Gå til innhold

Hvordan si til søsken?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som har forslag for hvordan vi skal gå frem til en 6 åring, snart 7 år, for å fortelle han at han skal bli storebror? (Jeg sammen med faren til ungen. Og vi har planer om å fortelle han det til helgen)

 

Jeg har også skrevet på andre sider her inne men lite respons(takk til de få som har svart der, så prøver her også)



Anonymous poster hash: 0a5c1...70f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sleng sammen noe skikkelig god mat eller kake, blås opp ballonger og lag en "storebrorfest". ;)

 

Fortell ham under forberedelsene at festen skal være for ham, men at han skal få vite hvorfor når dere setter dere ved bordet og skal spise. Da blir det ekstra spennende og gå å lure..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bare fortelle det?

Si

..... Du skal bli storebror. Skjønner ikke hvorfor man skal lage så mye oppstyr

 

Anonymous poster hash: 25580...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, hvorfor ikke bare si det? En baby er ikke noe stas for en unge, de ligger jo bare der i starten og de kan ikke leke med dem heller.

 

Tror det er foreldre som forventer at storesøsken skal bli helt i hundre, mens de ofte er litt whatever.

 

Anonymous poster hash: fb1d0...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det bare rett ut, som at det er det mest dagligdagse i verden. For all del ikke haus det opp!

 

Anonymous poster hash: fc491...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleng sammen noe skikkelig god mat eller kake, blås opp ballonger og lag en "storebrorfest". ;)

 

Fortell ham under forberedelsene at festen skal være for ham, men at han skal få vite hvorfor når dere setter dere ved bordet og skal spise. Da blir det ekstra spennende og gå å lure..

 

 

Det ville jeg ikke ha gjort. Ikke alle barn synes umiddelbart at det er kjempestas å få et søsken. De bør få lov til å ha de følelsene de har, og bearbeide dem i sitt eget tempo, uten å bli møtt med de voksnes forventning om jubel og glede. 

 

Anonymous poster hash: eedf4...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Kom hit, så skal jeg fortelle deg noe, mamma har baby i magen! Og du skal få ei lita søster eller en liten bror"

 

Trenger det å være værre? Slik gjordet vi det:) og han syns det var stas, hørte ikke noe klaging i allefall.. (Ikke før nå, da lillebror er 3år😂)

 

Anonymous poster hash: b470d...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kom hit, så skal jeg fortelle deg noe, mamma har baby i magen! Og du skal få ei lita søster eller en liten bror"

 

Trenger det å være værre? Slik gjordet vi det:) og han syns det var stas, hørte ikke noe klaging i allefall.. (Ikke før nå, da lillebror er 3år)

 

Anonymous poster hash: b470d...8af

 

 

Noen barn synes det er stas. Og noen synes det ikke. Min søsters femåring begynte å gråte da hun fikk vite at det skulle komme et søsken, og nektet å snakke om det før det hadde gått en tid. Det er ikke en helt uvanlig reaksjon, og man kan komme til å gjøre det vanskeligere for barnet å akseptere det ved å "presse" på dem en forventning om glede.

 

Anonymous poster hash: eedf4...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føyer meg inn i rekken av dem som ikke skjønner hvorfor du skal si det på en spesiell måte?

 

Anonymous poster hash: e2543...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjipe dere er! Mulig sønnen min er spesiell, men han har blitt ekstatisk og rørt til tårer når han har fått vite at han skal bli storebror. Klart det er gøy for unger å få søsken! Men HI, jeg hadde nok valgt en anledning til å si det, eksempelvis ved middagsbordet. Sist viste vi søsknene ultralydbildet, og det syntes de var stas :)

 

Anonymous poster hash: a8fb8...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de fleste her, bare sett han ned og fortell han det. Har dere UL-bilder kan du jo vise han det, forklare bildet og at det ligger i magen, akkurat som han gjorde for 6-7 år siden. Blir han overlykkelig og ekstatisk er det kjempeflott, blir han lei seg/sjalu/sint må dere prøve å takle det, så går det over til slutt. Når han er så gammel ser jeg for meg at han er over den sjalu-fasen, og vil heller være mer kjærlig storebror og hjelpe til med alt. Men nå kjenner jo ikke jeg gutten.



Anonymous poster hash: 1140c...183
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjipe dere er! Mulig sønnen min er spesiell, men han har blitt ekstatisk og rørt til tårer når han har fått vite at han skal bli storebror. Klart det er gøy for unger å få søsken! Men HI, jeg hadde nok valgt en anledning til å si det, eksempelvis ved middagsbordet. Sist viste vi søsknene ultralydbildet, og det syntes de var stas :)

 

Anonymous poster hash: a8fb8...5d1

 

 

Så flott at din sønn syntes det! Men nei, det er ikke "klart" at det er stas å få et søsken. Barn reagerer forskjellig. 

 

Anonymous poster hash: eedf4...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, hvorfor ikke bare si det? En baby er ikke noe stas for en unge, de ligger jo bare der i starten og de kan ikke leke med dem heller.

 

Tror det er foreldre som forventer at storesøsken skal bli helt i hundre, mens de ofte er litt whatever.

 

Anonymous poster hash: fb1d0...27d

Det tror ikke jeg stemmer. Her har 8 og 6 åringen mast om flere søsken lenge. De jublet da vi fortalte dem det. De gleder seg veldig og er engasjert i alt som har med babyen å gjøre.

 

Det er sikkert forskjellig hvordan barna reagerer, men jeg tror ikke flertallet er sånn "whatever"...

 

 

 

Anonymous poster hash: 24a4d...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si det helt vanlig, uten noe oppstyr, men vær glade selvsagt, og legg vekt på at han skal bli storebror, endelig.

 

 

 

 

Her sa vi det for noen dager siden. Eldste på 7 ble kjempeglad. Han på 4 begynte å grine, og ville kaste babyen i søpla. Ville heller ikke snakke om det. Så, vær forbredt på at det kan gå galt.



Anonymous poster hash: 8d94e...0d9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjipe dere er! Mulig sønnen min er spesiell, men han har blitt ekstatisk og rørt til tårer når han har fått vite at han skal bli storebror. Klart det er gøy for unger å få søsken! Men HI, jeg hadde nok valgt en anledning til å si det, eksempelvis ved middagsbordet. Sist viste vi søsknene ultralydbildet, og det syntes de var stas :)

 

Anonymous poster hash: a8fb8...5d1

 

Det er ikke nødvendigvis gøy for barn å få søsken sånn med en gang nei. Vi har en 5-åring og kan ikke få flere, men jeg er ganske sikker på han ikke hadde blitt glad hvis han ble fortalt at vi skulle ha baby. Han synes babyer er kjedelige, og han har flere ganger uttalt at han vil at det skal fortsette å være bare oss 3. (Han vet ikke at vi ikke kan få flere, så det er ikke derfor.)

 

Han hadde nok blitt glad i et eventuelt søsken etterhvert, men umiddelbar jubel hadde jeg ikke forventet.

 

Selv var jeg helt motsatt og maste om søsken i flere år før jeg fikk det, så det er store forskjeller. Men det er vel ikke så uvanlig at foreldrene selv vet litt om hva som rører seg i hodet til barna og hva man kan forvente da. ;)

 

Anonymous poster hash: 6b5fc...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde en t-skjorte som det sto "verdens beste storebror" på. Han forsto ikke så mye, storesøster hjalp han å lese det, og så var forvirringen komplett. Det ble jubel når det sank inn, og nå er det snakk om baby hver dag. De var 6 og 9, nå 7 og 9.

 

Anonymous poster hash: f9f6d...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Si det helt vanlig, uten noe oppstyr, men vær glade selvsagt, og legg vekt på at han skal bli storebror, endelig.

 

 

 

 

Her sa vi det for noen dager siden. Eldste på 7 ble kjempeglad. Han på 4 begynte å grine, og ville kaste babyen i søpla. Ville heller ikke snakke om det. Så, vær forbredt på at det kan gå galt.

 

Anonymous poster hash: 8d94e...0d9

 

 

 

Ikke å anbefale å legge vekt på at han "endelig" skal bli storebror. Høres ut som om foreldrene ikke har syntes det var nok med ham. Og det er ikke så veldig heldig å formidle til et barn - selv om det faktisk er det man har tenkt.

 

Anonymous poster hash: eedf4...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 7 år da jeg ble storesøster ( har eldre søskem,da) og for min del var det like interessant som om de hadde annonsert vi skulle kjøpe en ny potteplante. Var ikke sur, sjalu eller noe, men var svært lite opptatt av babyer ( gjelder sånn sett ennå men skjuler det bedre).

 

Bare si at du er gravid, enkelt og greit.

 

Anonymous poster hash: fb1d0...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...