Gå til innhold

Hvilken type jerntilskudd er snillest mot magen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er gravid og fått beskjed om å bruke jerntilskudd frem mot fødsel(uke 35 nå). Har nå normal avføring og gjerne lyst til å holde det sånn 😊

 

Anonymous poster hash: 60a48...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen bi-virkninger med Floradix, men den er jo ganske "svak" mtp jerninnhold...

 

 



Anonymous poster hash: be622...446
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har ingen bi-virkninger med Floradix, men den er jo ganske "svak" mtp jerninnhold...

 

 

 

Anonymous poster hash: be622...446

Ok ferritin nivået mitt var på 5. Ergo ganske lavt så bør kanskje ha en høy dose?

 

H.i

 

Anonymous poster hash: 60a48...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forsøkte "alt". Floradix o.l. var for svakt til å ha ønsket effekt. Sterke nok tilskudd fikk jeg voldsomme magesmerter av.

Fikk til slutt jern intravenøst, tror det var annenhver uke, og fikk endelig ønsket effekt.

Bare et tips om ingenting annet fungerer!

 

Anonymous poster hash: 10725...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt blod i endel år, så jeg har testet flere ulike. Niferex har høy dose, men fungerer utmerket på meg. Reagerer på andre, med lavere dose. Men det er viktig at du passer på å få i deg nok væske i tillegg.

 

Anonymous poster hash: 24434...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble anbefalt niferex på apoteket. Men jeg vet jo ikke om jeg får i meg nok jern da dette ikke kommer til å bli sjekket mer. Stod bare i brev fra legen at ferrotin var på 5 og at hun anbefalte at jeg tok jern frem til fødsel. Har ikke sjekket jern og HB siden uke 12 så når jeg var på sjekk nå i uke 35 var det bare tilfeldig at hun tok det på nytt siden jeg etterlyste det. Jeg er så slapp,svimmel og uvel at jeg måtte sykemeldes nå. Lurer jo litt på om for lite jern kan være årsaken til at jeg har følt meg så tom for energi.

 

H.i

 

Anonymous poster hash: 60a48...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har da et par kontroller igjen før fødsel enda. Ta de hos lege, og be om blodprøver. Men det bør nok gå 3-4 uker ellers viser det lite forskjell tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt anemi i mange år. Niferex er det beste. (For meg). Jeg er gravid og bruker det selv nå. Tok den første mnd'en en morgen og en kveld, deretter en mnd med en hver dag. Nå tar jeg annahver:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har da et par kontroller igjen før fødsel enda. Ta de hos lege, og be om blodprøver. Men det bør nok gå 3-4 uker ellers viser det lite forskjell tror jeg.

Legen sa denne uka at jeg kan ta de siste kontrollene hos jordmor så jeg skal ikke ha mer kontroll hos henne.

Har bare 5 uker til termin så kanskje ikke noe vits å følge det opp.

 

H.i

 

Anonymous poster hash: 60a48...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sjekker jo rett etter fødsel også. Gjerne på 6 ukers kontrollen. En må jo gå litt på det føre det går oppover også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niferex har jeg brukt i to av mine svangerskap. Fungerte veldig bra! Fikk litt mageproblemer. Men det var nok fordi jeg var dehydrert. Pass på å drikke masse 😉

 

Anonymous poster hash: 6d186...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sjekker jo rett etter fødsel også. Gjerne på 6 ukers kontrollen. En må jo gå litt på det føre det går oppover også.

Ok. Legen sa jeg ikke trengte å komme på 6 ukers kontroll med mindre jeg følte det var noe galt med kroppen etter fødsel.

 

H.i

 

Anonymous poster hash: 60a48...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Legen sa jeg ikke trengte å komme på 6 ukers kontroll med mindre jeg følte det var noe galt med kroppen etter fødsel.

 

H.i

 

Anonymous poster hash: 60a48...50b

Er du lav på jern osv vil jeg absolutt anbefale 6 ukers ktr. Rart at legen din sa det... det bør jo følges opp slik at du er på et akseptabelt nivå! Bør også få sjekket vitamin B12 da dette henger sammen med jernmangel. 👍🏻 Greit å være i god form når du skal ta deg av baby ☺️

 

Anonymous poster hash: 6d186...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble anbefalt niferex på apoteket. Men jeg vet jo ikke om jeg får i meg nok jern da dette ikke kommer til å bli sjekket mer. Stod bare i brev fra legen at ferrotin var på 5 og at hun anbefalte at jeg tok jern frem til fødsel. Har ikke sjekket jern og HB siden uke 12 så når jeg var på sjekk nå i uke 35 var det bare tilfeldig at hun tok det på nytt siden jeg etterlyste det. Jeg er så slapp,svimmel og uvel at jeg måtte sykemeldes nå. Lurer jo litt på om for lite jern kan være årsaken til at jeg har følt meg så tom for energi.

H.i Anonymous poster hash: 60a48...50b

Ta full dose Niferex, du vil merke bedring i formen allerede etter noen dager.

Symptomene du siterer opp er vanlig ved jernmangel.

 

 

 

Anonymous poster hash: 2a10a...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta full dose Niferex, du vil merke bedring i formen allerede etter noen dager.

Symptomene du siterer opp er vanlig ved jernmangel.

 

 

 

Anonymous poster hash: 2a10a...a73

Full dose er hvor mye? Nå fikk jeg beskjed om å ta 1 tbl per dag.

 

H.i

 

Anonymous poster hash: 60a48...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du lav på jern osv vil jeg absolutt anbefale 6 ukers ktr. Rart at legen din sa det... det bør jo følges opp slik at du er på et akseptabelt nivå! Bør også få sjekket vitamin B12 da dette henger sammen med jernmangel. 👍🏻 Greit å være i god form når du skal ta deg av baby ☺️

 

Anonymous poster hash: 6d186...0be

Tror legen min er litt sløv for å være ærlig. Jeg stoler ikke på henne for må alltid be og etterlyse ting som jeg føler hun burde huske på.

 

Tenker du at jeg bør fortsette med jern etter fødsel også. Med tanke på at jeg sikkert mister noe blod under fødsel også.

 

H.i

 

 

Anonymous poster hash: 60a48...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt tatt en av de siste kontrollene hos lege, i tillegg til 6-ukers kontroll. Der er ingen spøk å ha for lite jern, du kan føle deg skikkelig utslitt av det. Og er det noe du ikke trenger både før og etter fødsel så er det jo det! Og det kan være greit med en GU etter fødsel for å se at alt er som det skal, spesielt om du har sydd.

 

Og ja, du kan nok trygt ta jern frem til blodprøvene er fine.

Endret av TPK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full dose er hvor mye? Nå fikk jeg beskjed om å ta 1 tbl per dag.

H.i Anonymous poster hash: 60a48...50b

Kommer an på hvor mye du veier.

Opp til 60kg: 1tabl 2 ganger daglig.

Over 60kg: 1 tabl 2-3 ganger daglig.

 

Nå husker ikke jeg hvor mange uker du er kommet, men om du vil ha bekreftet at jernlagrene ditt er gått opp så er det bare å ta en blodprøve på legekontoret om 6 uker og se hva resultatet viser. Behøver ikke legetime for å få svar på det.

 

Jo raskere du begynner, jo raskere vil du føle de deg bedre. Dra på apoteket i dag.

 

 

 

Anonymous poster hash: 2a10a...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt tatt en av de siste kontrollene hos lege, i tillegg til 6-ukers kontroll. Der er ingen spøk å ha for lite jern, du kan føle deg skikkelig utslitt av det. Og er det noe du ikke trenger både før og etter fødsel så er det jo det! Og det kan være greit med en GU etter fødsel for å se at alt er som det skal, spesielt om du har sydd.

 

Og ja, du kan nok trygt ta jern frem til blodprøvene er fine.

Ok. Hun satt det ikke var noe vits med GU på 6 ukers kontrollen med mindre jeg følte noe var galt.

 

Sist for mange år siden hadde jeg 6 ukers kontroll med GU selv om det ikke var noe galt. Så trodde det var vanlig. Kanskje forskjellig fra lege til lege.

 

Jeg skal høre med jordmor på neste kontroll. Mulig jeg bare kan stikke innom legekontoret å ta blodprøver og få svar i posten.

 

H.i

 

Anonymous poster hash: 60a48...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...