Gå til innhold

Tannkjøtt problemer, tannkjøtt som har trekt ned, åpne tannhalser og dype lommer.. Noe å gjøre noe med og evt hva?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skal selvfølgelig kontakte tannlege, men spør her også. Føler tennene er løse og blodsmak, dårlig lukt og smak i munnen pga bakterier som samler seg i tannkjøttet vil jeg tro. Redd nå.. Lever under smertegrensen økonomisk, er ufør og alenemor, og har kvist meg for å ringe tannlegen. Redd dette blir ille og dyrt 😢

 

Anonymous poster hash: 57151...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gingivitt. Tanntråd og tannbørste.

Har pusseskader på tenner og tannkjøtt fra før, så forsøkt å pusse mindre men bruke tanntråd og munnskyll nå ei stund. Lurt litt på om jeg kan ha sopp i munn etter en sterk penicillin kur før jul også.

 

Hi

 

 

Anonymous poster hash: 57151...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal selvfølgelig kontakte tannlege, men spør her også. Føler tennene er løse og blodsmak, dårlig lukt og smak i munnen pga bakterier som samler seg i tannkjøttet vil jeg tro. Redd nå.. Lever under smertegrensen økonomisk, er ufør og alenemor, og har kvist meg for å ringe tannlegen. Redd dette blir ille og dyrt 😢

 

Anonymous poster hash: 57151...c12

Du har nok periodontitt. Du kan Google det, finnes mye info. Om du ikke kommer deg til tannlegen og regelmessig skraper ut bakterienes vil tennene til slutt løsne og falle ut. Periodontitt dekkes av egenandelskort 2

 

Anonymous poster hash: 33699...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lommer, løse tenner og dårlig smak/lukt er det nok periodontitt. Det får du støtte til behandling for. Lykke til!

 

Anonymous poster hash: 314bb...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat samme problemet. Har lett for å "skure" tennene i stedet for å pusse. Løsningen for meg er flourskylling om det blir for ille. Hjelper alltid etter noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bytta til elektrisk tannbørste, da jeg pussa for hardt manuelt.

 

Anonymous poster hash: 4af09...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar 😊. Da skal jeg Google periodontitt. Blir alt dekket ved behandling av det? Litt redd for å miste alle tennene nå ja.. har alt fått bro på fortennene pga pusseskader og ødelagt emalje. Skammer meg sånn, men har jo alltid vært nøye med tannpuss.. er bare 41 år 😔

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 57151...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa sliter med periodontitt. Tannlegen som han gang går til, sender inn søknad til Helfo. Hittil har han fått dekket alt. Mens svigermora mi som ikke har det, er uføre også, men sliter med munntørrhet pga alle medisiner som hun tar ifb med mange år med leddgikt og beinskjørhet, får også dekt mye av behandlingen. Betaler visst bare en egen andel sum.

 

Du får dra til tannlegen og forhøre deg hvordan du skal gå frem :) Og lykke til!

 

Anonymous poster hash: d1a7d...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg til tannlege nå med en gang.

 

Det er sant at tennene faktisk løsner og faller ut om du ikke får gjort noe med dette. 

 

Jeg har periodontitt og får dekket det meste. Jeg må betale en egenandel frem til jeg kommer opp til egenandelstak 2, etter det er alt gratis. Derfor lønner det seg å starte behandling nå tidlig på året, for da blir behandlingen resten av året gratis.

 

Jeg går til spesialist da, ikke den vanlige tannlegen min. Men det var den vanlige tannlegen som henviste dit.



Anonymous poster hash: 23864...695
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått time på onsdag nå til uka. Har nok gått med det 2-3 uker og føler både ubehag, dårlig smak i munnen og at tennene er litt løse, så nesten ekkelt å vente "helt" til onsdag. Huff, har hatt trøbbel med tenna mine i alle år.. og trengte ikke flere problemer i livet mitt nå. Selvtilliten er dårlig nok.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 57151...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått time på onsdag nå til uka. Har nok gått med det 2-3 uker og føler både ubehag, dårlig smak i munnen og at tennene er litt løse, så nesten ekkelt å vente "helt" til onsdag. Huff, har hatt trøbbel med tenna mine i alle år.. og trengte ikke flere problemer i livet mitt nå. Selvtilliten er dårlig nok.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 57151...c12

Det er i tilfelle en ganske lang behandling, du blir ikke frisk på en uke...

 

Hos meg ble det tatt bakterieprøver fra under tannkjøttet også fikk jeg to typer antibiotika, også har jeg renset nedi lommene og polert tennene en gang i måneden i 3-4 mnd, så hver tredje måned en stund. Når det stabiliserer seg og betennelsen ikke er aktiv skal det holde å gå en gang i året til rens hos denne spesialisten.

 

Men skulle tenner falle ut eller bli så løse at de må erstattes pga denne sykdommen så får du det dekket.

 

Anonymous poster hash: 23864...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er i tilfelle en ganske lang behandling, du blir ikke frisk på en uke...

 

Hos meg ble det tatt bakterieprøver fra under tannkjøttet også fikk jeg to typer antibiotika, også har jeg renset nedi lommene og polert tennene en gang i måneden i 3-4 mnd, så hver tredje måned en stund. Når det stabiliserer seg og betennelsen ikke er aktiv skal det holde å gå en gang i året til rens hos denne spesialisten.

 

Men skulle tenner falle ut eller bli så løse at de må erstattes pga denne sykdommen så får du det dekket.

 

Anonymous poster hash: 23864...695

Takk for svar 😊. Gruer meg til onsdag og "dommen", men tror nok det er periodontitt. Vanlig å få det i hele munnen, både oppe og nede? Mye hvitt belegg i lommene og på siden av tennene, når jeg bruker tanntråd. Tør ikke pusse særlig hardt nå.. Tenkte å kjøpe corsodyl på apoteket i morgen, så får jeg da gjort noe før onsdag liksom.. Har ditt tannkjøtt trekt seg litt oppover igjen og lommene blitt mindre? Selve tennene er vonde nå, vondt å tygge/bite hardt sammen fordi alt føles litt "løst" og vondt i munnen. Men det har jo skjedd så fort... Noe som kan være utløsende faktor på slikt? Hadde en sterk bredspektret penicillinkur før jul..

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 57151...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar 😊. Gruer meg til onsdag og "dommen", men tror nok det er periodontitt. Vanlig å få det i hele munnen, både oppe og nede? Mye hvitt belegg i lommene og på siden av tennene, når jeg bruker tanntråd. Tør ikke pusse særlig hardt nå.. Tenkte å kjøpe corsodyl på apoteket i morgen, så får jeg da gjort noe før onsdag liksom.. Har ditt tannkjøtt trekt seg litt oppover igjen og lommene blitt mindre? Selve tennene er vonde nå, vondt å tygge/bite hardt sammen fordi alt føles litt "løst" og vondt i munnen. Men det har jo skjedd så fort... Noe som kan være utløsende faktor på slikt? Hadde en sterk bredspektret penicillinkur før jul..

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 57151...c12

Røyking er en hyppig årsak.

 

Anonymous poster hash: caeb5...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er arvelig, både morfar, mamma og jeg har det. Ingen av oss røyker, og vi har alltid tatt vare på tennene våre og har ikke hull, tannråte e.l. ellers.

 

Jeg har gått til tannlege en gang i året hele mitt liv og har aldri hatt problemer med tennene, noen småhull som barn, men aldri rotfylt, hatt store hull e.l.

 

Men man kan få det av dårlig tannhygiene også, når mye tannsten, plakk o.l. irriterer tannkjøttet over tid og det blir dypere og dypere infeksjoner.



Anonymous poster hash: 23864...695
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er arvelig, både morfar, mamma og jeg har det. Ingen av oss røyker, og vi har alltid tatt vare på tennene våre og har ikke hull, tannråte e.l. ellers.

 

Jeg har gått til tannlege en gang i året hele mitt liv og har aldri hatt problemer med tennene, noen småhull som barn, men aldri rotfylt, hatt store hull e.l.

 

Men man kan få det av dårlig tannhygiene også, når mye tannsten, plakk o.l. irriterer tannkjøttet over tid og det blir dypere og dypere infeksjoner.

 

Anonymous poster hash: 23864...695

Huff så kjett, har du mye plager med det?

Jeg har alltid pusset tenna morgen og kveld og hyppigere som voksen, men har rett og slett dårlige tenner. Flere rotfyllinger, mange hull, tenner som har knekt osv. Røykte i ungdommen, men var røykfri i 10 år, men pga diverse hendelser tydde jeg til røyken igjen for 4 år siden, ingen storrøyker, men røyker nok 10 om dagen. Planen har vært å slutte lenge, dette skremmer meg sånn at det bør være motivasjon nok til å klare det..

 

Hi

 

 

Anonymous poster hash: 57151...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så kjett, har du mye plager med det?

Jeg har alltid pusset tenna morgen og kveld og hyppigere som voksen, men har rett og slett dårlige tenner. Flere rotfyllinger, mange hull, tenner som har knekt osv. Røykte i ungdommen, men var røykfri i 10 år, men pga diverse hendelser tydde jeg til røyken igjen for 4 år siden, ingen storrøyker, men røyker nok 10 om dagen. Planen har vært å slutte lenge, dette skremmer meg sånn at det bør være motivasjon nok til å klare det..

 

Hi

 

 

Anonymous poster hash: 57151...c12

Nei, jeg har ikke hatt mye plager med det.

 

Men jeg har jo som sagt både en morfar (som mistet tennene og måtte ha gebiss fordi de ikke visste særlig om dette i hans tid) og en mamma med sykdommen og visste den var arvelig. Så fort jeg merket antydning til ubehag fra tannkjøtt og følte ting ikke var som de skulle henviste tannlegen min meg til spesialist. Da hadde jeg betennelse der, lommer og begynnende tap av benmasse rundt røttene, men det var veldig tidlig i sykdomsforløpet så det var aldri noe dramatikk og det gikk greit å få stabilisert det. 

 

Anonymous poster hash: 23864...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei, jeg har ikke hatt mye plager med det.

 

Men jeg har jo som sagt både en morfar (som mistet tennene og måtte ha gebiss fordi de ikke visste særlig om dette i hans tid) og en mamma med sykdommen og visste den var arvelig. Så fort jeg merket antydning til ubehag fra tannkjøtt og følte ting ikke var som de skulle henviste tannlegen min meg til spesialist. Da hadde jeg betennelse der, lommer og begynnende tap av benmasse rundt røttene, men det var veldig tidlig i sykdomsforløpet så det var aldri noe dramatikk og det gikk greit å få stabilisert det.

 

Anonymous poster hash: 23864...695

Bra det da. Jeg var hos tannlegen til årlig kontroll før jul, med bilder og sjekk.. burde de ikke evt ha oppdaget det da?

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 57151...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...