Gå til innhold

Uforsvarlig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ei jente på 3 år og 16,5 kg. 

 

I min lille elbil har vi det setet som er etter spedbarnsetet. Dette tar veldig stor plass, så stor plass at passasjer har problemer med å få plass. 

Men det største problemet er at jeg er gravid og får ikke til å løfte opp min 3 åring oppe i setet lengre. Og sliter veldig med å få dratt opp selene godt nok til at de blir faste over skuldrene hennes. 

Er det helt uforsvarlig å kjøpe setet som er for 15-25 kg, altså slik som man bruker kun bilens seler til? 
 



Anonymous poster hash: 8c03b...411
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er uforsvarlig. Hun er så liten at hun kan vris ut av vanlig bilbelte i en kollisjon. Har noe ned ar hun er så myk i kroppen enda.

 

Men en treåring kan ta strengt talt klartre opp i setet selv. Ha sparketrrekk på setet.

Kjøp en axkid minikid eller kanskje en britax twoway om du klarer å montert mot seteryggen, og ikke mot hodestøtten på setet foran.

Hvilken bil er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer hun ikke å klatre opp i setet selv? Jeg hadde ikke byttet når hun bare er 3 år, for det er mye sikrere at hun sitter bakover, men jeg ser jo at andre syns det er helt greit å snu barna før de er 1 år.

 

Anonymous poster hash: 7e755...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun klarer om hun vil, men det vil hun veldig skjeldent. Har forsøkt veldig lenge med ros og oppmuntring osv, men hun nekter. Veldig frustrerende. 

Sliter også med å få dratt opp selene da det er en kronglente vinkel med magen. Noen som har tips til å få selene til å gli smidigere? 

Setet er fremoverlent i denne bilen da det ikke er mulig med bakoverlent. 

Skal sies at bilen er bil nr to og blir stort sett brukt til korte avstander. 

 

Det er en Citroen C-Zero. 



Anonymous poster hash: 8c03b...411
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi byttet da minste var tre år og over 15 kg.

Ja hadde sikkert sittet tryggere i et bakovervendt sete med 5 punkts sele. Men vi valgte heller at barnet skulle sitte perfekt i en beltestol framfor dårlig i et bakovervendt.

Barnet har alltid ligget over snittet i vekst, så satt veldig bra i den nye stolen.

Beltestolene er jo godkjent fra 15 kg.

 

Anonymous poster hash: f4ad6...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er uforsvarlig. Så lenge hun sitter bakovervendt har hun 70-80% større sjanse for å overleve enn kollisjon enn om hun sitter i beltestol. Vekt har ingenting å si for kroppens (ser det blir nevnt i hver eneste tråd her inne om sikkerhet i bil, mange skylder på vekt og stor unge ifht alder) utvikling. Hodet er så stort ifht kroppen enda og nakkemuskulaturen så svak at det vil bli fatal konsekvens om noe skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint! Er de færreste som lar ungene sitte bakover til de er 4-5 år.

Bare her på DIB det😜

Vi byttet så fort sønnen ble 3. Han var lang og tynn . Satt ikke bra i bakovervendt sete og koste seg på tur når han fikk nytt sete og ble snudd mot oss😊

 

Anonymous poster hash: b3361...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er tung nok til setet. Da er det helt ok. Det er mulig det ikke er det aller sikreste (det aller sikreste er vel å ikke kjøre bil), men det er sikkert nok.

 

Anonymous poster hash: 7cb0a...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha henne bakovervendt er ikke et alternativ da det ikke går. Fullstendig klar over at hun burde sitte slik - og hun sitter slik i den andre bilen. Det var ikke spørsmålet heller.

 

Jeg skriver i hovedinnlegget hvorfor jeg ikke klarer å løfte henne.

 

Fint om dere leser hovedinnlegget før dere svarer 😊

 

Det er ikke umulig for meg, men så i dag at de andre stolene er fra 15 kg, og øynet kanskje et håp om en lettere hverdag.

Takker for tilbakemeldinger. Hun blir nok å bruke setet en stund til da 😊

 

Anonymous poster hash: 8c03b...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer hun ikke å klatre opp i setet selv? Jeg hadde ikke byttet når hun bare er 3 år, for det er mye sikrere at hun sitter bakover, men jeg ser jo at andre syns det er helt greit å snu barna før de er 1 år.

 

Anonymous poster hash: 7e755...f04

Tenkte det samme. Min har klatret opp selv siden hun var to år. Det var kun en liten periode jeg måtte løfte henne opp i setet. Sikkerheten først, ellers finnes det sykkel!!

 

Anonymous poster hash: d1275...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville kjøpt beltestol med god samvittighet, særlig da dette er bil nr to og mindre i bruk. Cybex har gode stoler, sjekk ut cybex pallas 👍🏼

 

Anonymous poster hash: 83479...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til sikkerhet, så har vi samme bilen. Og unngår i det aller aller lengste å bruke den med barn i. Du sitter i en bitteliten såpeboble, som i kollisjon ikke er noe særlig trygg. 

 

Når det er sagt, så kanskje lille prinsesse trenger å møte en mor som krever at hun setter seg opp selv. 



Anonymous poster hash: 465c9...a40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjøpt beltestol med god samvittighet, særlig da dette er bil nr to og mindre i bruk. Cybex har gode stoler, sjekk ut cybex pallas

 

Anonymous poster hash: 83479...357

Man kan kræsje med bil nummer 2 og, det spiller jo ingen rolle hvor lite den blir brukt den dagen det smeller

 

Anonymous poster hash: fc313...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte det samme. Min har klatret opp selv siden hun var to år. Det var kun en liten periode jeg måtte løfte henne opp i setet. Sikkerheten først, ellers finnes det sykkel!!

 

Anonymous poster hash: d1275...7bf

Du mener det er sikrere å sitte bak en sykkel på glatta her enn å sitte fremoverlent i en bil ?

 

 

Anonymous poster hash: 8c03b...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har ei jente på 3 år og 16,5 kg.

 

I min lille elbil har vi det setet som er etter spedbarnsetet. Dette tar veldig stor plass, så stor plass at passasjer har problemer med å få plass.

Men det største problemet er at jeg er gravid og får ikke til å løfte opp min 3 åring oppe i setet lengre. Og sliter veldig med å få dratt opp selene godt nok til at de blir faste over skuldrene hennes.

Er det helt uforsvarlig å kjøpe setet som er for 15-25 kg, altså slik som man bruker kun bilens seler til?

 

 

Anonymous poster hash: 8c03b...411

Ikke meningen å sette deg i dårlig lys. Men klarer ikke helt å forstår hvorfor du ikke klarer å bære din 3 åring. Jeg har en 4 åring i rullestol som jeg må bære. Jeg har termin i midten av februar. Lagt på meg 20 kg og er 155 høy..

 

Anonymous poster hash: a47a9...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å sette deg i dårlig lys. Men klarer ikke helt å forstår hvorfor du ikke klarer å bære din 3 åring. Jeg har en 4 åring i rullestol som jeg må bære. Jeg har termin i midten av februar. Lagt på meg 20 kg og er 155 høy..

 

Anonymous poster hash: a47a9...fa0

Jeg har termin i april og klarer ikke å bære min toåring. Har gått ned 5 kg og er 170 cm høy..

 

 

Må innrømme at jeg ikke fatter hva det har å gjøre med det hi skrev. Men kanskje du ser en sammenheng jeg ikke gjør?

 

Anonymous poster hash: 499dc...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å sette deg i dårlig lys. Men klarer ikke helt å forstår hvorfor du ikke klarer å bære din 3 åring. Jeg har en 4 åring i rullestol som jeg må bære. Jeg har termin i midten av februar. Lagt på meg 20 kg og er 155 høy..

 

Anonymous poster hash: a47a9...fa0

 

Jeg misunner deg som har et så frisk og fint svangerskap at du fortsatt har muligheter til å hjelpe din sønn i rullestol. Men jeg tviler på at du er så uviten som dette og ikke skjønner at ikke alle har likedan svangerskap som deg ? 

Jeg har diverse problemer i svangerskapet som gjør det vanskelig for meg å løfte tunge ting - jeg sa det er ikke umulig, men kanskje det burde vært unngått da jeg har termin i mai og ønsker ikke å bli sykemeldt eller få flere plager så "tidlig".

 

Jeg spurte som sagt fordi jeg lurte på om det er uansvarlig, ikke noe annet. Jeg spurte ikke om hun burde sitte bakoverlent/foroverlent, hvorfor jeg ikke kan bære henne, eller om hvorfor min lille "prinsesse" som noen kalte det lengre oppi her, ikke klatrer opp selv. 

 

Jeg spurte: Er det uansvarlig å kjøpe sete fra 15 kg og oppover nå som hun er 16,5 kg. Er forundret over hvorfor folk henger seg opp i alt annet enn spørsmålet?

 

Takker for alle konstruktive svar. Skjønner at det er mest sannsynlig uansvarlig, og hun vil bruke setet fremover. Så tror jeg at jeg skal høre med "eksperter" om dette når tiden er moden for det, for det er jammen meg mye forskjellige svar å få her. 

 

 

Anonymous poster hash: 8c03b...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg misunner deg som har et så frisk og fint svangerskap at du fortsatt har muligheter til å hjelpe din sønn i rullestol. Men jeg tviler på at du er så uviten som dette og ikke skjønner at ikke alle har likedan svangerskap som deg ?

Jeg har diverse problemer i svangerskapet som gjør det vanskelig for meg å løfte tunge ting - jeg sa det er ikke umulig, men kanskje det burde vært unngått da jeg har termin i mai og ønsker ikke å bli sykemeldt eller få flere plager så "tidlig".

 

Jeg spurte som sagt fordi jeg lurte på om det er uansvarlig, ikke noe annet. Jeg spurte ikke om hun burde sitte bakoverlent/foroverlent, hvorfor jeg ikke kan bære henne, eller om hvorfor min lille "prinsesse" som noen kalte det lengre oppi her, ikke klatrer opp selv.

 

Jeg spurte: Er det uansvarlig å kjøpe sete fra 15 kg og oppover nå som hun er 16,5 kg. Er forundret over hvorfor folk henger seg opp i alt annet enn spørsmålet?

 

Takker for alle konstruktive svar. Skjønner at det er mest sannsynlig uansvarlig, og hun vil bruke setet fremover. Så tror jeg at jeg skal høre med "eksperter" om dette når tiden er moden for det, for det er jammen meg mye forskjellige svar å få her.

 

 

Anonymous poster hash: 8c03b...411

Overrasker det deg at du får mange forskjellige svar på et nettforum? 😄

 

Hva med å gå inn på trygg trafikk å se hva de anbefaler? Der har du ekspertene... 😊

 

 

Anonymous poster hash: b90d5...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun uansett sitter forovervendt, så kan hun like gjerne sitte i en beltestol. Det er tryggere enn 5-punktsbelte forovervendt hvis man sitter riktig i den.

 

Det forutsetter at du klarer å få henne til å ikke dra i beltet, vri seg ut av det osv. Det slet vi med med vår 3-åring da vi byttet, det er jo mye lettere for barnet å leke med bilens belte enn med de som følger med bilstolen. Vi måtte stoppe bilen en del ganger i starten.



Anonymous poster hash: b6732...bf1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun allerede sitter forovervendt, hadde jeg byttet til beltestol.det er mye farligere for et barn å sitte forover i 5 punkt enn i 3 punkt, så ingen tvil om hva jeg hadde gjort. Personlig hadde jeg ikke snudd barnet forover fra 3 år, men så har mine barn veid mellom 10 og 12 kilo i den alderen og vært veldig små.

 

Anonymous poster hash: 2d624...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så lenge hun uansett sitter forovervendt, så kan hun like gjerne sitte i en beltestol. Det er tryggere enn 5-punktsbelte forovervendt hvis man sitter riktig i den.

 

Det forutsetter at du klarer å få henne til å ikke dra i beltet, vri seg ut av det osv. Det slet vi med med vår 3-åring da vi byttet, det er jo mye lettere for barnet å leke med bilens belte enn med de som følger med bilstolen. Vi måtte stoppe bilen en del ganger i starten.

 

Anonymous poster hash: b6732...bf1

Et annet problem som jeg også opplevde var når barnet mitt sovnet. Da hadde han en tendens til å sige litt sammen og kom skjevt i beltestolen. Det tok litt tid for han å lære seg at han måtte lene seg bakover når han sovnet og ikke sige fremover...

 

Anonymous poster hash: b90d5...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...