Gå til innhold
Det blir noen minutter nedetid og ustabilitet i perioden 11:30-11:45

Sitte selv


Anemona

Anbefalte innlegg

Jeg har en jente på 4 1/2 mnd, og hun veier 7350 g og er generelt sterk. Jeg har søkt litt rundt på nettet, og ser at alle skriver at man skal vente med blant annet tripp trapp stol til barnet sitter selv. Men hvordan defineres det? Når hun ligger i fanget mitt setter hun seg opp, skal jeg da tvinge henne ned igjen? Har lest flere som sier at barn i denne alderen ikke skal sitte uansett - gjelder det også når hun selv setter seg opp? 

 

Og dersom det er sånn at barnet ikke skal sitte uansett hva - hvordan skal de da lære seg å sitte på egenhånd? Og hvordan defineres det at barnet sitter med støtte?

 

 

Jeg er førstegangsmamma og er svært forvirret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Hei Førstegangsmamma,

 

Førstegangspappa her! Siden du postet spørsmålet ditt for så lenge siden, kan det hende du har funnet ut av det allerede, men prøver meg likevel på et svar :) Vi har en gutt som nå er 7 mnd, og vi deler din frustrasjon i at råd og veiledning man får ofte er veldig generaliserende og lite "tydelig" på hva som egentlig er viktig.

 

Man kan dra en parallell til at "man må gi barnet tran". Det viste seg å være håpløst for oss, da han gulper ekstremt av dette og ødelegger alt av klær. Men når man graver litt dypere i denne anbefalingen, viser det seg at årsaken er at barna bør få tilført d-vitamin allerede fra ca. 6 ukers alder. Tran er en utmerket kilde til d-vitamin, men det er d-vitamin dråper også... 

 

Min oppfatning er at ekspertene i bunn og grunn mener at sitting påfører en unaturlig belastning på de små kroppene, og at denne belastningen bør begrenses. Å ikke sitte i det hele tatt er sjelden et alternativ for de fleste familier, da man ofte må ta noen bilturer, og i vårt tilfelle var det ikke aktuelt for han å ligge på gulvet de første månedene.

 

Som din datter var vår litt foran når det gjelder fysisk utvikling, og jeg tror ikke det er noen hensikt i å hindre utviklingen deres. Forøvrig er min definisjon av "å kunne sitte selv" når de konsekvent og enkelt setter seg opp fra liggende stilling på gulvet.

 

Angående Tripp Trapp stol, så har denne et "Newborn Seat" som kan brukes inntil de kan sitte selv.

 

Ønsker deg lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...