studien).

 

Min konklusjon: usikkert om det har effekt å holde seg unna, risikerer tross alt "bar" allergi (kansje litt drøy den ;o). Om vi hadde hatt mye matvareallerg i vår familie hadde jeg nok holdt meg unna, men arv har nok mer å si i denne sammenhengen tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Barnelegen på HS hvor jeg går, sa at den eneste matsorten men ennå var usikker på om kunne overføre allergener fra mor til barn (under svangerskap og ammetid) er peanøtter. Så siden jeg er allergiker anbefalte han meg å ikke spise peanøtter. Litt fordi det er en svært alvorlig allergi.

 

Hadde verken far eller jeg vært allergiske hadde det ikke vært så farlig.

 

Bare spis jordbær du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...