Gå til innhold

Ammeråd/erfaring til en sliten mamma og trøtt baby ?!?


cathrine26

Anbefalte innlegg

Kort fortalt :meg og mini fikk en tøff start på amming etter fødsel, grunnen LAV blodprosent så tok det mere tid før melka kom..

Har nå masse melk, men føler at vi strever veldig for å få dette til, han drikker godt men svelger masse luft så han må rape, må legge han til 3 ganger før han er mett, men sliter med å sove etterpå !?!? Han er rolig osv.. Men han kan også kave og grine (magevondt) føler han reagere på alt jeg spiser ? Så amming er verker gøy eller kos , særlig på natten .. Etter samtale med HS så kom vi fram til at han kunne få for mye mat, så nå legger jeg han til kun den ene siden hver 3 time(byttet jo seff bryst til det andre måltidet)Har hjulpet litt ,

Vi vurdere å gi han en flaske MME til kvelden for å se hvordan natta blir? Men veldig usikker fordi de er ny og annen sugetekninkk på flaske . Jeg har lyst å amme ,men ikke til en hver pris , gruer meg til jeg skal ut på butikker ect i tilfelle jeg må amme (har ikke noe med selve ammingen å gjøre , men at han bruker lang tid osv )

Trenger IKKE forklaring på hvorfor amming er bra ,

Trenger RÅD /Erfaring på hva jeg kan gjøre for å ville fortsette å amme ?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tar litt tid før disse babyene lærer seg til å ikke drikke for mye, rett teknikk, bruke kortere tid osv. De er jo helt ny på det de også. Så du må gi de litt tid og ha tålmodighet. Så lover jeg deg at dette blir bedre. :)

 

Ting går seg til for begge dere 2, men det er litt jobb før det blir lettere. Det er det med alt som er nytt;) så prøv å slappe litt mer av, så går dette seg til. Når babyen blir 3-4 mnd er alt lettere.

 

Lykke til, hva du enn velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke hvor gammel baby er, men de første ukene er gjerne litt unntakstilstand der man bare må ta tiden til hjelp og finne seg rutiner og metoder.

 

Hvordan sover dere om natten? Kan være baby trenger nærhet hvis han ligger for seg selv. Så om dere ikke gjør det allerede så kan det være forsøket verdt å samsove.

 

Samme på dagtid. Mine har sovet veldig godt når de har fått ligge oppå en av oss og får kroppskontakt og kroppsvarme, kan fot bli en time eller to med tiltrengt søvn.. Pappaen tok sin del der. lå med baby på brystet og såg film, baby sov som en stein, pappa slappet av, og jeg fikk tid til litt annet.

 

Her har de også sovet godt i vogn, der ligger de lunt og gjerne litt innpakket, noe som føles trygt. Men så er mine født på vinteren og lagt i pose, det blir jo ikke helt det samme nå på sommeren. Men går jo an å svøpe med et teppe i stedet for

 

I forhold til dette med å sluke luft, uro osv. Hvordan var fødselen? Hvis den var lang, forløst med tang/vakuum så kan det være han sliter med låsninger....En manuellterapeut kan rette på dette.

Kraftig utdriving av melken kan også gjøre at baby sluker luft. Det som kan hjelpe da er å sette håndmelke evt pumpe litt før du legge til baby.

Har du lest på ammehjelpen.no ? Er en del råd å finne der også, og du kan komme i kontakt med ammehjelper hvis du ønsker det.

 

Hvis baby sliter med magevondt så er det fare for at dette forverres hvis du prøver mme. Så prøv heller på dagtid først så ikke natten blir ødelagt av mageknip. Mme er nødvendigvis ikke noen mirakelkur for søvn heller.

Et tips kan også være å gi fra kopp(finnes egne kopper, fra f eks Medela, til formålet) for å unngå sugeforvirring. Ikke så kjekt med sugeforvirring når ammingen ikke er helt etablert enda.

Disse koppene er ikke alltid så lett å få tak i, men apotek og babyutstyrsbutikker kan

evt bestille inn hvis de ikke har. evt bestill på nettet. http://www.kjopbarnevogn.no/no/artiklar/medela-mjolkbagare-1-pack.html

 

Prøv å ikke stresse. Ta en dag av gangen, tenk at alt er faser, det går seg til.

 

 

 

 



Anonymous poster hash: e0ba8...a96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...