Gå til innhold

Når introduserer man en ny kjæreste for barna?


bergenser40

Anbefalte innlegg

Jeg og min eks gikk fra hverandre i oktober 2015.

Vi har to herlige barn sammen - en gutt på 6 år og en jente på snart 8.

Etter samlivsbruddet ble mor og barn boende i huset, og jeg ble først nå nylig kjøpt ut.

 

I mellomtiden har jeg bodd litt på gjesterom hos mine foreldre - men mest hos min nye kjæreste når jeg ikke har barna. Samværsordningen har vært vanskelig på grunn av geografi og reisetid fra der mor og barn bor til meg. Jeg har dem annenhver helg frem til jeg får egen bolig.

 

De helgene jeg har barna er jeg hos mine foreldre og later som om det er der jeg bor. De vet ikke at jeg har kjæreste. Men eksen min vet - og vil ikke at barna skal vite om eller treffe henne. Ikke at hun bestemmer det..

 

Ungene er glade i farmor og farfar, men synes jeg skal få mitt eget sted slik at de kan ha sine egne rom når de er hos meg. Og jeg er selvsagt enig.

 

MEN - på grunn av bidrag har jeg ikke anledning til å kjøpe eller leie leilighet eller hus i den størrelsen. Dessuten er forholdet med kjæresten min det mest solide noen av oss har opplevd i vårt liv, og vi ønsker å kjøpe sammen allerede nå. Men det forutsetter jo at barna vet om henne.

 

SÅ til spørsmålet: Det er 8 mnd siden bruddet. Det er 7 mnd siden jeg fikk kjæreste og vi har veldig seriøse livsvarige intensjoner begge to. Eksen vil ikke at barna skal vite om henne. Ungene vil gjerne være oftere hos meg, men kan ikke det før jeg kjøper hus. Og hus har jeg lyst å kjøpe med min kjæreste.

 

Er det noen som har noen tanker eller råd med tanke på hvor tidlig er for tidlig å introdusere en ny kjæreste? Når jeg snakker med ungene må jeg hele tiden lyve for dem om hvor jeg er og hvem jeg er med. De har gjerne dårlig samvittighet fordi de tror jeg er alene - men sannheten er jo at jeg er med kjæresten min og har det helt topp - bortsett fra at jeg savner barna.

 

Jeg har SÅ lyst til å fortelle dem om kjæresten min, og hun har også veldig lyst til å treffe barna mine. Jeg er lei av å leve to seperate liv. Den eneste som forsøker å hindre dette er eksen, som mener at ungene ikke er klare for det. Jeg har diskutert emnet "hva om pappa får kjæreste" og ungene virker helt ok og forberedt på at det vil skje før eller siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke spørre barna hva de synes om at pappa får ny kjæreste, de er 6 og 8 år og klarer selvfølgelig ikke å se dette i perspektiv og i forhold til helheten.

Det er ingen tvil om at det er tidlig å ta et slikt standpunkt som å flytte sammen med og skape en familie med en kvinne du har kjent i 7 mnd. Kanskje vil det vare og kanskje ikke, og her ligger problemet - for barna. De trenger stabilitet, spesielt nå i tiden etter samlivsbrudd mellom deg og barnas mor. Selv om du kanskje har vært ferdig med forholdet følelsesmessig lenge, så gjelder ikke dette barna. Selv om de ikke virker preget av bruddet og gir uttrykk for at de har det veldig greit i forhold til den nye livssituasjonen, så må du huske at de ønsker å skåne deg og moren og ikke gi dere dårlig samvittighet. I tillegg er barn veldig "her og nå", de kan nyte en dag med deg på stranden og virke som om de har det helt fint, men likevel ha problemer med å takle livssituasjonen i sin helhet.

 

Likevel synes jeg nå godt dere kan begynne å introdusere din nye kjæreste for dem, men da på en veldig gradvis og forsiktig måte. Det betyr, ikke presentere henne som deres nye stemor som de skal flytte sammen med om x måneder.

 

Når det gjelder bosituasjonen tror jeg du er så opptatt av at du har lyst til å flytte sammen med denne kvinnen, at du ikke ønsker å se andre løsninger. Du kan leie, bo trangt for en stund etc. Tror det er andre ting som er viktigere for barna akkurat nå enn å ha sitt eget rom. For eksempel å ha deg for seg selv når de er på samvær, synes ikke det er rettferdig å be dem å dele deg med en annen kvinne 8 mnd etter at dere bodde sammen som en kjernefamilie.

 

Til slutt, mener selvfølgelig ikke at du skal kutte ut denne kvinnen og hindres i å komme deg videre. Ønsker bare å peke på at dere er i nyforelsketfasen, og dermed blinde for alle hindringer og hvordan dette vil påvirke andre og helhetsbildet. Dere ønsker bare å være sammen dag og natt, og hjernen deres sorterer dermed bort alt som tåler imot at dere burde det. Men hør, du har barn, du (sammen med moren) har påført dem å splitte opp familien, og du skylder dem å sette dem først nå.

Er derfor enig med mor i ta det sakte og rolig, men uenig med henne i at du ikke kan så smått begynne å introdusere kjæresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...