Gå til innhold

første medarbeidersamtale i ny jobb


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha min første medarbeidersamtale i ny jobb snart og fått et skjema vi skal holde oss til. Det er mye som skal taes opp her. 

 

Men jeg gruer meg så innmari. Jeg vet jeg har gjort en god jobb og fått gode skussmål fra de fleste. Jobber selvstendig og tar initiativ til mye. Kan og ha veldig mye gående samtidig. 

 

Så har det seg slik at det har blitt ansatt en ny person jeg ikke har møtt enda over meg som er like gammel som meg. Her sliter jeg litt for etter jeg fikk vite at vedkommende kommer over meg så har jeg begynt å tvile på alt jeg gjør og mistet totalt troa på meg selv. 

 

Har veldig store ambisjoner og setter skyhøye krav til meg selv. Jeg har jobbet meg omtrent ihjel siden jeg begynte og tatt på meg oppgaver som er langt fra det jeg skal gjøre egentlig og vist jeg kan takle de. 

 

Jeg føler meg så utrolig forbigått og føler det er et stikk til meg at jeg ikke er god nok. 

 

Hvordan skal jeg ta dette opp på en grei måte uten å virker sutrete? 

 

Jobb har alltid betydd mye for meg og har veldig høy integritet. Sier aldri nei til oppgaver og fikser alt. 



Anonymous poster hash: 9c47d...d0d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men søkte du på den jobben vedkommende fikk da? Hvis ikke så har du ingenting å ta opp. Hvis du søkte sammen med henne kan du ta opp årsaken til hvorfor du ikke nådde opp denne gangen, og så spørre om hva som skal til for at du blir aktuell neste gang. Snakk om dine karrieremuligheter i bedriften og hvilke kompetanse du eventuelt må tilegne deg. Ikke ha noe fokus på hun som ble ansatt da du fort kommer til å virke bitter og sutrete.

 

Anonymous poster hash: 76305...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men søkte du på den jobben vedkommende fikk da? Hvis ikke så har du ingenting å ta opp. Hvis du søkte sammen med henne kan du ta opp årsaken til hvorfor du ikke nådde opp denne gangen, og så spørre om hva som skal til for at du blir aktuell neste gang. Snakk om dine karrieremuligheter i bedriften og hvilke kompetanse du eventuelt må tilegne deg. Ikke ha noe fokus på hun som ble ansatt da du fort kommer til å virke bitter og sutrete.

 

Anonymous poster hash: 76305...726

Den stillingen ble ikke utlyst. Stillingen som ble utlyst var lik min. Visste ikke at vedkommende hadde blitt ansatt som det før jeg så det oppdaterte organisasjonskartet

 

 

Anonymous poster hash: 9c47d...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du føler deg forbigått, fortjente ikke den andre personen stillilngen?



Anonymous poster hash: 36d8a...1b3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du om dere ellers er likt kvalifisert? du nevner alder, men hva med utdanning og erfaring?

 

om dere står likt på alle punktet, sier du at du gjerne vil vite hvorfor ikke du ble vurdert til denne stillingen - slik at du vet hvordan du skal spisse deg videre

 

Anonymous poster hash: f44a1...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du føler deg forbigått, fortjente ikke den andre personen stillilngen?

 

Anonymous poster hash: 36d8a...1b3

vet ikke om den personen fortjente det. Det var kkke en stilling som var utlyst. Og tenker det er litt viktig å ta vare på de som allerede er ansatt og. Hadde det vært en person med mye mer erfaring enn meg og mye lengre utdannelse så hadde jeg ikke hatt det problemet. Men vi er like gamle, like lang utdannelse og erfaring.

 

 

Anonymous poster hash: 9c47d...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du om dere ellers er likt kvalifisert? du nevner alder, men hva med utdanning og erfaring?

 

om dere står likt på alle punktet, sier du at du gjerne vil vite hvorfor ikke du ble vurdert til denne stillingen - slik at du vet hvordan du skal spisse deg videre

 

Anonymous poster hash: f44a1...635

Vi har erfaring fra litt forskjellige bransjer det er det eneste. Men nå blir jeg den eneste i min avdeling med min bakgrunn. Jeg er involvert i mye med bygge opp ting og jeg er den som er superbruker i nesten alle systemer og det er jeg som skal lære den personen opp.

 

Anonymous poster hash: 9c47d...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om den personen fortjente det. Det var kkke en stilling som var utlyst. Og tenker det er litt viktig å ta vare på de som allerede er ansatt og. Hadde det vært en person med mye mer erfaring enn meg og mye lengre utdannelse så hadde jeg ikke hatt det problemet. Men vi er like gamle, like lang utdannelse og erfaring.

 

 

Anonymous poster hash: 9c47d...d0d

Men hvis ikke stillingen var utlyst, og personnen er ikke var ansatt der før og blitt forfremmet. Hvor kommer personen fra da, headhuntet?

 

Anonymous poster hash: 36d8a...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men hvis ikke stillingen var utlyst, og personnen er ikke var ansatt der før og blitt forfremmet. Hvor kommer personen fra da, headhuntet?

 

Anonymous poster hash: 36d8a...1b3

Mest sannsynlig har personen forhandlet seg til den tittelen.

 

Dette gjør jo at jeg ikke har lyst til å yte noe ekstra for det spiller ikke noen rolle. Vet jeg høres sutrete ut men dette har virkelig godt innpå meg. Mistet litt av motivasjonen og føler meg ekstremt lite verdt.

 

Hadde ikke jobb betydd så mye for meg så hadde det ikke gjort noe. Men jeg legger sjela mi i det og vil opp og frem selv.

 

Dette må jeg ta opp men vet liksom ikke helt hvordan jeg skal bringe det frem

 

Anonymous poster hash: 9c47d...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig har personen forhandlet seg til den tittelen.

 

Dette gjør jo at jeg ikke har lyst til å yte noe ekstra for det spiller ikke noen rolle. Vet jeg høres sutrete ut men dette har virkelig godt innpå meg. Mistet litt av motivasjonen og føler meg ekstremt lite verdt.

 

Hadde ikke jobb betydd så mye for meg så hadde det ikke gjort noe. Men jeg legger sjela mi i det og vil opp og frem selv.

 

Dette må jeg ta opp men vet liksom ikke helt hvordan jeg skal bringe det frem

 

Anonymous poster hash: 9c47d...d0d

Men hvor kommer personen fra hvis stillingen ikke har vært utlyst?

 

Anonymous poster hash: 36d8a...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men hvor kommer personen fra hvis stillingen ikke har vært utlyst?

 

Anonymous poster hash: 36d8a...1b3

En stilling lik min har vært utlyst ikke den som den personen har fått. Så den personen har søkt på den samme stillingsbeskrivelsen som min men fått en høyere stilling.

 

Anonymous poster hash: 9c47d...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyere stilling som i lederansvar og mer lønn eller som i tittel?

 

Vi var to stk som ble ansatt samtidig med samme bakgrunn. Hun ble rådgiver og jeg førstekonsulent. I ettertid fikk jeg vite at hun satte det som betingelse, noe jeg ikke gjorde.

 

Anonymous poster hash: 2f0b3...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høyere stilling som i lederansvar og mer lønn eller som i tittel?

 

Vi var to stk som ble ansatt samtidig med samme bakgrunn. Hun ble rådgiver og jeg førstekonsulent. I ettertid fikk jeg vite at hun satte det som betingelse, noe jeg ikke gjorde.

 

Anonymous poster hash: 2f0b3...74e

 

ikke lederstilling, men i tittel og dermed automatisk høyere lønn

 

Anonymous poster hash: 9c47d...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sutrete å klage på at en annen person har vært flinkere enn deg til å forhandle lønn og betingelser!

 

Du bør ikke fokusere på den andre, men fremme dine egne gode sider og argumentere for hvorfor du er verdt høyere lønn og mer ansvar.

 

Anonymous poster hash: 63c81...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du er skuffa og kanskje litt misunnelig, men du må IKKE ta opp dette i medarbeidersamtale. Du kommer til å bli oppfattet som en sutrekjerring..;-) Spør heller hva du bør forbedre/jobbe mer med for å komme deg videre i organisasjonen, uten å nevne kollegaen.

 

Anonymous poster hash: 61d23...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en ærlig sak. Du sier bare at du registerer at denne personen har fått annen tittel. Så begrunner du hvorfor du mener du bør få det samme. Så må lederen din vurdere det.

 

Er ikke vanskelig. Du må bare være godt forberedt og saklig. Ikke sutrete og emosjonell, med dette at du "føler" deg forbigått. Det er ikke følelser som er viktig, men ansvar, oppgaver og hvor bra du utfører dem.

 

Er selv leder og ville ikke sett negativt på om en medarbeider tok opp dette på en ryddig måte.

 

Anonymous poster hash: 43817...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du er skuffa og kanskje litt misunnelig, men du må IKKE ta opp dette i medarbeidersamtale. Du kommer til å bli oppfattet som en sutrekjerring..;-) Spør heller hva du bør forbedre/jobbe mer med for å komme deg videre i organisasjonen, uten å nevne kollegaen.

 

Anonymous poster hash: 61d23...8ec

Tull og tøys. Dette kan hun gjerne ta opp.

 

Anonymous poster hash: 43817...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sutrete å klage på at en annen person har vært flinkere enn deg til å forhandle lønn og betingelser!

 

Du bør ikke fokusere på den andre, men fremme dine egne gode sider og argumentere for hvorfor du er verdt høyere lønn og mer ansvar.

 

Anonymous poster hash: 63c81...152

 

Akkurat. Du må konsentrere deg om deg selv. Snakk gjerne om fremtidige karriereønsker/planer og spør ev om muligheter, men ikke kom med følelser eller bland den andre inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøys. Dette kan hun gjerne ta opp.

 

Anonymous poster hash: 43817...61d

Hun må gjerne ta det opp, men det kommer med all sannsynlighet ikke til å hjelpe karrieren hennes.

 

Anonymous poster hash: 61d23...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må gjerne ta det opp, men det kommer med all sannsynlighet ikke til å hjelpe karrieren hennes.

 

Anonymous poster hash: 61d23...8ec

Og hva baserer du den påstanden på???

 

Som skrevet over er jeg selv leder. Det er min jobb å vurdere innspill fra mine medarbeidere og det er også min jobb å ta vare på de dyktige medarbeiderne mine. Hvis HI er dyktig som hun selv beskriver og legger frem saken sin på en velbegrunnet måte er det selvsagt ingen karrierestopper.

 

Å stå med lua i hånda og bare vente på å bli sett og belønnet er en kvinnegreie. Og det fremmer absolutt ikke karrieren!

 

Anonymous poster hash: 43817...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt vansker med å forstå at noe sånt tar helt luven fra deg. Er det deg selv du er skuffet over, som ikke stilte tøffere krav da du ble ansatt? Går det ikke an å tenke at dette er en arbeidsplass som faktisk verdsetter utdanning, initiativ og kunnskap, og at det derfor kan bli din tur snart? Prøv å sortere hva disse følelsene handler om, og gi i medarbeidersamtalen uttrykk for at du liker oppgavene, og trives med stedet, men at du lurer på mulighetene for videre avansement. Hvis du klarer å ta opp den andre nyansattes posisjon og stillingsbetegnelse uten å være forurettet og lei deg, kan du gjerne spørre om det.

 

Jeg er også leder, og foretrekker at medarbeidere er ærlige om ambisjoner og aspirasjoner. Jeg liker imidlertid ikke så godt at de fremholder at noe er urettferdig, og at de ikke skjønner hvorfor andre har goder de selv ikke har. Å spørre om hva som skal til for å oppnå de samme godene er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill. Selv om jeg uttrykker meg litt sutrete her så er jeg ikke det altså. Det er her jeg har skrevet ned følelsene mine rundt dette.

 

Jeg har ikke tenkt å nevne kollegaen min som ikke har begynt for det er uprofesjonelt tenker jeg. Men ærlig så mister jeg litt av motivasjonen min når jeg har stått på over så lang tid. Sjefen min har lurt på hvor mange han må ansette for å gjøre alt jeg gjør så, gjør mye.

 

Jeg er med på å forme hvordan vi skal jobbe, systemer, lærer opp andre osv. Jeg vet jeg er flink men jeg har veldig lett for miste troen på meg selv. Det er min største svakhet. Jobber med det.

 

Men tusen takk. Skal prøve å ta dette opp på en god måte.

 

 

 

Anonymous poster hash: 9c47d...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt vansker med å forstå at noe sånt tar helt luven fra deg. Er det deg selv du er skuffet over, som ikke stilte tøffere krav da du ble ansatt? Går det ikke an å tenke at dette er en arbeidsplass som faktisk verdsetter utdanning, initiativ og kunnskap, og at det derfor kan bli din tur snart? Prøv å sortere hva disse følelsene handler om, og gi i medarbeidersamtalen uttrykk for at du liker oppgavene, og trives med stedet, men at du lurer på mulighetene for videre avansement. Hvis du klarer å ta opp den andre nyansattes posisjon og stillingsbetegnelse uten å være forurettet og lei deg, kan du gjerne spørre om det.

 

Jeg er også leder, og foretrekker at medarbeidere er ærlige om ambisjoner og aspirasjoner. Jeg liker imidlertid ikke så godt at de fremholder at noe er urettferdig, og at de ikke skjønner hvorfor andre har goder de selv ikke har. Å spørre om hva som skal til for å oppnå de samme godene er noe helt annet.

Det var ikke noen krav å stille da jeg ble ansatt egentlig. Men ting har forandret seg i den tida vi har vært der. Oppgavene har forandret seg veldig mye for min del. Har veldig mye ansvar og tatt veldig mye ansvar.

 

 

Anonymous poster hash: 9c47d...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig har personen forhandlet seg til den tittelen.

 

Dette gjør jo at jeg ikke har lyst til å yte noe ekstra for det spiller ikke noen rolle. Vet jeg høres sutrete ut men dette har virkelig godt innpå meg. Mistet litt av motivasjonen og føler meg ekstremt lite verdt.

 

Hadde ikke jobb betydd så mye for meg så hadde det ikke gjort noe. Men jeg legger sjela mi i det og vil opp og frem selv.

 

Dette må jeg ta opp men vet liksom ikke helt hvordan jeg skal bringe det frem

 

Anonymous poster hash: 9c47d...d0d

Jeg syns du burde si det akkurat som du skrev her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...